וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלצר, אפשר מים מהברז?

חיים הנדוורקר

6.8.2008 / 8:04

בישראל עדיין מנסים לשכנע את הצרכנים למחזר בקבוקי פלסטיק - אבל תושבי ניו יורק כבר עברו לשלב הבא: הם שותים מים מהברז כדי לצמצם את השימוש בבקבוקים ■ ומה עוד? ג'יליאן הרטמן, מאבחנת הטרנדים מחברת אינטליג'נס גרופ, מספרת שהם נוסעים במכוניות חסכוניות, שותים



פעם נהגו לקיים בניו יורק טעימות יין, כיום טועמים תושבי העיר מים. כחלק משינוי זה התקיימה באחרונה במוזיאון להיסטוריה של הטבע במנהטן תחרות שבה נבחן באיזה אזור בניו יורק רבתי זורמים מהברז המים הטעימים ביותר.



מערכת היחסים של הניו-יורקרים עם המים שלהם היא מורכבת. אמנם כבר שנים מתגאים תושבי העיר במים הטעימים שזורמים מהברזים - אבל היאפים המקומיים העדיפו לרכוש בקבוקי מים מינרליים. לרוץ בפארק עם בקבוק מים מינרליים קטן היה הדבר הנכון. עכשיו הטרנד משתנה: גם היאפים שותים מים מהברז.



ברוח זו קיימו אנשי המוזיאון את התחרות, שבה המבקרים היו השופטים. כדי לשמור על תחרות אובייקטיווית, הטועמים לא ידעו אילו מים הם שותים. הזוכים היו מי הבארות של אזור נסאו, שנבחרו כטעימים ביותר. המים של ניו יורק סיטי לא הצליחו להצדיק את המוניטין שלהם וזכו "רק" במקום השני.



תחרות המים, גם אם היא נשמעת מוזרה, מתאימה לחלוטין לרוח התקופה - הניו-יורקרים, כהרגלם, נמצאים עם האצבע על הדופק. "אין כל ספק, הטרנד הבולט כיום יותר הוא הירוק", אומרת ג'יליאן הרטמן, שתפקידה הוא לאתר טרנדים בהתהוותם בעבור חברת אינטליג'נס גרופ, המפיקה מחקרים וניתוחי שוק תוך מתן דגש לטרנדים קיימים ועתידיים.



"מאוד 'קול' כיום לשתות מים מהברז. בשנה האחרונה אנשים התחילו להבין כי כמויות הפלסטיק האדירות שבהן משתמשות חברות המים המינרליים הן איום נוראי על הסביבה. זה בא לידי ביטוי גם במסעדות ובמלונות. אם בעבר עודדו את הלקוחות לצרוך בקבוקי מים מינרליים, הרי שעתה יש מקומות שבהם מסעדות ובתי מלון בניו יורק מעודדים את הלקוחות לשתות מים מהברז - למרות המחיר הכבד לקופת המסעדה. בין המסעדות אפשר למצוא את דל פוסטו ואל בוקו, ואת מלון וייברלי-אין היוקרתי.



"בחברות בקבוקי המים מבינים שהם בצרה", ממשיכה הרטמן. "בעשור האחרון חברות אלה היו סופר-קוליות, מכיוון ששוחרי הבריאות הבינו שסודה, מיצים ואפילו משקאות האנרגיה לא בדיוק תורמים לבריאותם - ועברו למים מינרליים. עכשיו האופנה הירוקה הורסת לחברות המים את הביזנס".



כדי להתמודד עם המשבר הנוכחי הצטרפו כמה מחברות המים המינרליים לטרנד הנוכחי: "חברות רבות מייצרות בקבוקי פלסטיק או כלי קיבול לשימוש חוזר, ואף בקבוקי מתכת. חברת פולנד ספרינג, מיצרניות המים המינרליים החשובות בארה"ב, הגתה רעיון מבריק - בקבוק המעוצב באופן אקולוגי. הבקבוק מעוצב בצורה החוסכת, לטענת פולנד ספרינג, 30% מהפלסטיק שבו השתמשה החברה בבקבוקים המקוריים. בנוסף, ממליצים בחברה למחזר את הבקבוקים החדשים", מספרת הרטמן.



שקית במקום לואי ויטון



אבל מים מהברז הם ממש לא המאפיין היחיד של הטרנד הירוק בניו יורק. כחלק מטרנד זה מתקיים קשר הדוק בין החברות המסחריות לצרכנים: "בתאגידים מבינים כיום כי הצרכנים רוצים מוצרים ירוקים. אנשים משתדלים לגלות מודעות לנזק שהם גורמים לסביבה", מסבירה הרטמן, המשמשת מאתרת טרנדים באינטלג'נס כבר שבע שנים ובין לקוחותיה מיקרוסופט, פרוקטר אנד גמבל וחברות הטלוויזיה ESPN ו-BBC. "הטרנד הזה חזק בקרב צעירים ומבוגרים, עירוניים וכפריים - כולנו משתדלים להיות קצת יותר ירוקים".



לדברי הרטמן, הטרנד הירוק בא לידי ביטוי בניו יורק בעיקר בכל הקשור לשקיות הניילון. "נעשה ניסיון להחליף את שקיות הניילון (שקיות פלסטיק, כפי שהן נקראות בניו יורק - ח"ה) שחנויות ויצרנים חילקו בלא יהגבלה לצרכנים, כדי שרק יקנו יותר. חברת הול-פודס, רשת חנויות המזון האיכותי, יצאה עם תיקים לשימוש חוזר, במקום שקית הניילון או שקית הנייר החד-פעמית. התיקים של הול-פודס נהפכו בחודשים האחרונים לסופר-אופנתיים.



"אנשים מבינים ששקיות הניילון נהפכו לבעיה, הן מזהמות את הסביבה וקשה למחזר אותן. אז עכשיו ניו-יורקריות רבות אוהבות להסתובב עם התיקים-סלים של הול-פודס. בעקבות ההצלחה של הול-פודס חברות אחרות, כמו מרק ג'ייקובס, הולכות בכיוון הזה. הלקוח שמח, כי הוא מקבל משהו בחינם, אבל גם החברות מרוויחות: הן מראות ללקוח שאכפת להן מהסביבה - והמותגים שלהן זוכים לפרסומת חינם על התיקים.



בתחום הביגוד, מוסיפה הרטמן, הטרנד הוא הצגת קולקציות בגדים לכל עונות השנה. כך, אם החורף לא כל כך קר, אפשר לקנות וללבוש בגדים הנמכרים בדרך כלל בסתיו או באביב. מגמה זו מסייעת לצרכנים אבל גם כאן, מדגישה הרטמן, יש היבט פרקטי בעבור החברות: בגלל השינויים במזג האוויר החנויות נתקעו עם סחורה שלא מתאימה לעונה.



תחום נוסף שבו אנשים מנסים להיות ירוקים הוא המזון. "אוכל אורגני פופולרי מאוד, כשהטרנד החדש הוא אכילת מוצרי מזון שמשווקים חקלאים ויצרנים מקומיים. בדרך זו הצרכנים תומכים בחקלאים וביצרנים קטנים מול התאגידים הגדולים. יתרה מזאת, תושבי ניו יורק גילו כי מוצרים אלה טעימים יותר כי הם הרבה יותר טריים. אבל גם ההשפעה על הסביבה היא חיובית יותר - צריכת אוכל מקומי חוסכת דלק. כתוצאה מכך שוקי האיכרים, שבאים לעיר ומוכרים את מרכולתם, משגשגים בניו יורק".



אחד הטרנדים הכי לוהטים בתחום המזון הוא שתיית מיץ רימונים. כמו בכל דבר אחר בעיר, גם כאן למותג יש חשיבות: "חברת פום המייצרת מיץ רימונים, שלטענתה מזין ובריא, מצליחה מאוד עם המיץ. הם מוכרים את המיץ הרימונים בכוס זכוכית במקום בכזו העשויה מפלסטיק - מדובר בכוס יפהפייה ורבים עושים בה שימוש גם בבית".



טרנד נוסף שצובר תאוצה בקרב הניו-יורקרים הוא הענקת תשומת לב לאריזות מוצרים - שיהיו בלתי מזהמות. "חברת הקוסמטיקה פנגיה ייצרה אריזה שבה יש זרעים של צמחים כמו בזיליקום", מספרת הרטמן. "אחרי שמשתמשים באריזה נוטעים אותה באדמה - וצומח בבית שיח בזיליקום".



לכל אלה מצטרפות פעולות נוספות, כגון החלפת הנורות לחסכוניות, בידוד הבית, בנייה ירוקה ושימוש מוגבר באופניים ככלי תחבורה עירוני. מגמה חדשה בעיר, שנובעת גם מהזינוק החד במחירי הדלק בשנתיים האחרונות, היא רכישת מכוניות עירוניות קטנות וחסכוניות בדלק, שמעולם לא היו פופולריות בארצות הברית. כיום נחשבות מכוניות המיני לכלי הרכב העדכניים וה"נכונים" בניו יורק.



כבר לא קונים רק חדש



שאלת מיליון הדולר היא האם מדובר בהפנמה אמיתית של הבעיה, או שמא החשיבה הירוקה היא זמנית. "הבעיה היא שהירוק נהפך לאופנה כה נפוצה וכל תאגיד מרגיש מחויב לעשות משהו ירוק - עד שאנשים מפסיקים להאמין בכך", מביעה הרטמן את דעתה בעניין. "לכן, ההמלצה החד משמעית שלנו לחברות היא לעשות מעשה אמיתי. חשוב לתאגיד להיות שקוף כלפי לקוחותיו, שיהיה ברור שמדובר בפעולה אמיתית - ולא בצעד אופורטוניסטי.



"יש חברות שעושות את זה נכון", אומרת הרטמן על הניסיון של חברות לשאת חן בעיני הצרכנים הסביבתיים: "למשל, קרוקס מאפשרת ללקוחותיה לתרום את הקרוקס הישנות. החברה ממחזרת את הנעליים, מייצרת חדשות ושולחת אותן לנצרכים ברחבי העולם. הקונים אוהב את המחוות האלה. גם נייקי פועלת באופן דומה - היא מייצרת נעליים משאריות נעלי התעמלות. הנעליים האלה דווקא נראות טוב".



ניסיון נוסף לפעולה ירוקה שהרטמן מציינת לטובה הוא של חברת האופנה פטגוניה לביגוד ספורט וקמפינג: מי שרוצה לדעת עד כמה הוא מזהם את הסביבה ולמצוא פתרונות להקטנת הזיהום הפרטי שהוא יוצר, יכול לגלוש לאתר האינטרנט של חברת פטגוניה. שם, יכולים הגולשים לאבחן את טביעות הזיהום שלהם על הסביבה. פטגוניה גם מציעה ללקוחותיה תוכנית מיחזור - אם יביאו לחנות את בגדיהם הישנים, החברה מתחייבת למחזר אותם. פטגוניה גם תורמת במשך שנים 1% מהכנסות החברה לשמירה על איכות הסביבה.



הטרנד הבא - כחול



חברות אחרות הגדילו באחרונה את שיעור התרומות לשמירה על סביבה אפילו ל-5%. אחת מהן, חברת הבגדים נאו, נקלעה באחרונה לקשיים אבל חזרה לתמונה לאחר שמצאה משקיעים חדשים.



לסיום, מה לדעתך יהיה הטרנד הבא?



"אני חושבת שהירוק ייהפך להיות כחול. הדבר הגדול הבא יהיה מים נקיים. זה נכון שלשתות מים זה 'קול' מאוד כיום - אבל האינדיקציות הן שלא יהיו בעתיד מספיק מים נקיים לשתייה. כך שסוגיית המים הנקיים תהיה, כפי שזה נראה עכשיו, הדבר הגדול הבא", מסכמת הרטמן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully