וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בפרדי מאק התריע ב-2004: רכישת הלוואות מסוכנות מאיימת על בריאותה של חברת המשכנתאות הממשלתית

ניו יורק טיימס

5.8.2008 / 12:36

סמנכ"ל ניהול הסיכונים של פרדי מאק הזהיר את המנכ"ל ריצ'רד סיירון כי החברה חשפה עצמה להפסדי ענק



ריצ'רד סיירון, מנכ"ל ענקית פרדי מאק, התעלם מסימני האזהרה בנוגע לבעיותיה הפיננסיות של חברת המשכנתאות האמריקאית בחודשים ובשנים שקדמו לקשיי הנזילות שאליהם נקלעה, בעקבות משבר האשראי העולמי.



לדברי יותר מ-20 מנהלים בכירים בעבר ובהווה בענקית המשכנתאות הממשלתית, כבר בשנת 2004 קיבל סיירון מזכר פנימי מהסמנכ"ל לניהול סיכונים של פרדי מאק באותה תקופה, דיוויד אנדרוקוניס, שהתריע כי החברה מעניקה ערבויות להלוואות מסוכנות שמאיימות על בריאותה הכלכלית. בראיון ל"ניו יורק טיימס", אמר אנדרוקוניס כי ב-2004 אמר לסיירון שרכישת ההלוואות "תעמיד החברה ואת המדינה בפני סכנה פיננסית עצומה" ותפגע במוניטין של פרדי מאק.



לדברי אנדרוקוניס, שעזב את פרדי מאק ב-2005 כדי להפוך למורה, באמצע 2004 הוא שלח לסיירון מזכר שהתריע כי תנאי החיתום של פרדי מאק הפכו למפוקפקים מדי וכי החברה חשופה להפסדים, אך סיירון סירב לשקול הפחתה של כמות הסיכונים שלקחה פרדי מאק על עצמה.



"הוא אמר שהוא לא יכול להרשות לעצמו לומר לא לאף אחד", אמר אנדרוקוניס. בשלוש השנים הבאות, המשיכה פרדי מאק לרכוש הלוואות מסוכנות, שחשפו אותה להפסדי הענק שרשמה ברבעונים האחרונים בעקבות ההידרדרות בשוקי הדיור והמשכנתאות בארה"ב ומשבר האשראי.



מניותיהן של פרדי מאק וענקית המשכנתאות הממשלתית פאני מיי נפלו ביותר מ-60% מאז פברואר, בעקבות חששות שהועלו בנוגע לחוסנן הפיננסי של שתי החברות, המחזיקות או מעניקות ערבות למשכנתאות ולניירות ערך מגובים במשכנתאות בסך 5.3 טריליון דולר - כמחצית משוק המשכנתאות בארה"ב. בעקבות החשש כי קשיי הנזילות של פאני מיי ופרדי מאק יובילו לקריסתן, נאלץ הממשל האמריקאי לאשר חבילת סיוע חסרת תקדים שתתיר לו להזרים מיליארדי דולרים לשתי החברות באמצעות רכישת חלק ממניותיהן.



אנדרוקוניס לא היה היחיד שהזהיר את סיירון מפני הסכנות לבריאותה של פרדי מאק. לפחות 24 בכירים בהווה ובעבר בפרדי מאק אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי סיירון הוזהר פעמים רבות כי על החברה להגדיל את הלימות ההון שלה, אך במקום להאט את קצב הרכישות של פרדי מאק בשוק המשכנתאות בחר סיירון להאיץ את מדיניות הבזבוזים ולהתעלם מאזהרות שהיו יכולות למנוע את המשבר.



בראיון ל"ניו יורק טיימס", הגנו סיירון ומנכ"ל פאני מיי, דניאל מאד, על התנהלותם ואמרו כי לא הייתה אפשרות לחזות את המשבר החריף בשוק הדיור האמריקאי ואת הנפילה החדה במחירי הבתים. "בדיעבד, אם הייתי רואה יותר טוב את העתיד הייתי יכול לשפר במעט את מצב הדברים, אך למען האמת, אם הייתי חוזה את העתיד מעט יותר טוב לא הייתי לוקח את המשרה הזאת מלכתחילה", אמר סיירון, שמונה למנכ"ל פרדי מאק ב-2003.



סיירון הוסיף כי בשנים שקדמו למשבר האשראי הוא עמד בפני לחצים סותרים מצד בכירים בחברה ובעלי מניות, ונאלץ להכריע בין הדעות השונות. "החברה הזאת צריכה לענות לבעלי המניות, לרגולטורים ולקונגרס, ולקבוצות האלו יש לעיתים קרובות דרישות סותרות לחלוטין", אמר סיירון. בכירים רבים בשתי החברות טוענים כי אחת הסיבות להפסדי הענק שלהן הוא הלחץ שהפעיל עליהן הקונגרס לרכוש משכנתאות לווים בעייתיים, כדי לעודד רכישת בתים על ידי משפחות בעלות הכנסה נמוכה.



לדברי מאד, חברות המשכנתאות הממשלתיות נפלו קורבן לירידה המהירה והבלתי צפויה במחירי הבתים בארה"ב. "ארה"ב סובלת ממשבר הדיור החמור ביותר בתולדותיה, ואנחנו חברת המשכנתאות למגורים הגדולה במדינה, כך שהנפילה של האחד מובילה גם לנפילה של האחרת", אמר מאד. לדברי דובר פאני מיי, בריאן פיית', ב-2005 הזהירו בכירים בחברה מפני הרכישה של הלוואות מסוכנות והחלו להגביל את השקעותיהם בתחום זה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully