וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי הותיר כצפוי את הריבית בארה"ב ברמה של 2%; לא אותת על שינוי במדיניות

נמרוד הלפרן

5.8.2008 / 21:16

חבר אחד בוועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי תמך בהעלאת הריבית

כלכלת ארה"ב, הכורעת תחת נטל משבר האשראי החמור ביותר מאז תקופת השפל הכלכלי הגדול ומפולת מחירים בשוק הדיור, צמחה ברבעון השני של השנה ב-1.9%. עם זאת, כלכלנים רבים צופים האטה בצמיחה במחצית השנייה של השנה, לאחר התפוגגות השפעת חבילת התמריצים הכלכליים של הממשל.



"ניסוח הודעת הריבית מחודש יוני לגבי הקלה מסוימת בסיכונים להאטה בצמיחה, נראית כעת כמסקנה נמהרת", העריך כלכלן ג'יי.פי מורגן, מייקל פרולי, במכתב ללקוחות.



ההאטה בצמיחה מורגשת גם בשוק התעסוקה, ושיעור האבטלה בארה"ב זינק ביולי ל-5.7%, שיא של ארבע שנים, ומספר מקומות העבודה הצטמצם בשיעור גדול מהצפוי. בשוק הדיור, נפלו מכירות בתים קיימים בארה"ב לשפל של יותר מעשור.



בה בעת, מדד המחירים לצרכן קפץ ביוני ב-5% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת - שיעור האינפלציה הגבוה ביותר זה 17 שנים. מה גם, שמאז החלטת הריבית הקודמת של הבנק הפדרלי ביוני, הספיק מחיר הנפט הגולמי לנסוק לשיא של 147.27 דולר לחבית ב-11 ביולי, אולם אחר כך לצנוח ב-19%.



בעקבות התגברות האינפלציה בארה"ב, גברו באחרונה הקולות בוועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שקוראים להעלאת הריבית בניסיון לבלום את האינפלציה. מאז החלטת הריבית הקודמת של הבנק הפדרלי ביוני, נשיא הבנק הפדרלי של מיניאפוליס, גרי סטרן, ונשיא הבנק הפדרלי של פילדלפיה, צ'רלס פלוסר, הצטרפו לקריאתו של נשיא הבנק המרכזי של דאלאס, ריצ'רד פישר, להעלאת הריבית.



הפעם האחרונה בה התקבלה החלטה של FOMC, המונה 12 חברים, על רקע התנגדות של רבע מחבריה - כלומר שלושה חברים - היתה בחודש נובמבר 1992.



בנאום בפני הקונגרס לפני שלושה שבועות הודה ברננקי כי קיימים לחצים אינפלציוניים, אולם הביע דאגה כי הכלכלה עודנה שברירית. באותה עת אמר יו"ר הבנק הפדרלי כי ישנם איומים ניכרים להאטה בצמיחה לצד הרעה באיומים להתגברות האינפלציה.



מוביוס קורא להורדת הריבית ל-1%



מנהל הכספים הנודע מארק מוביוס, אמר מוקדם יותר היום כי הבנק הפדרלי יצטרך בסופו של דבר להוריד את ריבית הבסיס בארה"ב לרמה של 1% לאור הנפילה במחירי הנפט והצורך לתמוך בצמיחת הכלכלה.



"לאור תחילתה של ירידה במחירי הנפט, יתכן שזו הזדמנות עבורם לתמוך בכלכלה על ידי הורדה נוספת של הריבית", אמר מוביוס, בן 71, המנהל נכסים בהיקף של 40 מיליארד דולר בשוקי מניות בשווקים מתעוררים, במסרת תפקיד כיו"ר טמפלטון אסט מנג'מנט בסינגפור. "זו עדיין אפשרות, אולם איש אינו יודע באמת מה צפוי", הוסיף בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג. "יש צורך בתמריצים לכלכלה", אמר מוביוס. "ריבית ברמה של 1% עשויה להיות הדבר הנכון", הוסיף.



האטה מתונה מהצפוי במגזר השירותים בארה"ב



הפעילות במגזר השירותים בארה"ב, האחראי לכמעט 90% מהכלכלה הגדולה בעולם, התכווצה ביולי זה החודש השני ברציפות, אם כי בשיעור מתון מהצפוי. כך מסר היום מכון המחקר ISM. מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בארה"ב של ISM עלה בחודש שעבר לרמה של 49.5, לעומת 48.2 ביוני.



תחזית הכלכלנים היתה לעלייה מתונה יותר של המדד לרמה של 48.8. קריאה של המדד מעל לרמה של 50 מצביעה על התרחבות בפעילות המגזר. זאת, בעוד שמדד מתחת לרמה זו משקף התכווצות בפעילות.



הזרקת נזילות



הבנק הפדרלי הודיע בשבוע שעבר על הזרקת נזילות נוספת לשוקי הפיננסים, על ידי הארכת תוקף הלוואות החירום לבנקי ההשקעות בוול סטריט, עד לסוף חודש ינואר 2009 והרחבת היקף ההלוואות.



הבנק הפדרלי ציין כי החלטתו להאריך את משך הלוואות החירום למגזר הבנקאי התקבלה "לאור המשך הנסיבות השבריריות של שוקי הפיננסים, וכי מתן ההלוואות יופסק במקרה שהתנאים בשוקי הפיננסים יחדלו להיות חריגים ולוחצים".



הבנק הפדרלי גם הגדיל את היקף המכרזים להלוואות לטווח קצר לבנקים מ-200 מיליארד דולר בחודש לעד 250 מיליארד דולר. זאת, על ידי הענקת הלוואות חדשות למשך 84 יום, במסגרת המכרזים הדו-שבועיים שעורך הבנק, בנוסף להלוואות למשך 28 יום שכבר העמיד לרשות מגזר הפיננסים.



הבנק הפדרלי לקיים החל בחודש דצמבר מכרזים לקווי אשראי קצרי מועד (TAF), בניסיון להזרים מזומנים למגזר הבנקאי. זאת, נוכח הימנעות הבנקים מנטילת הלוואות על רקע חששות מפני הפסדים הקשורים לני"ע מגובי משכנתאות סאבפריים.



חבילת סיוע לשוק הדיור



נשיא ארה"ב, ג'ורג' וו. בוש, אישר בשבוע שעבר בחתימתו את חבילת הסיוע הנרחבת לשוק הדיור האמריקאי. מדובר בסיוע מהגדולים ביותר זה עשורים - אף הוא נועד לסייע בייצוב שוקי הפיננסים, במסגרתו גם יוענק סיוע ל-400 אלף בעלי בתים המתקשים בהחזר משכנתאות שנטלו. החוק גם מעניק סמכות רחבה למשרד האוצר האמריקאי להגן על שתי חברות המשכנתאות הממשלתיות, פאני מיי ופרדי מאק, מפני קריסה.



כמו כן, החוק כולל תוכנית להקמת קרן בסך 300 מיליארד דולר, שנועדה לסייע למאות אלפי לווים להימנע מעיקול בתיהם, באמצעות מימון מחדש של משכנתאות זולות יותר בביטוח ממשלתי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully