וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כי"ל: לקנות או לא לקנות?

נתן שבע

5.8.2008 / 14:05

מניית חברת האשלג של האחים עופר מחקה 30% מהשיא והאנליסטים חצויים. כלל: "אל תרוצו לקנות"; לידר: "כסף על הרצפה"

מניית כי"ל נפלה כמעט ב-30% מאז השיא בו נסחרה רק לפני כחודש וחצי. בינתיים האנליסטים חצויים בשאלה האם המניה הפכה למציאה, או שמא הסיכון עדיין גבוה. "הירידות החדות במניית כי"ל מעוררות אצל כולנו אינסטינקט רדום לנצל עוד הזדמנות קנייה נדירה ולהסתער על הנייר. הרי זה כבר עובד 3 שנים ברציפות. ובכן, לא כל כך מהר"; כך כותב האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים ברוקראז'.

רביבו מונה שני סיכונים מרכזיים שעדיין עומדים על הפרק ולא הסתיימו: סיכון ההיצע וסיכון מחיר הסחורות. לא סביר שחגיגת מחירי האשלג תימשך לאורך זמן, כותב רביבו ומביא שלוש דוגמאות לגידול העתידי בהיצע האשלג בשוק: יורוכום, יצרנית כימיקלים רוסית, מתכוונת להגיע ליכולת ייצור של 2.3 מיליון טונות עד 2012 - וצופה לעלות ל-4.6 מיליון טונות עד 2015; ריו טינטו הארגנטינאית מתכוונת אף היא להגיע ל-10% משוק האשלג העולמי עד 2012. רביבו מעריך כי היצרניות יהיו מוכנות למכור במחיר נמוך בהרבה מ-100 דולר לטונה, כאשר עלות ייצור טון אשלג עבורן עומדת על פחות מ-60 דולר לטון. גם חברת הכרייה הגדולה בעולם, BHP ביליטון, מתכוונת להשקיע בפיתוח מכרות באתיופיה.

רביבו גם מטיל ספק בביל דויל, מנכ"ל פוטאש, שמעריך כי עלות הקמת מכרה אשלג היא כדאית רק במחיר של 100 דולר לטון. "דויל מנסה להרחיק את המתחרים, הלוטשים עיניים אל עבר ביצי הזהב שמטילות יצרניות האשלג", כותב רביבו. "לא ניתן להתעלם מסיכון הפיננסי הטמון בעליות החדות במחירי הסחורות החקלאיות ובשבריריות המחירים - והחודש האחרון מהווה המחשה מצוינת לסיכון זה".

לסיכום, מציין רביבו כי מניות הדשנים הניבו שנתיים מופלאות, על כך אין עוררין. חזרת מחירי הסחורות למסלול עלייה יכולה להאריך את הסייקל החיובי, אולם המשקיעים מחויבים לשקלל את הסיכונים המשמעותיים החבויים בשוק זה, לדבריו. רביבו חוזר על המלצה של "תשואת שוק" למניה, במחיר יעד של 86.7 שקל - 50% מעל מחירה בשוק.

לעומת רביבו, בלידר שוקי הון לא ממהרים להספיד את מניות האשלג. "כסף על הרצפה, אבל ממשיכים לגלות בורות. כדאי לנצל את הרמות הנוכחיות של מניית כי"ל לצורך איסוף מסיווי"; כך כותב האנליסט יואב בורגן מלידר. "השקעה במניית כי"ל, בוודאי כיום, מצריכה 'בטן חזקה'. עם זאת, גם ברמות הנוכחיות של מחירי הגרעינים, אנו עדיין לא מזהים בקיעים בעוצמת הסיפור הפונדמנטליסטי של כי"ל", מציין בורגן. מחיר היעד של בורגן עומד על 110 שקל - כמעט פי 2 משווי המניה בשוק בשעות הצהריים.

  • עוד באותו נושא:
  • כיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully