וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' צבי אקשטיין: לאחר שבנק ישראל ירכוש 10 מיליארד דולר - נפסיק להתערב בשוק

מוטי בסוק

5.8.2008 / 7:14

המשנה לנגיד מעריך כי בנק ישראל ימשיך לרכוש מט"ח במשך חודשיים נוספים ■ לדבריו, "מעורבות בנק ישראל במסחר במט"ח מיתנה משמעותית את התחזקות השקל ויכולה להיחשב כהצלחה" ■ בבנק מתקיימים באחרונה דיונים קבועים בשאלה איך לסיים את המוערבות בשוק ההון - בבת

בתוך כחודשיים ישלים בנק ישראל רכישת 10 מיליארד דולר, לפי התוכנית להגדלת הרזרבות של ישראל. מיד אחרי השלמת המשימה יפסיק הבנק לרכוש דולרים בשוקי ההון בישראל. בבנק מתקיימים באחרונה דיונים קבועים בראשות הנגיד סטנלי פישר, בשאלה איך לסיים את המוערבות בשוק ההון - בבת אחת או בהדרגה - ומתי בדיוק לסיים את הרכישות. עדיין לא התקבלה החלטה סופית בעניין.



ב-20 במארס הודיע פישר כי החליט להגדיל את יתרות המט"ח של בנק ישראל ב-10 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות, על ידי רכישה קבועה של 25 מיליון דולר ביום, בימים שני עד חמישי בכל שבוע. לפני כמה שבועות החליט פישר להגדיל את היקף הרכישה היומית ל-100 מיליון דולר. אתמול נודע ל-TheMarker כי בנק ישראל רוכש 450 מיליון דולר בשבוע - ולא 400 כפי שפורסם. הבנק רוכש 100 מיליון דולר ביום בימים שני עד חמישי, ובנוסף רוכש דולרים גם ביום שישי. מכיוון שהיקף המסחר ביום זה נמוך, היקף רכישות הבנק בימי שישי עומד על 50 מיליון דולר.



לדברי אקשטיין, בנק ישראל אינו רוצה להתערב בשוק המט"ח - ולדעת הבנק, השוק צריך להיות חופשי, פעיל ופתוח לכל העולם. לפי אקשטיין, המדיניות המוניטרית צריכה להיות מאופיינת רק על ידי פעילות בנושא הריבית - אלא שהנסיבות חייבו את הבנק להתערב, שכן שוק המט"ח לא תיפקד באופן תקין ב-13 במארס.



לדעת אקשטיין, גם בדיעבד ברור כי ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח היתה נכונה: שער הדולר עלה, ובימים האחרונים הוא עומד על יותר מ-3.5 שקלים.



בתוך כך, יתרות המט"ח של ישראל חצו לראשונה את מחסום 32 מיליארד הדולר, והסתכמו בסוף יולי ב-32.48 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים. יתרות המט"ח בסוף יולי היו גדולות ב-1.21 מיליארד דולר מבסוף יוני, וב-4.16 מיליארד דולר יותר מבסוף יולי 2007.



לדברי בנק ישראל, המנהל את יתרות המט"ח, היתרות גדלו ביולי בעיקר בשל הרכישות הגדולות של הבנק בשוקי המט"ח - 1.43 מיליארד דולר בסך הכל - במסגרת תוכנית הבנק להגדיל את יתרות המט"ח של ישראל. סיבה נוספת לגידול ביתרות היא רווחי בנק ישראל בשוקי המט"ח מהשקעת היתרות - 237 מיליון דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully