וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכלכלה העולמית מתקרבת באופן מסוכן למיתון"

יובל מעוז

7.8.2008 / 15:34

בנק ההשקעות UBS הוריד היום את תחזית הצמיחה הגלובלית לשנת 2009 ל-2.9%, לעומת תחזית קודמת שצפתה צמיחה של 3.1%

כלכלת העולם תתקרב בשנה הבאה למיתון הראשון שלה מאז 2001, בעקבות ההאטה הכלכלית בארה"ב - כך מסרו כלכלני ענק הבנקאות השווייצי UBS, שהפחיתו את תחזית הצמיחה הגלובלית שלהם לשנת 2009 והזהירו כי הכלכלה העולמית "מתקרבת באופן מסוכן" למיתון.

הכלכלן הראשי של UBS, לארי התאוויי, הוריד היום את תחזית הצמיחה הגלובלית של הבנק לשנת 2009 ל-2.9%, לעומת תחזית קודמת שצפתה צמיחה של 3.1% וצמיחה חזויה של 3.4% השנה. לדברי UBS, צמיחה עולמית של 2.5% שקולה למיתון גלובלי. מיתון עולמי, אם יתרחש, יהיה הראשון מאז 2001 וצפוי להוביל לפי UBS לירידה באינפלציה.

כלכלת ארה"ב, לפי הדו"ח, צפויה לצמוח השנה ב-1.3%, לעומת תחזית קודמת שצפתה צמיחה שנתית של 1.3% בכלכלה הגדולה בעולם, אולם בשנה הבאה צפויה הצמיחה האמריקאית להאט ל-1.1% על רקע עלייה חדה בשיעור האבטלה ל-6% ולפגוע בצמיחה הגלובלית. כלכלת גוש היורו צפויה לצמוח, לפי UBS, ב-1.6% ב-2008 ולהאט לצמיחה של 1.1% ב-2009. כלכלת בריטניה צפויה להאט מצמיחה של 1.4% השנה לצמיחה של 0.9% בשנה הבאה.

"ההאטה באירופה", אמר התאוויי, "תוביל לירידה באינפלציה". ההתאוששות במחיריהם של נכסים מסוכנים, אמר התאווי, "דורשת ככל הנראה הכרה מקובעי המדיניות בכך שהאתגר המקרו-כלכלי הגדול ביותר נותר ההאטה בצמיחה, ולא ההאצה הזמנית באינפלציה".

לפי UBS, הבנק הפדרלי צפוי להמשיך להוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5% לרמה של 1.5% עד סוף השנה, בעקבות ההאטה החריפה בכלכלה האמריקאית. הבנק המרכזי של אירופה (ECB) והבנק המרכזי של בריטניה, אשר צפויים היום להותיר את רביותיהם ללא שינוי, צפויים גם הם לפי UBS להוריד את הריבית בשנה הבאה.

הבנק הפדרלי השאיר ביום שני את ריבית הבסיס בארה"ב ללא שינוי, זו הפגישה השנייה ברציפות, ברמה של 2%, בעקבות ההאצה באינפלציה ולאחר שהוריד את הריבית בשבע פעמים מאז ספטמבר, בשיער מצטבר של 3.25%, במטרה למנוע מכלכלת ארה"ב לגלוש למיתון.

לפני כשבועיים העלתה קרן המטבע העולמית (IMF) את תחזית הצמיחה העולמית שלה לשנת 2008 ל-4.1%, אולם הדו"ח האחרון של קרן המטבע הזהיר כי הצמיחה הגלובלית עשויה להאט גם במשך רוב 2009, במיוחד אם תחול האטה בקצב הצמיחה של השווקים המתעוררים, הנאבקים לצד משבר האשראי העולמי גם בהאצה אינפלציונית בעקבות העלייה במחירי המזון והאנרגיה. ב-17 ביולי העריכה ה-IMF כי האינפלציה הממוצעת בשווקים המתעוררים עשויה לעמוד בממוצע על 9.1% ב-2008, לעומת תחזית לאינפלציה של 7.4% שפירסמה הקרן באפריל.

כמו כן, הזהירה ה-IMF כי משבר האשראי העולמי אינו צפוי להסתיים בעתיד הקרוב, ואף צפוי להחריף בעקבות המשך הנפילה במחירי הבתים בארה"ב וההאטה הכלכלית הגלובלית. קרן המטבע הבינלאומית הזהירה כי שווקים מתעוררים כמו סין והודו עשויים גם הם להמשיך להיפגע בעקבות משבר האשראי וההאצה באינפלציה, וחזרה על תחזיתה מאפריל לפיה צפויים הפסדיהם של המוסדות הפיננסיים והבנקים ברחבי העולם בעקבות משבר האשראי העולמי להגיע לכטריליון דולר.

  • עוד באותו נושא:
  • ubs
  • imf

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully