וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי העלאת ריבית הפד תיתכן רק לקראת סוף השנה

TheMarker

6.8.2008 / 14:52

בבנק מעריכים כי ההתאוששות מהמיתון תהיה הדרגתית ואיטית

לאחר צמיחה חיובית של 1.4% (במונחים שנתיים) במחצית הראשונה של השנה צפוי קצב הצמיחה של הכלכלה האמריקנית להאט במידה ניכרת במחצית השנייה. ברבעון השני של השנה צמח המשק האמריקני בשיעור שנתי של 1.9%. הצמיחה ברבעון השני מבטאת בעיקר תרומה חיובית של היצוא שנהנה מדולר חלש ושל הצריכה הפרטית שנתמכה על ידי תמריצים של הממשלה (החזרי המס לציבור).



מנגד, גם ברבעון זה התרומה של ההשקעות לתוצר הייתה שלילית. האינדיקטורים הכלכליים השוטפים, ובפרט אלו של הצריכה הפרטית, מצביעים על כך שהמומנטום השלילי נמשך. הגורמים המשפיעים לשלילה על הצריכה הפרטית ממשיכים להיערם ומשתקפים בירידה מתמשכת של מדדי אמון הצרכנים.



בין הגורמים השליליים ניתן למנות את:



1. המשך הידרדרות שוק הנדל"ן- מדד-Case-Shiller למחירי הבתים בעשרים הערים הגדולות בארה"ב ירד בחודש מאי בקצב מהיר והוא נמוך כעת ב-15.8% לעומת החודש המקביל אשתקד.



2. תנאי האשראי- למרות הריבית הנמוכה קשיי הנזילות גדולים והבנקים הקשיחו את התנאים לקבלת אשראי.



3. מחירי המזון והאנרגיה נמצאים, למרות הירידות האחרונות, ברמות גבוהות.



4. שוק העבודה מוסיף להיחלש- נמשכת העלייה בדרישות האבטלה הראשוניות, במגזר הפרטי קוצצו כ-76 אלף משרות, נרשמה ירידה במספר שעות העבודה השבועיות ושיעור האבטלה עלה לרמה של 5.7%. הירידה במספר שעות העבודה מאותתת על כך שירידה נוספת צפויה להירשם במספר העובדים.



ניתן להעריך שתהליך ההתאוששות במשק האמריקני יהיה איטי והדרגתי ויחל רק במהלך שנת 2009. כך נמסר מבנק הפועלים.



שחיקה נוספת בכוח הקנייה של הצרכן האמריקני



מדד המחירים לצרכן עלה ב-12 החודשים האחרונים (עד יוני) בשיעור של 5.0% ורשם את הקפיצה הגדולה ביותר מאז שנת 1991.



עיקר העלייה נבע מסעיפי האנרגיה והמזון, אך גם ללא סעיפים אלו עלה המדד ב-2.4%. עליית המחירים המתלווה לירידת מחירי הבתים והקושי בקבלת אשראי פוגעים בכוח הקנייה של הצרכן האמריקני.
עם זאת, כתוצאה מירידת מחירי הנפט ירדו החודש הציפיות לאינפלציה כפי שהן נגזרות משוק איגרות החוב, והאינפלציה לשנה הקרובה ירדה לרמה של 2.2% . ההערכה של כלכלני בנק הפועלים היא כי הירידה בציפיות האינפלציה והידרדרות שוק העבודה יתמכו בהותרת הריבית ברמתה הנוכחית. בהתאם דחה השוק את מועד העלאות הריבית, והציפיות להעלאת ריבית כפי שהן משתקפות מהחוזים העתידיים על ריבית הפד מניחות העלאת ריבית רק לקראת סוף השנה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully