וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים דוחה כבר ארבעה חודשים את תשובתו לייצוגית בנוגע לסאבפריים - ממתין להחלטת רשות ני"ע

עמית בן-ארויה

6.8.2008 / 14:23

לפי ההערכות, הרשות תחייב את הבנק להגיש דו"ח מפורט על הפסדיו כתוצאה מהשקעה באג"ח מגובות משכנתאות



רשות ניירות ערך עומדת לפרסם בקרוב את תוצאות הבדיקה לגבי התנהלות בנוגע להפסדי הבנק במשבר הסאבפריים. ההערכה הגוברת היא שהבנק יחויב לדווח למשקיעים אודות ההפסדים ב-2007 עליהם לא דיווח בזמן אמת. "זו הפרה מהותית", הגדיר זאת מקורב לבדיקה. להכרעה השלכות ישירות על תוצאות הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הבנק.



בסוף אפריל השנה הגיש המשקיע שי פרנג'י תביעה נגד בנק הפועלים בסך כ-6,000 שקל בגין הפסדיו האישיים בשל אי דיווח הבנק על הפסדיו וכן בקשה לאישור התביעה כייצוגית. בשלב זה לא ברור מה הסכום הכולל של התביעה לגבי כלל חברי הקבוצה. התביעה הוגשה נגד הבנק, בכיריו, בהם המנכ"ל צבי זיו ויו"ר הדירקטוריון דני דנקנר, וכן דירקטורים. מהתביעה עולה כי בסוף אוגוסט 2007 פירסם הבנק דו"ח רבעוני ובו לא הזכיר כי רכש מכשירים פיננסיים מסוכנים מגופי השקעה המכונים SIV. מדובר בגופים המנפיקים ניירות ערך בעלי סיכון נמוך וגבוה, אך הבנק השקיע בעיקר בניירות המסוכנים. רק ב-8 בנובמבר 2007, כך עולה, פירסם הבנק דיווח מיידי ובו ציין לראשונה כי ברשותו השקעה המכונה SIV בסך 365 מיליון דולר. גם דו"ח זה, נטען, היה חסר ולא הודגש בו הסיכון של המכשיר הפיננסי.



לפי התביעה, רק בינואר השנה פרש הבנק בפני המשקיעים את כל המידע אודות ה-SIV. התובע הייצוגי, באמצעות עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, הדגים כי בתקופה הרלוונטית - ספטמבר 2007- ינואר 2008 - ירדה מניית הפועלים ב-9 אחוז (לשם ההשוואה מניית זינקה ב-18 אחוז).



באורח נדיר הגיב הבנק בשעתו באורח ענייני לבקשה לאישור הייצוגית. "הבנק סמוך ובטוח שתביעה מעין זו תידחה לחלוטין על ידי בית המשפט. כל מהות האמור בכתב התביעה שפורסם בעיתונות אינו אלא ניסיון בלתי ראוי של התובע להפיק רווח אישי ממשבר בינלאומי".



ואולם, אם הביטחון העצמי של קברניטי הפועלים היה גדול, כפי שעולה מתגובתם, הרי כבר מזמן היו מגישים תשובה לבית המשפט ומצפים למחיקת הייצוגית. אגב, שבועות אחדים לאחר הגשת הייצוגית נפטר הבנק מתיק האג"ח מגובות המשכנתאות. כתוצאה מההשקעה בתיק הפסיד הבנק 1.3 מיליארד דולר. בעקבות זאת, ברבעון הראשון של 2008 הבנק עבר להפסד של 1.5 מיליארד שקל.



פעם אחר פעם דוחים פרקליטי הבנק את תשובתם לייצוגית. המועד הבא שנקבע הוא 1 בספטמבר - ארבעה חודשים לאחר שהוגשה הייצוגית. כפי שהדברים נראית כעת, פרקליטי הפועלים ממתינים בקוצר רוח לתוצאות הבדיקה ברשות. רק לאחר מכן, כך נראה, יגישו את תשובתם לבית המשפט. מקורב לתיק העריך כי אם לא תסיים הרשות את הבדיקה בקרוב, הבנק יבקש שוב דחייה מבית המשפט.



יש כמה תרחישים אפשריים: האפשרות המובילה היא פרסום תוצאות חמורות למדי על פגמים בדיווח ודרישה מהבנק לפרסם דו"ח מקיף בעניין ההפסדים. זאת, עם או בלי מינוי יועץ חיצוני לבדיקה יסודית של הדברים, בדומה למינוי עו"ד יורם דנציגר (כיום שופט עליון, ע.ב.א) לבחינת הכשלים בבזק. החלטה כזו תהיה רוח גבית לייצוגית ואולי אף לפשרה מהירה. בבנק חוששים מאוד מכיוון כזה כי הוא גורר דו"ח פולשני ופרסומים לא נעימים בתקשורת. נראה כי בסופו של דבר הרשות לא תנקוט צעד זה. אפשרות אחרת, שסיכוייה אפסיים, היא פרסום לקוני שלא נמצא פגם בהתנהלות הבנק.



מבנק הפועלים סירבו לפרט את שיקוליהם בנוגע לאי הגשת התגובה במועד המקורי הנדרש. והדוברת הסתפקה בכך "שהתגובה תינתן במועד". מנור ושמש העדיפו שלא להגיב. מהרשות נמסר כי "הבדיקה עדיין נמצאת בעיצומה".



(ת.א 1493/08)


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully