וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה: HOT ו-yes יוכלו לשדר פרסומות

אמיתי זיו

5.8.2008 / 7:20

בתמורה יחויבו חברות הכבלים והלוויין לשווק חבילות ערוצים זולות ■ בערוצים המסחריים תונהג שיטת רישיונות שצפויה להוזיל את עלות ההקמה של הערוצים ולהגדיל את מספרם

100 מיליון דולר מעוגת הפרסום יעברו לחברות הכבלים והלוויין, בעיקר על חשבון הפרסום בעיתונות - כך מעריכים בכירים בענף הפרסום, על רקע הרפורמה מרחיקת הלכת בתחום התקשורת שמקדם משרד האוצר.



השינוי המשמעותי ביותר במסגרת הרפורמה, שפרטיה הגיעו לידי TheMarker, הוא במתן אישור לחברת הכבלים HOT ולחברת הלוויין yes לשדר פרסומות, בראשונה, החל ב-2009. צעד זה הוא הטבה משמעותית, שאמורה לחזק את חוסנן הפיננסי של החברות.



כמו כן, על פי הצעת הרפורמה, חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית יחוייבו לשווק חבילת ערוצים מצומצמת במחיר נמוך; ובערוצים המסחריים תונהג שיטת רישיונות שצפויה להוזיל את עלות ההקמה של הערוצים ולהגדיל את מספרם. הרפורמה מופיעה בטיוטה לחוק ההסדרים, שאותו מתכנן האוצר להגיש במקביל להצעת התקציב ל-2009.







ההצעה לחייב את חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית לשווק חבילת ערוצים מצומצמת עלתה בראשונה בהמלצות שהגישה הוועדה בראשות פרופ' ראובן גרונאו במארס, לבחינת מבנה התחרות בשוק התקשורת. בטיוטת חוק ההסדרים נקבע כי בהשוואה בינלאומית, מחירי הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל הם מהגבוהים בעולם, כאשר חבילת הבסיס בישראל היא כ-200 שקל בחודש, לעומת רמה של כ-100 שקל בעולם.



הרפורמה הנוכחית, שמקודמת על ידי פקידי האוצר, אינה תואמת לגמרי את עמדת משרד התקשורת. שר התקשורת אריאל אטיאס הכריז כמה פעמים בחודשים האחרונים כי הוא מתכוון להקים ועדה ציבורית נוספת, בהמשך לפעילותה של ועדת גרונאו, שתדון בעניינים הקשורים בשוק הטלוויזיה. ראש אגף התקציבים הנוכחי במשרד האוצר, רם בלינקוב, היה עד לפני כשנתיים מנכ"ל HOT.



"מדובר במכה מוחצת"



היבט נוסף ברפורמה הנוכחית הוא ביטול של שיטת הזיכיונות בערוצים המסחריים, בה מקבלות החברות זיכיון לתקופה מוגבלת, לאחר תהליך מכרז. תוקף הזיכיון הנוכחי של "קשת" ו"רשת" בערוץ 2 יפוג ב-2015, ובערוץ 10 בינואר 2010.



על פי הרפורמה, במקום שיטת הזיכיונות תונהג שיטה של רישיונות, שבה כל גוף שיעמוד בתנאים מסוימים, שטרם נקבעו, יקבל אישור לשדר בלי מגבלת זמן. אופי התנאים שייקבעו ישפיע על מידת הכדאיות המסחרית בהקמת ערוצים בשיטה כזאת. עם זאת, ישנן הערכות כי אם תוזל עלות ההקמה יצטרפו ערוצים מסחריים נוספים. היוזמה לביטול שיטת הזיכיונות בערוצים המסחריים כבר עלתה בעבר, אך לא מומשה. זאת בניגוד למצב בטלוויזיה הרב-ערוצית שבה מונהגת שיטת רישיונות.



הזכייניות בערוצים המסחריים חוששות משילוב פרסומות בשידורי הכבלים והלוויין. מצב כזה יכניס מתחרים חדשים, שיוכלו גם להציע פרסום לקהל מפולח הצופה בערוצי נישה, מה שאינו אפשרי בערוצים 2 ו-10. מקור בערוץ 2 אמר אתמול כי "מדובר בשינוי מהותי, שמבחינתנו הוא מכה מוחצת".



מקור אחר בערוץ 2 אמר כי "מי שעיניו בראשו, רואה כבר כיום כי שוק הפרסום בישראל אינו מצליח לספק את הצרכים הכלכליים של שני ערוצים מסחריים. זה יהיה חוסר אחריות להוסיף ערוצים נוספים, שיתחרו על אותה עוגת פרסום". המקור הוסיף כי לאור התחזיות הקשות על המצב הכלכלי העתיד לבוא, זה עלול להיות מהלך קריטי שיגרור הפסדים ופיטורי עובדים". מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה אמר כי "כל פעולה שתטפל במרכיב אחד משוק הטלוויזיה ללא התייחסות לשאר המרכיבים ולהסדרתם תפגע בציבור ובשירות המקצועי, ותגרום לקריסה של חלק מהמערכת".



"מפחדים פחד מוות"



בחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית מתנגדים בחריפות לרפורמה המתגבשת. "אנחנו מפחדים מזה פחד מוות, ושמענו על כך בראשונה דרך התקשורת", אמר אתמול בכיר בתעשיית הטלוויזיה הרב-ערוצית. ב-Hot ו-yes טוענים כי תוספת ההכנסות כתוצאה משילוב פרסומות בשידוריהם תהיה מועטה, מכיוון שהן מבוססות על ערוצי נישה, ולא על תוכניות מרובות רייטינג כמו בערוצים המסחריים. החברות מעריכות כי תעריפי הפרסום שיוכלו לקבל יהיו נמוכים יחסית, ואין ודאות לגבי המגבלות הרגולטוריות שיוטלו על שילוב הפרסומות בשידורים.



"האמת שאני מאוד מופתע, וכנראה שאין גבול לתעלולים במדינת ישראל", אמר דוד קמיניץ, מנכ"ל חברת HOT. "דו"ח גרונאו התחיל לטפל בטלוויזיה הרב-ערוצית והמליץ על הקמת ועדה שנייה, שתבדוק את כל ההיבטים של הנושא. להמלצה היו שותפים גם נציגי אגף התקציבים שישבו בוועדה. ועדה כזו לא הוקמה, שר התקשורת טרם קבע את עמדתו וכבר הולכים לחוק ההסדרים? אי אפשר שלא להשתומם וזה נשמע לי הזוי לחלוטין.



"אנחנו אמרנו שתעשיית הטלוויזיה הרב-ערוצית צברה הפסדים של 7 מיליארד שקל בגלל תחרות פרועה בשוק. זו תעשייה שמדממת ולא גדלה בבסיס המנויים. ההתייחסות אלינו כמו לפרה חולבת אינה נכונה", אמר קמיניץ.



קמיניץ התייחס גם לרפורמת הערוצים הפתוחים, שתחל במאי 2009, ותאפשר לכל בית אב לקלוט את הערוצים 1, 2, 10, 33 ו-99 תמורת תשלום חד-פעמי של 400 שקל: "איש לא יודע כמה זה ישפיע עלינו, כמה מנויים ינטשו. זה פופוליזם זול להגיד שחבילת הבסיס יקרה. זה מקומם כי אין מדינה שיש בעולם עם חובה כמו שלנו להפקות מקור. אני משלם 170 מיליון שקל בשנה להפקות מקור.



"ההתנהלות היא מוזרה. אף אחד לא שאל אותנו, לא שום ועדה ובלי שום דיון לעומק על המשמעויות. ואגב פרסום בכבלים גם הערוצים 2 ו-10 מדממים וגם העיתונים מדממים. לסכמו של עניין, הרגולציה צריכה להחליט אם לתת ידה לקריסה מוחלטת של התעשייה ואז אף אחד מהאזרחים לא ייהנה, או לעזור לתעשייה מדשדשת לשרוד".



"אי שקט פוליטי"



גם אם הצעת הרפורמה כפי שהיא מופיעה בחוק ההסדרים תעבור כלשונה, מימושה צפוי לערוך זמן רב. קל וחומר כאשר הממשלה הנוכחית נמצאת בסוף דרכה, ואין לדעת מי יכהן במשרדי האוצר והתקשורת בממשלה הבאה.



מקור בכיר בשוק התקשורת הגיב אתמול בבוז להצעות: "זאת בדיחה אחת גדולה שרוצים לעשות מהפכה ולשנות את מפת התקשורת שהתהוותה במשך כ-20 שנה, בלי ועדה ציבורית, בלי נתונים ובלי כלום. אמורים לדון בזה בכובד ראש ולא לעשות בליץ במסגרת חוק ההסדרים. כשמתחילים משהו חדש כולם מתנהגים מאוד יפה, אבל מה אם תוך שנתיים הצרכן יגלה שהוא שוב משלם יותר מ-200 שקל על חבילה בכבלים או בלוויין?



"רואים שתחום התקשורת לא זר לממונה על התקציבים.אני לא מבין מה טובת הציבור בעניין הזה, מה טובת היוצרים, ואני חושב שבתקופה של אי שקט פוליטי לא טוב שכל פוליטיקאי יתחיל לבחוש בענייני הזכייניות", אמר המקור.



מחברת yes נמסר בתגובה: "לכשנקבל את כל פרטי ההצעה נלמד את הדברים ונתייחס בהתאם".



ממשרד התקשורת נמסר: "רוב הסעיפים בהצעת החוק מקודמים בלאו הכי על ידי משרד התקשורת ונמצאים בטיפולו. ישנם נושאים מסוימים בהם הגענו להבנה על קידומם בחוק ההסדרים. מנגד, כהרגלו בקודש, האוצר מקדם נושאים אחרים וטעמיו עמו, על אף שלדעתנו חוק ההסדרים אינו הדרך הנכונה לקידום רפורמות אלו. המשרד יקיים מספר דיונים בין היתר בנושא השידורים, ויגבש את עמדתו בסוגיה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully