וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר עלה בתוך חודש מ-3.2 ל-3.588 שקלים

מירב ארלוזורוב

10.8.2008 / 8:32

בכך השלים בנק ישראל את משימתו - להחליש את השקל. בעקבות ההצלחה, הבנק יפחית את רכישות המט"ח מ-100 ל-25 מיליון דולר ביום

בנק ישראל מחפש "לצאת בחוכמה" משוק המט"ח - למצוא דרך להפסיק את התערבותו בשוק המט"ח בלי לגרום לזעזוע ולהתחדשות הייסוף. ההערכה היא כי הבנק ימצא את הדרך בכך שיקטין באופן הדרגתי את היקף ההתערבות שלו בשוק, מרמה של 100 מיליון דולר ביום שאליה עלה בחודש האחרון, חזרה לרמה של 25 מיליון דולר ביום שעליה עמד לפני כמה חודשים. על פי הערכות הירידה ההדרגתית של היקף ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח תתחיל בתוך כמה שבועות עד חודשים, בד בבד עם התגברות לחצי הפיחות לקראת סוף השנה.

במצב הנוכחי, מודים בבנק המרכזי, הפעילות שלהם בשוק המט"ח צריכה להיחשב להתערבות, כלומר, לפעילות המשפיעה על שער השקל (יוצרת פיחות). זאת, בניגוד לכוונה המקורית של הבנק, שהחל לפעול בשוק המט"ח לפני כמה חודשים במטרה להגדיל את היקף רזרבות המט"ח של ישראל ב-10 מיליארד דולר, ולא במטרה להשפיע על שער השקל.

לכן, הפעילות של בנק ישראל בשוק המט"ח הצטמצמה עד כה ל-25 מיליון דולר ביום, שלדעתו לא השפיעה כמעט על המחירים בשוק. מדיניות זו השתנתה בתחילת יולי בשל הייסוף החד בשער השקל. אז החליט הבנק להגדיל את היקף הפעילות שלו ל-100 מיליון דולר ביום, ופעילותו בשוק המט"ח הפכה להתערבות שמטרתה להחליש את השקל.

מטרה זו אכן הושגה, ושער הדולר התחזק מכ-3.2 שקלים לכ-3.55 שקלים. עם זאת, המחיר של השגת המטרה הוא שבנק ישראל הפך לשחקן מרכזי בשוק, השחקן הקובע את המחירים, מצב שמקשה עליו מאוד את היציאה מהשוק. בבנק ישראל ממשיכים להתעקש כי עם השלמת המכסה של הגדלת רזרבות המט"ח של ישראל בעשרה מיליארד דולר - מטרה, שבקצב הנוכחי אמורה להיות מושגת בתוך כשלושה חודשים וחצי - יחדל הבנק מפעילותו בשוק זה. לפיכך, הבנק נזקק עתה לתכנן את יציאתו משוק המט"ח, כך שלא תלווה בזעזועים ולא תוביל שוב להתחזקות של השקל.

ההערכה היא כי משום כך ישאף הבנק לצאת מהשוק בהדרגתיות, תוך הפחתת היקף הפעילות היומי שלו עד לחזרתו לרמה הראשונית של 25 מיליון דולר ביום. כמו כן הבנק ינסה להאריך את ההתערבותו כך שתימשך אל סוף השנה, מועד שבו הבנק צופה כי שוק המט"ח יעבור שינוי ויחלו לפעול בו לחצים לפיחות השקל. להערכת הבנק, עד לסוף השנה תוביל ההאטה העולמית לירידה בהיקף היצוא הישראלי ולהתחדשות הוצאת כספים לחו"ל על ידי ישראלים - שני מהלכים שייצרו לחצי פיחות ויקלו מאוד על הפסקת ההתערבות של בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully