וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף מלחמת האוליגרכים: פרוחורוב ופוטאנין יחליפו בעלות בחברות כרייה רוסיות בעסקה של 10 מיליארד ד'

נמרוד הלפרן

5.8.2008 / 17:47

פרוחורוב יגדיל חלקו בחברת פוליוס ל-60%; פוטאנין יגדיל החזקתו בענקית הניקל נורילסק ל-47%



המיליארדרים ואילי הכרייה הרוסיים, מיכאיל פרוחורוב וולדימיר פוטאנין, הסכימו על עסקת מניות ומזומן אשר תשים קץ למאבק בן 18 חודשים בין השניים, אשר תבצר את שליטתם בחברות הזהב והניקל הגדולות ביותר ברוסיה.



פוטאנין, ישלם 6.5 מיליארד דולר במזומן וכן 35% ממניות פוליוס גולד - יצרנית הזהב הגדולה ברוסיה - תמורת נתח של 16.7% ממניות נורילסק, יצרנית הניקל הגדולה בעולם, בו מחזיק פרוחורוב.



בעקבות העסקה יגדלו החזקותיו של פרוחורוב בפוליוס ליותר מ-60%, בעוד שהחזקותיו של פוטאנין בנורליסק, חברה הכרייה הגדולה ביותר ברוסיה, עתידות לצמוח ל-47% לפחות.



ההסכם בין פרוחורוב (43), האיש השישי בעושרו ברוסיה שהונו מוערך ב-19.5 מיליארד דולר, לבין פוטאנין (47) עשוי לסיים את המאבק שמנהלים השניים סביב חלוקת החזקותיהם המשותפות במכרות ניקל, מרבצי זהב ונכסי נדל"ן שצברו לאחר קריסת ברית המועצות.



השניים החליטו על סיום השותפות לאחר מעצרו של פרוחורוב באתר סקי בצרפת בינואר 2007, על רקע חשדות של סרסור, אשר בהמשך התבררו כחסרי בסיס. נורילסק נסחרת בשווי שוק של 41 מיליארד דולר ופוליוס בעלת שווי שוק של 8 מיליארד דולר.



קדחת מיזוגים ורכישות שאחזה באחרונה במגזר הכרייה הרוסי באה על רקע רצונו של הקרמלין לקדם מיזוגים במגזרים שהתפצלו לחברות רבות בשנות ה-90, כשאת רוסיה שטף גל של הפרטות.



בחודש מאי הודיע פוטאנין על כוונתו למזג את נורילסק עם פעילות הכרייה של איל מתכות רוסי אחר, אלישר אוסמנוב. מטאלואינווסט, החברה שבה שולט אוסמנוב באמצעות חברת האחזקות גלאגר, מחזיקה בעיקר במחצבי ברזל ופלדה. בחודש שעבר קרא פרוחורוב למזג את נורילסק ואת ענקית האלומיניום הרוסית רוסאל, כדי ליצור ענקית כרייה רוסית בשווי 100 מיליארד דולר, אשר תוכל להתמודד בשוק העולמי מול חברת הכרייה שתיווצר בעקבות המיזוג המוצע בין BHP ביליטון הבריטית וריו טינטו האוסטרלית, אשר עתיד ליצור חברה בשווי של 170 מיליארד דולר.



מיזוג במגזר הכרייה הרוסי נתפס לדעת מומחים מסוימים כחיוני כדי להתמודד מול ענקית הכרייה שתיווצר במקרה של מיזוג בין BHP ביליטון וריו טינטו. הנציבות האירופית פתחה בסוף השבוע בבדיקת המיזוג המוצע בין שתי החברות, על רקע הערכות כי יהיה כרוך בהפרת חוקי ההגבלים העסקיים של אירופה.



BHP ביליטון, חברת הכרייה הגדולה בעולם, הגישה בשנה שעברה הצעת רכש עוינת לריו טינטו, חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם, המוערכת ב-170 מיליארד דולר. כיו טינטו דחתה את הצעת הרכש בטענה כי היא נמוכה מדי.



מיזוג בין שתי החברות ייצור חברה אשר תחזיק בשליש משוק הברזל העולמי, ונתחים גדולים בשוקי הפחם, האורניום והאלומיניום. הרגולטור בארה"ב כבר אישר את המיזוג, אולם רשויות הרגולציה באיחוד האירופי ובאוסטרליה נוטים שלא לאשר את העסקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully