וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש אחרי שנרכשה על ידי טבע: באר מכה את התחזיות - מתמודדת עם הפסדים בקרואטיה, פעילות המהווה שליש מהמחזור

יורם גביזון

9.8.2008 / 21:21

טבע צפויה לרכוש הבעלות המלאה בחברה הבת של באר­ פליבה הקרואטית­ ולמחוק אותה מהבורסה בזגרב

באר הרוויחה 57 מיליון דולר או 52 סנט למניה. הרווח על בסיס Non Gaap היה 64 סנט למניה, לעומת ציפיות לרווח Non Gaap של 53 סנט למניה.



החדשות הטובות מבחינתה של טבע הן שבאר חזרה על תחזית לרווח מתואם של 2.75 עד 3.05 דולר למניה ב-2008, כלומר לרווח של 1.53 עד 1.83 דולר למניה במחצית השנייה של 2008,­ שמשקף רווח מתואם של 167 עד 200 מיליון דולר במחצית השנייה של השנה, הגבוה ב-25% עד 50% מהרווח במחצית הראשונה של השנה.



מכירותיה של באר צמחו ברבעון השני של 2008 ב-23% לעומת המקביל לו ב-2007, והסתכמו ב-775 מיליון דולר, גבוה משמעותית מתחזית השוק למכירות של 628 מיליון דולר.



ברוס דאוני, יו"ר ומנכ"ל באר, הסביר את הגידול בהשקה מוקדמת מהצפוי של Ocella, הגירסה הגנרית לגלולה נגד הריון Yasmin שפותחה על ידי חברת באייר. Ocella הושקה ב-26 ביוני, 4 ימים לפני סוף הרבעון השני, תרמה מכירות של 45 מיליון דולר והגדילה את הרווח למניה ב-9 סנט, כלומר ב-10 מיליון דולר.



גורם אחר שתרם לגידול בהכנסות היה תשלום חד פעמי של 53 מיליון דולר שקיבלה באר מחברת אלרגן (Allergan), עבור התמלוגים שהגיעו לבאר ממכירת המוצר Sanctura לחברה בת של אלרגן. תמלוגים עתידיים אלו הוונו לתשלום חד פעמי ששולם ברבעון השני של 2008, ולא יישנו בעתיד. המכירות של המוצרים הגנריים של באר גדלו ב-15% ברבעון השני של 2008 בהשוואה למקביל לו ב-2007, והגיעו ל-557 מיליון דולר.



המכירות של גלולות גנריות נגד הריון עלו ב-34% ברבעון החולף בהשוואה לרבעון המקביל והגיעו ל-155 מיליון דולר, בעיקר בגלל השקת Ocella, שקיזזה ירידה במכירות של מרבית המוצרים הגנריים האחרים בתחום בריאות האשה.



דאוני ציין שהגירסה הגנרית נגסה ב-80% מהשוק לתרופה בתוך כמה שבועות, אולם משקיעי טבע עשויים לחוש חוסר נוחות מסוים מהעובדה שמוצר גנרי אחד סיפק לבאר 29% מהכנסותיה בתחום זה.



ביל מקי, סמנכ"ל הכספים של באר, עידכן כלפי מעלה את תחזית הצמיחה של מכירות גלולות נגד הריון, גנריות ומקוריות, ב-2008 מ-15%-10% לתחזית הנוכחית לצמיחה של 20%-15% בהשוואה ל-2007 בעיקר הודות לביקוש לגירסה הגנרית של יסמין, ולביקוש גובר ל-Plan B, הגלולה של היום שאחרי.



המכירות של מוצרים גנריים אחרים צמחו ב-9% ברבעון החולף בהשוואה לרבעון המקביל לו ב-2007, והגיעו ל-402 מיליון דולר, כש-93% מהצמיחה נובעים מחולשת הדולר והיתרה מגידול במכירות במזרח אירופה ומרכזה, שקיזזה חולשה בקרואטיה, גרמניה ופולין.



המכירות הגנריות של באר בארה"ב בתחומים שאינם בריאות האשה גדלו ב-3% והגיעו ל-184 מיליון דולר, בעיקר בשל הצמיחה במכירות ויטמין D.



שיעור המס הגבוה של באר, 46% ברבעון השני של 2008, מיתן את הגידול ברווחיה, וכפי שהודה בעקיפין מקי, משקף את כשלונה לייצר ערך מחוץ לארה"ב, או במלים בוטות יותר להטמיע בהצלחה את החברה הבת הקרואטית Pliva.



באר רכשה את השליטה בפליבה באוקטובר 2006 תמורת 2.4 מיליארד דולר, והגדילה את החזקותיה ל-98.1% בעוד 58 מיליון דולר. העובדה שפליבה עדיין ציבורית מאפשרת הצצה לדו"חות הכספיים שלה. פליבה הפסידה 28.5 מיליון דולר ברבעון השני של 2008 במחזור של 243 מיליון דולר ורשמה הפסד תפעולי של 24 מיליון דולר.



באר אמנם רשמה הכנסה של 9 מיליון דולר מעסקת גידור של תזרימי המזומנים של פליבה, אולם רווח זה לא נזקף לדו"ח רווח והפסד, וספק אם הוא מפצה על הביצועים הפושרים של החברה הבת.



התוצאות המאכזבות נבעו מירידה עונתית במכירות מוצרים נגד שפעת ומוצרים למערכת הנשימה, וכן מתחרות גוברת בשוק הקרואטי. פליבה נפגעה גם מירידה במכירות בפולין, אם כי להערכת דאוני מדובר בהסטת מכירות מהרבעון השני לרבעון הראשון, ומחולשה בגרמניה בשל הפסקת מכרזי קופת החולים AOK.



התוצאות הכספיות של פליבה לא הבריקו גם ברבעון הראשון של 2008, אותו סיימה ברווח תפעולי של 14.4 מיליון דולר במחזור של 254 מיליון דולר, כלומר 5.7% מהמחזור בעוד שהרווח התפעולי של טבע ברבעון השני של 2008 היה 22.6% מהמחזור. ההסבר העיקרי לפער היא שפליבה פועלת בשווקים שבהם גם התרופות הגנריות (חיקוי המקור) נמכרות באמצעות תועמלנים, ועל כן הוצאות השיווק וההפצה של החברה היו 31% מהמחזור ברבעון השני, ויחד עם הוצאות ההנהלה והכלליות של החברה הגיעו ל-44% מהמחזור.



פליבה סיפקה לבאר 40% מהכנסותיה ממוצרים גנריים ברבעון השני של 2008, כך שלמעט תחום בריאות האשה שהיה גם בעבר אחד מתחומי ההתמחות של באר, פליבה אחראית למרבית הכנסותיה של באר ממוצרים גנריים.



אלי הורביץ, יו"ר חברת טבע, אינו רואה בתוצאותיה של פליבה סיבה לדאגה: "כשרוכשים חברה טובה משלמים עבור הנכסים הלא מוחשיים שלה. כשרוכשים חברה לא טובה משלמים עבור הנכסים המוחשיים שלה". הנכסים הלא מוחשיים של פליבה הם, להערכתו, היכולת להעמיס על כוח המכירות של החברה מספר רב יותר של מוצרים ולהפיק ממנו מכירות גדולות הרבה יותר. מקור אחר לשיפור בתוצאות הכספיות של פליבה יהיה ביטול כפילויות במטות החברות ואיחוד החברות הבנות, כמו מיזוג החברה הבת הרוסית של פליבה עם זו של טבע, שייעשה כמעט מיידית.



סביר להניח שטבע תרכוש, מיד עם השלמת עסקת המיזוג עם באר, את יתרת המניות שמחזיק הציבור בפליבה בבורסה בזגרב, בשווי 60 מיליון דולר. טבע נהגה בעבר לבצע הצעות רכש לחברות שבהן החזיקה בבעלות חלקית ­ כך למשל עשתה כאשר רכשה את השליטה (78%) בחברה ההונגרית ביוגל בנובמבר 1995 תמורת 26 מיליון דולר, ואחר כך השלימה את הרכישה, וכאשר ביצעה הצעת רכש למניותיה של Human Serum ההונגרית, שנרכשה כחלק מהעסקה לרכישת חברת נובופארם הקנדית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully