וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנדם קפיטל: נורבגיה - עתודות הנפט טמונות מתחת לקרחונים הנמסים

TheMarker

6.8.2008 / 12:48

נורבגיה היא יצואנית הנפט והגז השלישית הגודלה בעולם. בעלת צמיחה חיובית ויציבה

נורבגיה הינה אחת מהמדינות הצפוניות בעולם; כמחצית משטחה נמצא בתוך חוג הקרח הצפוני.
בנורבגיה חיים כ-6.4 מיליון איש והיא בעלת צפיפות אוכלוסיה מהנמוכים באירופה לאחר איסלנד.
רוב שטחה של נורבגיה אינו מתאים לחקלאות, אבל אוצרות טבע אחרים קיימים בשפע. אדמותיה של נורבגיה מכילות נפט, גז טבעי, מחצבי ברזל, נחושת ומתכות שונות אחרות. ריבוי יערות ומאגרי מים מאפשרים תעשיות עץ ודייג, וכן תעשייה הידרואלקטרית מפותחת.



הנפט והגז בנורבגיה החלו להתפתח לאחר שבשנת 1969 התגלו עתודות גדולות של נפט וגז בים הצפוני לחופי המדינה. פעם מדינת דייגים ענייה, כיום נורבגיה הינה יצואנית נפט וגז השלישית בגודלה בעולם (אם כי היא אינה חברה באופ"ק). מגזר הנפט והגז מהווה חלק חשוב מאוד בכלכלה הנורבגית, מקור ל-25% מהתוצר, לרבע מסך ההשקעה וליותר ממחצית מכלל הכנסות הייצוא. נורבגיה מספקת כ-15% מסך צרכי האיחוד האירופאי בגז טבעי; כ-30% מהגז שנצרך בצרפת ובגרמניה מקורו בנורבגיה.



עתודות הנפט של נורבגיה מוערכות על כאחוז מסך העתודות בעולם בלבד (ללא העתודות בים ברנטס), אך היא מסוגלת למכור מעל 90% מסך הנפט שהיא מגלה, הודות לשיטות היעילות מאוד של קידוח וייצור.



יצור הנפט בנורבגיה עבר את השיא ונמצא במגמת האטה בצמיחה מאז שנת 2000. אם כי על פי ההערכות, עתודות הנפט בים הצפוני יספיקו לייצור מואץ עד סוף העשור הבא, וייצור הגז צפוי להאיץ ולהמשיך כך לאורך שנים רבות.



ואולי עוד עשרות שנים, אם אכן ההתחממות הגלובלית תחשוף עתודות נפט וגז עצומות מתחת לקרח הנמס בים ברנטס, כפי שצופים המדענים. הקדמה הטכנולוגית כבר אפשרה התקדמות בכיוון הצפוני: החל משנת 2007 בים ברנטס, 140 ק"מ צפונית-מערבית מחופי העיר הצפונית בעולם Hammerfest, פועל פרויקט Snøhvit לקידוח גז טבעי.



חלק מהערכות אומרות כי ייתכן וים ברנטס מכיל שליש ממה שנותר מעתודות הנפט והגז העולמיות.



קובעי המדיניות של נורבגיה השכילו להבין מיד את ההשלכות השליליות האפשריות של התפתחות מגזר הנפט והגז. עוד טרם נשאבה חבית הנפט הראשונה מרצפת הים הצפוני, נחקק חוק המגדיר שכל עתודות הנפט והגז בתחומי שליטה נורבגיים הן נחלת כלל אזרחי המדינה. כך, בוססה זכותם החוקית של נורבגים להכנסות מכל מסחר במשאבים אלו. על בסיס חוקי זה, במהלך שנים קלטה המדינה כ- 80% מסך ההכנסות מייצוא נפט וגז, דרך מסים, זיכיונות, מכירת רישיונות וכדומה. אולם, בעשורים האחרונים הממשלה משתמשת רק בחלק קטן מהכנסות אלו, שמאוחסנות הרחק מהישג ידה בקרן מיוחדת.



התחזית למחצית השנייה של 2008 מראה המשך צמיחה בקצב טוב, אומנם, הכלכלה הפנימית (ללא האנרגיה) מאוד דינאמית ומפותחת עם ענפי שירותים ותעשייה מתקדמים ותעשיית הנפט והגז רק ימשיכו לאזן את האטה הגלובלית.



הצמיחה הפנימית החזויה השנה תעמוד על 3% מחצית מהשנה שעברה אך כפליים מגוש היורו.
האינפלציה החזויה לשנה היא 2.3% בשל עלייה במחירי האנרגיה והסחורות ומעל יעד הממשלה, אך נמוכה בהשוואה לרוב מדינות העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully