וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעי את זכויותייך

חיים ביאור

8.8.2008 / 8:12

עברת טיפולי הפרייה? את מניקה ועובדת בסביבת חומרים מסוכנים? חלית ואושפזת למשך זמן? רצית להמשיך את חופשת הלידה? ■ השנה וחצי האחרונות הצטיינו בחקיקה עניפה לטובת הנשים העובדות, אותן ריכזנו בכתבה

הנה כמה מהתיקונים, אותם ריכזנו בסיועה של עו"ד אורלי אבירם, ממשרד עוה"ד נחום פינברג, המייצג את המעסיקים הגדולים ביותר במשק בתחום דיני העבודה.



1. עברת טיפולי פוריות מכל סוג, ולא רק טיפולים מסוג הפריה חוץ-גופית? את רשאית להיעדר ממקום העבודה בהתאם לאישור רפואי, והיעדרות זו נחשבת לתקופת עבודה לכל דבר. את בהריון? זכותך להיעדר מהעבודה אם מצבך הרפואי מחייב זאת, או במידה שסוג העבודה או הסביבה הפיסית שבה מתבצעת העבודה מסכנים אותך.



2. החלטת לנוח בתום חופשת הלידה? תוכלי לצאת לחופשה ללא תשלום בתום חופשת הלידה אם הועסקת באותו מקום עבודה 12 חודשים רצופים לפחות לפני צאתך לחופשת לידה. החופשה ללא תשלום מוגבלת ל-12 חודשים מיום הלידה. הזכות לחופשה ללא תשלום מוקנית גם לגבר בעל ותק של שנה לפחות באותו מקום עבודה עד הולדת ילדו, אם הילד מטופל על ידו בלעדית בגלל מחלה או נכות של בת זוגו. צאתו של עובד לחופשה ללא תשלום היא על חשבון הזכות של בת זוגו לצאת לחופשה כזו. אפשר, בתנאים מסוימים, לפצל בין בני הזוג את החופשה ללא תשלום.



3. את מניקה ועובדת בסביבת חומרים מסוכנים? את רשאית להיעדר מהעבודה בתום חופשת הלידה לתקופה של עד שישה חודשים נוספים. זכות זו של המניקה מצטרפת לזכות של עובדת במשרה מלאה להיעדר שעה אחת ביום למשך ארבעה חודשים מתום חופשת הלידה.



4. חופשת הלידה התארכה במסגרת תיקוני החקיקה האחרונים ל-14 שבועות. ואולם אם באותה לידה נולדו לעובדת יותר מילד אחד, היא רשאית להאריך את חופשתה בשלושה שבועות נוספים לכל ילד (במקום שבועיים קודם לכן). על רקע אווירת הבחירות עומדת הכנסת להצביע על הצעת חוק להארכת חופשת הלידה ל-16 שבועות, כמקובל במינימום האירופי.



5. עובדת שחלתה ואושפזה בבית חולים לתקופה העולה על שבועיים במשך חופשת הלידה, או שתינוקה חייב אשפוז למשך שבועיים או יותר, זכאית להאריך את חופשת הלידה למשך תקופת האשפוז שלה (או של ילדה), לתקופה של עד ארבעה שבועות. גם גבר יכול לקבל כיום חופשת לידה מלאה בת 14 שבועות, בתנאי שהילד נמצא בחזקתו או בטיפולו הבלעדי בגלל מגבלה של בת הזוג.



6. נשים בהריון או אחרי לידה נהנות כיום מהגנה רחבה יותר מפני פיטורים. למשל, מעסיק אינו יכול לפטר עובדת הנעדרת לצורך טיפולי פוריות לקראת ילדה הראשון או השני. למעשה, הוא מנוע מלפטר את האשה במשך כל ימי היעדרותה ואף במשך 150 ימים לאחר תום ההיעדרות. האיסור לפטר חל גם לגבי עובדת שיש לה ילדים מבן זוג קודם, אך היא עוברת טיפולים לקראת ילדה הראשון או השני מבן זוגה הנוכחי.



האיסור החל על מעסיק לפטר עובדת בתום חופשת לידה הורחב באחרונה. כיום אסור לפטר עובדת הנעדרת מהעבודה בגלל שהיא מניקה ובמשך 60 ימים לאחר תום ההיעדרות. כך גם לגבי מי שנעדרת מהעבודה בגלל הפלה.



7. גם העובד, יש לומר, נהנה מהגנות חדשות: אסור לפטרו בתקופת שהותו בחופשת לידה ובמשך 60 ימים לאחריה. אסור לפטרו בתקופה שבה הוא נעדר מהעבודה בגלל אשפוז של בת זוגו במהלך חופשת לידה וגם לא בתקופה שבה הוא נעדר מהעבודה לצורך טיפולי פוריות לקראת ילדו הראשון או השני.



8. בתקופה שבה העובדים מוגנים מפני פיטורים, למשל אחרי לידה, למעסיק אסור להרע את שכרם או להקטין את היקף משרתם. הפגיעה מותרת רק אם במקום העבודה נחתם הסכם הקובע הפחתת שכר לכלל העובדים או הפגיעה היא ברכיב שכר ספציפי המשולם לעובדים בהתאם לתפוקתם.



האם שלל התיקונים הוא טוב או רע לעובדות ובני זוגן? תלוי את מי שואלים. עו"ד נחום פינברג, מומחה לדיני עבודה, מסתייג משלל יוזמות החקיקה שתכליתן לשפר את מצבן של נשים במקום העבודה. "הוכחנו לעצמנו שאנו חברה נאורה", הוא אומר, "אך יש בתיקונים האלה הגזמה על חשבון כיסו של המעסיק". לדבריו, כל תיקון המיטיב עם נשים עובדות מרתיע עסקים, בעיקר בינוניים וקטנים, מלקלוט אליו נשים. "בעלי העסקים אומרים לעצמם 'למה לי להסתבך עם חוק עבודת נשים, שכל יום רק מחמיר עמי, או עם הממונה מטעם משרד העבודה שעשויה לא לאשר לי לפטר עובדת בהריון שאינה מתפקדת? עדיף לי להעסיק גברים'"



לעומתו, אבי בן דוד, מנכ"ל חברת ההיי-טק אביב פתרונות מתקדמים, רואה בחיוב העסקת נשים. "נשים, לפחות בהיי-טק, הן מאוד דעתניות ומודעות לזכויותיהן. הן נוטות יותר מגברים לשמור אמונים לארגון. לא אשכח איך בשיא הבועה של הענף, לפני עשור, אף אשה לא עזבה אותנו. אם יש תיקוני חקיקה - זה טבעי ונכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully