וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקה היסטורית: חבר קיבוץ בצפון מכר את ביתו

7.8.2008 / 7:47

גיל מץ מקיבוץ קדרים מכר את ביתו לזוג מקרית טבעון; שווי הבית כ-750-700 אלף שקל. כ-150 קיבוצים נמצאים בהליכים של שיוך דירות

שלב נוסף בהפרטת הקיבוצים: חבר קיבוץ מכר בראשונה את ביתו. המוכר, שהחליט לעזוב את קיבוץ קדרים בגליל, מכר את ביתו לזוג צעיר מקרית טבעון.

מכירת הבית התאפשרה לאחר שקדרים עבר הליכי הפרטה, אשר כללו גם שיוך דירות, כלומר הסבת הזכויות על בתי המגורים לחברים. המכירה התבצעה רק לאחר שהרוכשים עברו ועדת קבלה והתקבלו כחברים באגודה להתיישבות קהילתית, בדומה למעמדם של תושבים בהרחבות קהילתיות המוקמות לצד קיבוצים.

הצדדים המעורבים בעסקה לא הסכימו לנקוב במחירה. לדברי אבי בן-פורת מחברת בן-פורת נכסים הפועלת בגליל העליון, מחיר הבית שנמכר, שגודלו כ-130 מ"ר, יכול להגיע ל-750-700 אלף שקל.

המוכר גיל מץ היה חבר קדרים ב-20 השנים האחרונות, ועבר לראש פינה. עו"ד מיכי דרור, מנהל המחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית, אמר כי "שיוך הדירות מגן על החבר מנושי הקיבוץ, ומאפשר לחבר לשעבד את המגרש ולקבל משכנתא".

לדברי תמי ענבר, חברה בוועדת הקליטה של קדרים ובמטה לצמיחה דמוגרפית בתנועה הקיבוצית, שיוך הדירות מעניק לחברים נכס בעל ערך, שאותו הם יכולים להוריש. היא הוסיפה: "יש הגבלות שונות על מכירת הבית. מי שמגיע צריך לעבור ועדת קבלה, משום שאנחנו רוצים שיבואו לקיבוצים אנשים שרוצים לחיות חיי קהילה, ולא מתוך תחושה שהם ניצלו הזדמנות נדל"נית".

רוכשת הבית אריאלה גבריאל אמרה כי "רכישת בית בתוך הקיבוץ עדיפה מבחינתנו על הקמת בית בהרחבה לצד הקיבוץ. זו לא רק עסקת נדל"ן, אלא מימוש של רצון לחיות בקהילה".

דרור הוסיף כי "כ-150 קיבוצים נמצאים בהליכים של שיוך דירות, אבל זה מהלך שלוקח הרבה שנים ונתקל בבעיות רבות מצד מינהל מקרקעי ישראל. אני חושב שבפריפריה, שבה מחיר הקרקע אפסי, נראה את התהליך הזה מתקדם". דרור הדגיש כי "צריך לזכור שמדובר במהלך יקר המלווה בתשלומים גבוהים מאוד למינהל, ואסור לשכוח שזה משנה לחלוטין את אופי הקיבוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully