וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם האוצר יקפיץ את מחירי הדירות בערים? מתכנן להקפיא את פיתוח הנדל"ן במרכז בכדי לסייע לפריפריה

רותם סלע

7.8.2008 / 17:42

התוכנית מיועדת לפגוע כלכלית במרכז הארץ ולעודד את הציבור לעבור לפריפריה

התוכנית צפויה לעצור חלק ניכר מהפיתוח המתקיים במרכז הארץ ולפגוע בו כלכלית. תקוותם של פקידי האוצר היא כי צרתו של המרכז תהפוך להזדמנות, אותה תוכל לנצל הפריפריה, שתקטוף כפרי בשל את אלה שיאלצו להמלט מהמרכז בעקבות הקיפאון בתעסוקה ובשל מחירי הדיור שיאמירו.

הרציונל העומד מאחורי תוכנית זו תואם כביכול את זה של תמ"א (תוכנית מתאר ארצית) 35. מטרתה המוצהרת של תוכנית מתאר ארצית זו, שהוצגה בשנת 2005, היא לשנות את הפריסה הדמוגרפית של האוכלוסייה הישראלית - כך שמשקלה של הפריפריה יהיה רב יותר. עם זאת, נראה כי לדעת האוצר, בהגדרה של יעדי האוצר אין די: במסמך שהוציא האוצר מופיעה הטענה כי כבר היום עומד היקף האוכלוסייה להגיע ל-90% מן היעד שנקבע בתמ"א 35 לשנת 2020. באוצר סבורים כי ההחלטה תביא להיפוך מגמה ולהסטת משאבים מן המרכז לפריפריה.



צעדים אלה של האוצר הולכים יד ביד עם שורה נוספת של צעדים, תקנות ורפורמות שמוציא האוצר חדשות לבקרים - במטרה להחליש את המרכז ולחזק את הפריפריה. תוכנית אחת היא תוכניתה של ועדת ברזילי להחרים את הארנונה שגובים הרשויות המקומיות לטובת קרן ממשלתית שתחלק כספים אלו לפריפריה. תוכנית אחרת הנוגעת למועצות הדתיות קובעת לראשונה דיפרנציאציה בתשלומים שמעבירות הרשויות המקומיות לגופים אלה, כך שחלקן היחסי של רשויות בעלות מוסר תשלומים ומצב כלכלי איתן יותר ישלמו יותר.



קיצוץ נוסף על סך 280 מיליון שקל בתקציב החינוך מהווה גם הוא צעד נוסף למדיניות הפריפריה של הממשלה. על פי הקיצוץ המוצע בכספים המועברים לרשויות המקומיות יהיה שוב הקיצוץ ברשויות האיתנות כלכלית גדול יותר. בעקבות קיצוץ זה יצאו בשלטון המקומי למאבק ומאיימים כעת בהשבתה של תחילת שנת הלימודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully