וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזקות הדולר מפילה את מחירי הסחורות: הנפט מתחת ל-116 דולר

נמרוד הלפרן

8.8.2008 / 20:04

הזהב נפל 7% השבוע; אנליסט: "המשקיעים יוצאים מהמקלט בשוק הסחורות"



שוק הסחורות רושם ירידות חדות לאחר שהדולר רשם את הזינוק היומי החד ביותר מול היורו זה קרוב לשמונה שנים. ירידתו החדה של הדולר גורמת לירידה בכדאיות ההשקעה בשוק הסחורות כגידור נגד אינפלציה. מחיר הנפט הגולמי ירד מתחת לרמה של 116 דולר לחבית - שפל של שלושה חודשים. מחיר הזהב אף בשפל של שלושה חודשים, ונפל מתחילת השבוע ביותר מ-7%.



מדד מחירי הסחורות CRB של רויטרס-ג'פריס, המקיף 19 סחורות, צונח ב-2.3% לשפל של 4 חודשים, ומשלים נפילה של 16% מאז תחילת חודש יולי. בששת החודשים הראשונים של השנה זינק המדד ב-25% - מחצית השנה הראשונה הטובה ביותר זה 35 שנים. עם זאת, בחודש יולי צנח המדד ב-10% - הנפילה החודשית החדה ביותר זה 28 שנים.



מחיר הנפט הגולמי ממשיך לצנוח - נסחר מתחת לרמה של 116 דולר לחבית, ונמצא בדרכו לירידה שבועית רביעית בחמשת השבועות האחרונים. החוזים על הנפט הגולמי למסירה בספטמבר נסחרים במחיר של 116.54 דולר לחבית, נפילה של 2.9% או 3.48 דולר, בבורסת הסחורות של ניו יורק. מוקדם יותר היום כבר נפל מחירם לרמה של 115.75 דולר לחבית - שפל של שלושה חודשים. הנפט, אשר צנח ביותר מ-20% משיא של 147.27 דולר לחבית שרשם לפני פחות מחודש, נמצא בדרכו לנפילה שבועית של 6.8%.



"הגורם המרכזי שעומד מאחרי הירידה במחיר הנפט הוא התחזקות הדולר", אמר ג'יימס ויליאמס מחברת המחקר WTRG אקונומיקס, לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. "משמעות הדבר היא שיפור במאזן הסחר, אשר מצדו תורם להתחזקות הדולר", הוסיף.



"הנפט הגולמי נחשב למקלט בתקופה של ירידות בשוקי המניות והיחלשות של הדולר, וכעת כשהדולר שב להתחזק, אנשים פחות מעוניינים בו בתור מקלט", אמר נשיא חברת המחקר סטרטג'יק אנרג'י אנד אקונומיסט ריסרץ', מייקל לינץ', בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. לינץ' ציין כי "נתוני מקרו כלכליים יותר ויותר עגומים שפורסמו באירופה ובאסיה, אף הם תורמים לירידה במחיר הנפט".



"ירידת מחיר הנפט באה בעקבות נפילת הדולר מול היורו וזה גם מה שממשיך ללחוץ על מחיר הנפט כלפי מטה", אמר סוחר הנפט גריט זמבו מ-BayernLB, לבלומברג. "קיימים חששות לגבי מצב הכלכלה וציפיות לצמיחה אפסית בביקוש", הוסיף.



מחיר הזהב אף הוא צונח בעקבות התחזקות הדולר. החוזים על הזהב למסירה בדצמבר נסחרים בניו יורק במחיר של 860 דולר לאונקייה, ירידה של 2% או 17.9 דולר. זאת לאחר שמוקדם יותר במסחר כבר ירד מחירם ל-858 דולר לאונקייה - רמתו הנמוכה ביותר מאז חודש מאי. בסיכום שבועי נפל מחיר הזהב ביותר מ-7%.



"הבועה בשוק הסחורות התפוצצה", העריך שלשום ג'יימס קורדיה, מנהל תיק השקעות ב-OptionSellers.com בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "ככל שהדולר ממשיך להתייצב, נעלמת הסיבה להשקיע בסחורות. הדולר מתחזק, ובכך מבטל את אחד הסיבות העיקריות לעליית מחיר הנפט", הוסיף.



משרד האנרגיה האמריקאי מסר שלשום כי מלאי הנפט הגולמי בארה"ב גדל בשבוע שעבר ב-1.7 מיליון חביות לרמה של 296.9 מיליון חביות - עלייה ראשונה זה שלושה שבועות. תחזית האנליסטים היתה לירידה במלאי הגולמי.



הדולר מתאושש



היורו רושם מול הדולר את הנפילה היומית החדה ביותר זה קרוב לשמונה שנים, ונסחר בשפל של חמישה חודשים וחצי מול המטבע האמריקאי, על רקע דעיכת ההערכות כי הבנק המרכזי של אירופה מתכוון להעלות את הריבית בגוש היורו. מחיר הנפט נפל לשפל של שלושה חודשים.



היורו נופל ב-1.9% מול הדולר לרמה של 1.5033 דולר ליורו. זאת לאחר שמוקדם יותר נפל ב-2.1% - הנפילה היומית החדה ביותר מאז ספטמבר 2000 - לשער של 1.5005 דולר ליורו, רמתו הנמוכה ביותר מאז ה-27 בפברואר.



המטבע האמריקאי מתחזק גם מול המטבעות המרכזיים האחרים בעולם. מול הפרנק השווייצי מזנק הדולר ב-1.7% לרמה של 1.0809 דולר לפרנק. הדולר מתחזק מול הליש"ט ב-1.3% לרמה של 1.918 דולר לליש"ט - שפל של שנתיים וחצי. מול הין היפאני מוסיף הדולר 0.6% לרמה של 110.093 ין לדולר - רמתו הגבוהה ביותר מאז ינואר.



נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, העריך כי הצמיחה הכלכלית בגוש היורו צפויה להיות חלשה במיוחד ברבעון השלישי של השנה, בעת פרסום החלטת הריבית באירופה אתמול. עוד אמר כי התגברות האינפלציה ממשיכה להוות איום אולם הוסיף כי החששות מפני האטה כלכלית מתממשים. הבנק המרכזי של אירופה הותיר אתמול את הריבית בגוש היורו ללא שינוי ברמה של 4.25%.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully