וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מס הכנסה לאפשר למשקיעים להעביר את מוני המס מחשבון לחשבון לרבות משנה לשנה

TheMarker

5.8.2008 / 15:19

כיום, מס על הפסד בשוק ההון לא מתקזז עם רווח. בבית השקעות מרץ ממליצים על שינוי החוק


הרפורמה במיסוי שוק ההון נכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2003 ומאז כניסתה כללה שינויים מדי שנה. ברפורמה טמונות אפשריות העשויות לחסוך כסף רב למשקיעים הנבונים, בין אם על ידי קבלת החזר מס רווחי הון ובין אם על ידי קיזוז הפסדי רווח הון.



אפרט בקצרה את המצב כיום: שיעור המס על רווחים ממכירת ניירות ערך ישראלים וזרים (וגם על תעודות סל) שווה ועומד כיום על 20%, שיעור המס על אגרות חוב צמודות מדד או דולר 20% (על הרווח הראלי) ועל אגרות חוב שקליות 15% (על הרווח הנומינלי). פיקדונות בדומה לאגרות חוב-20% מס על פיקדונות צמודי מדד או דולר ו-15% מס על פיקדונות שיקליים.




קרן נאמנות- חייבת (המשלמת בעצמה את המס על רווחי ההון של מחזיקי הקרן) פטורה ממס. המס חל על מחזיק תעודת הקרן בעת מכירתה.
קרן נאמנות- פטורה חייבת בשיעור מס של 20%. ומס של 25% על הכנסות מרווחים שמחלק מנהל הקרן למשקיעים.



הבנקים מנכים את המס במקור, ברגע שנוצרת מכירה של נייר הערך. לכל חשבון ני"ע יש מונה מס האוגר בתוכו הפסדים צבורים. לדוגמה, לקוח מכר נייר ערך בהפסד של 100 שקל עליו היה צריך לשלם מס במידה והרוויח, במקרה זה נצברים לזכותו 20% מההפסד- כלומר בדוגמה זו מונה מס שלילי שעומד על 20 שקל. למחרת מכר הלקוח נייר ערך אחר שעליו היה צריך לשלם מס של 50 שקל, במקרה זה ישלם הלקוח מסים בסך של 30 שקל ומונה המס של חשבון ניירות הערך שלו יתאפס.



הפסדי מס במונה מועברים קדימה מחודש לחודש במהלך אותה שנה אך לא משנה לשנה.



בסוף השנה בפני הלקוח שברשותו מונה מס שלילי לקיזוז עומדות שתי אפשריות: האחת - לפנות למס הכנסה ולהגיש דו"ח שנתי ואז לקבל החזר המס (פעולה שרק לקוחות מעטים יבצעו),כלומר מתבצע קיזוז הפסדים כנגד רווחים גם לאחור ולא רק קיזוז אוטומטי על ידי הבנקים קדימה. השנייה - לבצע מכירה של ניירות ערך עליהם הוא מורווח ולקנותם מייד בחזרה ולא לשלם מס או לשלם מס חלקי ועל ידי כך לאפס את מונה המס השלילי. פעולה זו צריכה לקחת בחשבון את עלות ביצוע העסקה - עמלת קנייה ומכירה ולכן יש לבחון כדאיות ביצוע ספציפית בכל מקרה.



החל משנת 2007 אפשרו חלק מהבנקים ביצוע קיזוזי מס בן מספר חשבונות ניירות ערך של אותו לקוח, כלומר לדוגמה לקוח שיש לו מס שלילי לקיזוז בחשבון אחד ומנגד ניירות ערך עליהם הוא מורווח בחשבון אחר, יוכל לבצע קיזוז גם בין שני החשבונות, במידה וביקש זאת ספציפית מהבנק.



מוני המס פועלים גם בעת מעבר לקוח בין בנקים, כלומר לקוח שמעביר ניירות ערך מחשבונו מבנק א' לבנק ב' לא יפגע, מכיוון שניירות הערך מועברים בין הבנקים עם מחיר עלותם ומועד רכישתם המקוריים. מאידך, במקרה ולקוח מכר את ניירות הערך שלו בבנק א' ופתח חשבון חדש בבנק ב' אליו העביר את המזומן - מונה המס השלילי שבחשבונו בבנק א לא עובר איתו לבנק ב.



לדעתי אין כל סיבה שמס הכנסה לא יאפשר להעביר את מונה המס משנה לשנה, כמו שאין סיבה שמס הכנסה לא יאפשר העברת מוני מס מבנק לבנק ,גם לבנק ישראל יש אינטרס חיובי ליישום ,כל זאת לעומת המצב כיום שגורר עלויות מיותרות ללקוח ו/או טרחה מיותרת מהלקוח.



לטענת מס הכנסה הסיבה העיקרית שהדבר לא אפשרי הוא מצב תיאורטי בו לקוח גם מגיש דו"ח למס הכנסה וגם מעביר את יתרת מונה המס השלילי בחשבונו לשנה הבאה. מצב זה יכול להיפתר לדעת תמרי בקלות על ידי חיוב הבנקים במחיקת מונה המס ללקוח שיבקש זאת והוצאת אישור על כך, אישור שיתוסף לדו"ח השנתי שיוגש למס הכנסה.



כיום, 5 חודשים לפני סוף השנה ,צריך מס הכנסה להתחיל ולפעול לתיקון התקנות כך שבסוף שנת 2008 יוכלו הלקוחות להעביר את מוני המס לשנת 2009 וגם יוכלו להעביר מוני מס מחשבון לחשבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully