וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תוכנית האוצר להקפאת הבנייה באזור המרכז תביא לעלייה באינפלציה"

גיא ליברמן

8.8.2008 / 10:16

האוצר הנחה את משרדי הממשלה להפסיק לשנות ייעוד קרקעות באזור המרכז למטרות שאינן מגורים - ובכך לנסות ולהחזיר אוכלוסיות לפריפריה; בכיר במשרד הפנים: "התוכנית תביא לזינוק באינפלציה ■ כשהאוצר יקלוט את זה הוא יחזור בו מהר מאוד"

במכתב שהעביר משרד האוצר לכמה משרדי ממשלה, כחלק מדיוני התקציב הנערכים כיום לקראת ההצבעה על חוק ההסדרים, נכתב: "משרדי הממשלה הנוגעים לדבר - ובכללם מינהל מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, משרד התמ"ת ומשרד הפנים - לא ייזמו תוכניות סטטוטוריות חדשות שמטרתן שינוי ייעוד של קרקע שאינה מיועדת לצורכי פיתוח לייעוד מגורים ולייעודי תעסוקה במחוז המרכז, בשנים 2009-2012".



באוצר מסבירים כי קצב גידול האוכלוסייה בפריפריה אינו עומד בקצב שקבעה הממשלה, ולכן יש לאמץ את הנחיות המשרד: "תוכנית המתאר הארצית המשולבת לבנייה לפיתוח ולשימור (תמ"א 35) קבעה ייעדי אוכלוסייה נורמטיוויים במטרה לשנות את המגמות הקיימות בפיזור האוכלוסיה, לצורך חיזוק הפריפריה.



"עם זאת, מבדיקת המגמות עד היום ב-1995-2007, עולה כי מימוש היעדים בתמ"א 35 היה חלקי בלבד. כך נרשם גידול אוכלוסייה נמוך מהקצב שהונח בתמ"א 35 באזורי הפריפריה, ולעומת זאת נמשך גידול אוכלוסייה מאסיווי במחוז המרכז, שכיום היקף האוכלוסייה בו מגיע לכ-90% מהיעד שנקבע בתמ"א 35 לשנת 2020".



במשרד הפנים ובמשרד הבינוי והשיכון זעמו על הנחיות האוצר, שלא התייעץ עמם לפני פרסומן. מקור בכיר במשרד הפנים אמר ל-TheMarker כי תוכנית האוצר נדונה לכישלון, מכיוון שהיא תביא לעלייה באינפלציה - דבר שיוביל את האוצר לחזור בו מתוכניתו.



"ניסיון העבר מוכיח שהמחירים יעלו"



"במידה שהתכונית של האוצר תעבור, פירוש הדבר שמלאי הדירות במרכז יישאר כפי שהוא כיום - בעוד שהביקושים לא ייבלמו", אמר הבכיר. "הדבר יוביל לעליית מחירים. בד בבד אני מאמין שיהיו כאלה שיעברו להתגורר בפריפריה, אך מספרם יהיה נמוך, כך שגם שם ככל הנראה יירשמו עליות מחירים. המצב הזה יביא לעלייה במדד המחירים לצרכן, וכשבאוצר יקלטו את זה - הם יחזרו בהם מהר מאוד".



לדברי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חיים פיאלקוף, משרדו חושב כי ישנן דרכים ראויות יותר לעזור לפריפריה: "הדרך להביא לחיזור אחר הפריפריה בנושא מגורים היא הטבות בסיוע לרכישת דירה, העמקת השקעות בפיתוח ויצירת מלאי של דיור איכותי, בייחוד צמוד קרקע. ניסיון העבר מוכיח שכאשר מנסים להגביל בצורה חריפה את הגידול באזור המרכז, הדבר גורם לעלייה תלולה במחירים".



לדברי מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, "התוצאה היחידה של התוכנית הזו תהיה עליית מחירים באזור המרכז, וזה לא יגרום לאנשים לעבור לפריפריה. גם היום אנחנו רואים פער משמעותי בין תל אביב והמרכז לערי הפריפריה, אבל אנחנו לא רואים אנשים יוצאים מחוץ לתחום של חדרה עד יבנה.



"הרעיון להפסיק את שיווק הקרקעות במרכז כדי לגרום לאנשים לעזוב הוא הזוי", מוסיף גורדון. "הדבר היחיד שיקרה הוא עלייה של מחירי הדירות במרכז, אבל אנשים לא יעזבו - הם ימצאו פתרונות אחרים, כמו שהם מוצאים כיום".



לדברי גורדון, "אם המדינה רוצה למשוך אנשים לפריפריה, היא צריכה לעודד אותם באמצעות מענקים לרוכשי דירות שהיו מקובלים בעבר, והכרה בריבית המשולמת על המשכנתאות כהוצאה. כמו כן, היא צריכה ליצור ביקושים על ידי חינוך איכותי, ויצירת מקומות תעסוקה באזורים שאליהם היא רוצה למשוך אנשים.



"אני לא יודע עד כמה התוכנית הזו רצינית", אומר גורדון. "רוב משרדי הממשלה חושבים שהיא טעות, וגם בכירים בתוך משרד האוצר לא מסכימים איתה. אני מקווה ומעריך שהסיכויים של התוכנית להתממש נמוכים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully