וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח של מרכז המחקר בכנסת: מצוקת המים בישראל - בשל העדר מדיניות חסכון במגזר הביתי-עירוני

עמירם כהן

5.8.2008 / 18:20

בעוד שהאוכלוסיה העירונית גדלה בעשור האחרון ב-25%, צריכת המים העירונית גדלה ב-26.8%



מצוקת המים בישראל היא בעיקר תוצאה של העדר מדיניות לעידוד חסכון במים במגזר הביתי-עירוני ופיגור בהתפלה, כך קובע מחקר שפירסמה לאחרונה "המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המחקר והמידע של הכנסת".



מהמחקר - שנכתב בידי אורי טל ועמי צדיק, ממרכז המחקר של הכנסת - עולה כי בעוד שהאוכלוסיה העירונית גדלה בעשור האחרון ב-25%, צריכת המים העירונית גדלה ב-26.8% ומשמעות הדבר היא שעל אף המחסור הגובר במים והמידע הרב שזרם לציבור על המצב הקשה במשק המים - גדלה צריכת המים לנפש בשיעור משמעותי במגזר הביתי-עירוני. בעוד שבמגזר העירוני-ביתי לא נעשו פעולות חיסכון ולא התייעל השימוש במים, קובע מרכז המחקר של הכנסת כי חלה התייעלות חדה בשימושי המים בחקלאות.



מנתוני המחקר עולה כי בעוד שב-1996 הסתכם ערך התוצרת החקלאית הצמחית הטרייה ב-12.2 שקל למ"ק מושקה, הוא עלה ב-2,007 ל-19.8 שקל למ"ק, התייעלות של 83.5%. עוד עולה מהנתונים כי בתקופה המדווחת במחקר, ירדה צריכת המים הכוללת להשקיה חקלאית ב-10.2% כאשר התפוקה החקלאית עלתה ב-45.9%.



מרכז המחקר של הכנסת מציין כי גם התעשייה התייעלה בשימוש במים ועל אף הגידול החד בייצור התעשייתי בעשור האחרון, ירדה צריכת המים של התעשייה ב-8.5%.



מרכז המחקר מצביע על התייעלות החקלאות גם בניצול תשומות הייצור שעומדות לרשותה. מהנתונים שפורסמו עולה, כי במהלך השנים 1995-2006 כאשר התייקרו תשומות הייצור בחקלאות ב-97%, התייקרה התוצרת החקלאית הטרייה ב-52% בלבד. המחקר גם מצא כי החקלאות בישראל יעילה אף בהשוואה לחקלאות במדינות המפותחות בעולם. בעוד שמשקל התוצר החקלאי מסך התוצר המקומי הגולמי בישראל הוא 1.5% בלבד ונמוך משמעותית בהשוואה למשקל התוצר במדינות המפותחות, שווי התוצר למועסק גבוה מהממוצע במדינות המפותחות. נתונים אלו, קובע המחקר מצביעים על היעילות הגבוהה של החקלאות בישראל.



מרכז המחקר של הכנסת חושף בנוסף נתונים על הגידול שחל בשיעור העובדים הזרים בחקלאות בישראל. בעוד ששיעור העובדים הזרים בחקלאות הסתכם ב-1995 ב-18.7% מכלל המועסקים (ישראלים, פלשתינאים, זרים) הוא עלה ב-2,007 ל-40.2% מכלל המועסקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully