וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה צריך כדי להפוך ליועץ השקעות

טל לוי

10.8.2008 / 8:37

הגאות של השנים האחרונות גרמה לזינוק במספר הפונים ללימודי ייעוץ השקעות וניהול תיקים ■ מה לומדים, על מה נבחנים וממה ניתן לקבל פטור ■ מדריך מקוצר

בישראל ישנם כיום 5,057 בעלי רישיון לייעוץ, ניהול ושיווק השקעות. מתוכם 3,839 הם יועצי השקעות (3,550 מהם מועסקים בבנקים), 884 מנהלי תיקים ועוד 334 נקראים "משווקי השקעות". בישראל רשומות 214 חברות שיש להן רישיון לייעוץ השקעות, שיווק תיקים וניהול תיקים.







המספרים האלה עומדים להשתנות בקרוב באופן דרמטי. 18,533 אנשים נמצאים בימים אלה "בצנרת" לקראת הפיכתם ליועצי ומנהלי השקעות מוסמכים. אלה אנשים שכבר רשומים לבחינות או שנמצאים בדרכם לקבלת הרישיון הנכסף. אם כל המועמדים ישלימו את התהליך - שאורך כשנה, לפני התמחות - צפוי היצע היועצים בישראל לגדול לכ-24 אלף - כמעט פי חמישה מכיום.



נכון להיום, השכר בענף נחשב לא רע: יועץ השקעות מרוויח בתקופת ההתמחות (סטאז') 7,000-5,000 שקל ברוטו; יועץ השקעות עם ותק של שנה עד שלוש שנים מגיע לשכר של 8-12 אלף שקל לחודש, ויועץ השקעות בכיר יכול להגיע לרמת שכר כפולה.



בבנקים ובבתי ההשקעות יודעים שהדרך ללבו (וכספו) של הציבור הרחב עוברת דרך היועץ. היועץ בסניף הבנק המקומי נמצא בצומת ההחלטה של הלקוח. עבור לקוחות רבים הוא מצטייר כמקצוען, ומרבית הלקוחות מקבלים את עצתו. מאז שהבנקים מכרו את קרנות הנאמנות שניהלו נהפכו יועצי ההשקעות לציבור מחוזר, ושכרם טיפס בהתאמה.



אין צורך בתואר אקדמי



תואר אקדמי עשוי להיות יתרון משמעותי למי שמבקש לעבוד כיועץ השקעות בבנק או בבית השקעות פרטי, אבל זו אינה דרישה פורמלית מבחינת רשות ניירות ערך, שהיא הגוף הממשלתי היחיד שרשאי להסמיך יועצים ומנהלי תיקים. מי שבכל זאת מחזיק בתואר אקדמי רלוונטי, בעיקר בכלכלה, מינהל עסקים, חשבונאות או משפטים, עשוי לקצר את דרכו לרישיון הייעוץ.



מי שרוצה לעבוד באחד המקצועות שמציע שוק ההון יצטרך לקבל את ההסמכה הנדרשת מהרשות. יועצי השקעות, סוחרי אופציות, מנהלי קרנות נאמנות ומנהלי תיקים - כולם נדרשים כיום להציג תעודת הסמכה של יועץ השקעות או מנהל תיקים, שמנפיקה הרשות למי שעומד בהצלחה במבחנים שהיא עורכת.



גם מי שרוצה להיות אנליסט, שמנתח חברות או יכולת פירעון אשראי, ישפר את סיכויי העסקתו אם יחזיק ברישיון ייעוץ השקעות או ניהול תיקים. מסלול הלימודים הוא אחיד, וכל מי שלומד צריך לעמוד במבחני הרשות ולהוכיח ידע מקצועי מתאים - ובקיאות באתיקה הנחוצה כדי לנהל את כספם של אנשים אחרים.



כדי להפוך ליועץ השקעות מוסמך צריך לעבור ארבע בחינות יסוד: חשבונאות, סטטיסטיקה ומימון, כלכלה ודיני ניירות ערך ואתיקה מקצועית. מי שיש לו תואר ראשון במקצוע רלוונטי (כלכלה, מינהל עסקים, ביטוח או חשבונאות) יוכל לקבל פטור משלוש הבחינות הראשונות, ואולם את הבחינה בדיני ניירות ערך ואתיקה מקצועית חייבים לעבור כל המבקשים לקבל את הסמכה.



קורסי לימוד למקצועות השונים ניתן ללמוד בבתי ספר ללימודי שוק ההון שפזורים בארץ, וחלקם קשורים עם בתי ההשקעות המקומיים.



ומה לומדים בקורסים? בקורס החשבונאות לומדים להכיר ולנתח דו"חות כספיים (דו"ח רווח והפסד, מאזן נכסים והתחייבויות ודו"ח תזרים מזומנים). הקורס בסטטיסטיקה ומימון עוסק בחישובי ריבית, תשואות והכרת מודלים להרכבת תיקי ניירות ערך. הקורס בכלכלה דן בשאלות כמו "מהי תחרות?", "מהי התערבות ממשלתית?" ו"מהן מדיניות פיסקאלית ומוניטרית?".



הקורס בדיני ניירות ערך עוסק בתפקידה של רשות ניירות ערך, בהליכי הנפקת ניירות ערך לציבור, בהצעות רכש ובקרנות נאמנות. הקורס באתיקה עוסק בשאלות כמו "מהו שימוש פסול במידע פנים?", "מהן הגבלות המסחר במניות שחלות על מנהל תיקים?", "מהו שירות טוב ללקוח?" ו"מהי התנהגות שהולמת בעל רישיון ייעוץ?".



לאחר בחינות היסוד מגיעים הלימודים הפרקטיים שמוכוונים לייעוץ וניהול השקעות. הבחינה המקצועית הראשונה נקראת בפשטות "בחינה מקצועית א'" (בעבר היא נקראה בחינה בניתוח ניירות ערך ומכשירים פיננסיים). לקראת הבחינה צריך ללמוד חומר בסיסי כמו מבנה המדדים השונים של הבורסה, כללי מיסוי, שיטות המסחר בבורסות שונות, כיצד מחושבים מחירי מניות ואג"ח ומהם סיכוני ההשקעה בניירות הערך השונים. הרשות רק עורכת את הבחינה, ולא מספקת מערכי לימוד. הלימודים עצמם נערכים במכללות הפרטיות השונות שפועלות בשוק. בחינות הרשות נערכות באופן מרוכז פעמיים בשנה.



מי שעומד בבחינות האלה זקוק לעוד חצי שנה של התמחות (סטאז') בבנק או בבית השקעות, ובסיום הסטאז' יזכה לקבל את רישיון יועץ ההשקעות.



משווקים ויועצים



רישיון לייעוץ השקעות מאפשר לעבוד במקום שמספק ייעוץ אובייקטיווי - כמו הבנקים. לחלופין הוא מאפשר לעבוד גם בבית השקעות, שם יהיה על היועץ לשנות את הסטטוס שלו ל"משווק השקעות".



משווק השקעות הוא מקצוע חדש יחסית שנולד עם מכירת קרנות הנאמנות של הבנקים. ההבדל בין יועץ למשווק הוא פשוט: יועץ מעניק ייעוץ אובייקטיווי, מאחר שלבנק לא משנה כל כך אם תקנו קרן נאמנות של אי.בי.אי או של אקסלנס. מצד שני, אם תיכנסו למשרדים של חברת פיא, תפגשו שם במשווק שיציע לכם אך ורק את הקרנות הביתיות. כך גם בפריזמה ובפסגות, ולמעשה בכל בית השקעות. משווק הוא בעצם "יועץ מטעם", ואם הוא מציג עצמו כיועץ אובייקטיווי, הוא עובר על החוק.



לשני בעלי המקצוע תפקידים דומים, וגם משווק ההשקעות מחויב (על פי חוק) להציע לכם את ההשקעה שהוא סבור שהיא הטובה ביותר. בפועל, כל בתי ההשקעות מחזיקים מגוון רחב של קרנות, כך שהייעוץ תמיד יסתיים באחת הקרנות הביתיות.



ניתן לשנות את סטטוס הרישיון מיועץ למשווק ללא הגבלה, שכן הדרישות המקצועיות זהות, ורק התפקיד והאוריינטציה שלו משתנים.



רישיון לניהול תיקים



מי שרוצה להתקדם מיועץ השקעות למנהל תיקים, יצטרך לעבור בחינה נוספת שנקראת "מקצועית ב'" (לשעבר הבחינה בניהול תיקים). בבחינה זו נדרשים הנבחנים להציג ידע בבניית תיק בהתאם לצורכי הלקוח, ובניהולו - בהתאם לשינויים המתרחשים בשוק. זהו כבר ניהול אמיתי ופעיל של כסף, שמערב קנייה ומכירה של מניות, אופציות ואיגרות חוב. שלא כמו הבחינות האחרות, שבהן יש שאלות "סגורות" (מבחן אמריקאי), במבחן הזה רק שאלות פתוחות. מלבד הבחינה נדרש גם סטאז' של תשעה חודשים, שבסופו ניתן לקבל את רישיון ניהול התיקים.



בקורסי הלימוד משתתפים גם אלפי תלמידים אשר ניגשים לבחינות בייעוץ פנסיוני. גם הם נדרשים לעבור את בחינות היסוד בכלכלה, חשבונאות וסטטיסטיקה ומימון. במקום הבחינה בדיני ניירות ערך ואתיקה מקצועית הם עוברים בחינה של משרד האוצר ביסודות הביטוח. במקום הבחינות המקצועיות הם עוברים בחינות בייעוץ פנסיוני, גם הן של האוצר.



כמה זה עולה?



חבילה של כל הקורסים יחד עולה כ-11-8.5 אלף שקל. מי שצריך רק חלק מהקורסים יכול ללמוד כל קורס (ולשלם עליו) בנפרד. למחיר זה צריך להוסיף אגרות של הרשות לניירות ערך, כאשר האגרה לכל בחינה היא כ-400 שקל.



מי שאינו מתכנן קריירה בשוק ההון אבל מעוניין להשקיע בעצמו יכול, כמובן לוותר על הבחינות. עם זאת, החומר שנלמד בקורסים מומלץ בכל זאת למי שרוצה לשפר את יכולותיו בניהול השקעות עצמאי. חשוב לזכור שלימודים בקורס אינם ערובה להצלחה, וטוב להוסיף עליהם גם קריאה של חומר מקצועי, קריאת ספרים של מנהלי השקעות מוצלחים מהעולם והכי חשוב: רכישת ניסיון אמיתי דרך הרגליים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully