וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות החולים יגבו חלק ממס הבריאות במקום המדינה

רוני לינדר-גנץ

7.8.2008 / 9:12

החל ב-2009 ייגבו 90 שקל מדמי ביטוח הבריאות החודשיים ישירות על ידי קופות החולים. לראשונה יצטרפו עקרות הבית למעגל משלמי מס הבריאות

משרד האוצר מתכנן רפורמה במס הבריאות. סעיף בחוק ההסדרים קובע כי החל ב-2009 יופחתו 90 שקל מדמי ביטוח הבריאות החודשיים שנגבים באמצעות משכורת העובדים בישראל, וקופות החולים יידרשו לגבות אותם ישירות מהמבוטחים שלהן.

לפי ההצעה, הקופות יוכלו להתחרות ביניהן על הסכום שיגבו מהמבוטחים - כלומר לגבות פחות מ-90 שקל. לפי טיוטת החוק, כל קופה תהיה חייבת לגבות סכום אחיד מכל חבריה. היקף הסכום שגבייתו תעבור מהמוסד לביטוח לאומי לקופות החולים מוערך ב-3.5 מיליארד שקל לפחות בשנה - רבע מהכנסות מס הבריאות כיום.

נוסף על כך, מוצע שהתשלום שיגבו הקופות יחול גם על עקרות בית - שהיו עד כה פטורות ממס הבריאות. היקף ההכנסות מעקרות הבית מוערך ב-400-500 מיליון שקל בשנה. לעומת זאת, מקבלי הבטחת הכנסה, גמלת נכות או דמי מזונות וכן קשישים יהיו פטורים מהתשלום לקופה, וימשיכו לשלם דמי ביטוח בריאות מינימליים בגובה 88 שקל. המשתכרים עד 35% מהשכר הממוצע במשק יהיו פטורים ממס בריאות (ראו טבלה).

באוצר מסבירים כי מטרת המהלך היא לעודד תחרות בין הקופות. במשרד סבורים כי כיום כמעט ולא קיימת תחרות בין הקופות, בין השאר מכיוון שהאזרח אינו משלם את מס הבריאות ישירות לקופה, אלא למוסד לביטוח לאומי, ולכן התשלום אינו קשור ישירות לאיכות השירותים שהוא מקבל. ל-TheMarker נודע כי בהמשך מתכוונים באוצר להגדיל את מספר המועדים בכל שנה שבהם אפשר לעבור בין קופות, כדי להמשיך ולעודד את התחרות.

התנגדות עזה

לאור הסערה שההצעה מעוררת, נראה כי לאוצר צפויה התמודדות קשה. "מדובר במיסוי רגרסיווי המוטל באופן לא שוויוני על כל המבוטחים, בלי קשר לגובה שכרם", אומר מקור במשרד הבריאות. "המיסוי אינו מוסיף מקורות למערכת, אלא מקטין אף יותר את השתתפות המדינה במימון עלות סל הבריאות, שכן בדעת האוצר לקזז את תוספת ההכנסה מסכום השתתפות המדינה במימון הסל. משרד הבריאות מצפה כי היועץ המשפטי לממשלה לא יאפשר להעלות לדיון את ההצעה הזאת במסגרת דיוני התקציב".

לדברי בכיר במשרד הבריאות, "זה ייצור ניגוד אינטרסים לקופות. כיום החוק מפריד בין מי שגובה את התשלום - המוסד לביטוח לאומי - לספק השירות - הקופות. עכשיו, כשהקופות גם יגבו את התשלום, הן יתחילו להתנות מתן שירות רפואי בסיסי בתשלום, להערים קשיים על מי שלא משלם ולהשקיע המון כסף בגבייה ממבוטחים".

גם גבי בן נון, לשעבר סמנכ"ל משרד הבריאות, אומר כי "ברור כי אף שהאוצר מדבר על תחרות, בסופו של דבר כל קופות החולים יתיישרו עם המחיר המקסימלי שהן יכולות לגבות, וחמור מכך - בסוף התהליך הגבייה הזו תלך ותעמיק. כיום זה 90 שקל, ומחר זה יהיה 200 שקל. נוסף על כך, לפי החוק אסור לקופות להתנות מתן שירות רפואי בתשלום - אז איך הקופות יאכפו את הגבייה? אני לא מתכוון לשלם את מס הגולגולת הזה".

גם לא כל קופות החולים מברכות על השינוי הצפוי. קופת החולים שעלולה להיפגע ממנה יותר מאחרות היא הקופה הגדולה ביותר, שירותי בריאות כללית, המבטחת 3.8 מיליון מבוטחים שרבים מהם מבוגרים. כיום הכספים מחולקים לקופות לפי גיל, והקופות מקבלות תשלום גבוה יותר בגין מבוטחים מבוגרים, מפני שהוצאותיהן עליהם גבוהות יותר. בשיטה שמציע האוצר הסכום יהיה זהה בעבור כל המבוטחים.

לדברי ח"כ חיים אורון (מרצ), יו"ר שדולת הבריאות בכנסת, "האוצר רוצה להחזיר אותנו לימי הביניים, שבהם היה נהוג לגבות מס גולגולת. מחליטים לגבות אותו סכום בדיוק מאדם שמרוויח כמו חבר כנסת ומאדם שמקבל שכר מינימום. זה מנוגד לתפישה הבסיסית של חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שמדבר על שוויון ועזרה הדדית. במקום לטפל בבעיה הכי גדולה של מערכת הבריאות בישראל, שהיא הפערים בבריאות, הצעת האוצר רק מחריפה את הבעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully