וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המלחמה עם רוסיה לא פגעה בפעילות הנפט בגיאורגיה"

נמרוד הלפרן

10.8.2008 / 9:55

כך מסרה ענקית הנפט BP שבבעלותה צינור המוביל כמות של מיליון חביות נפט מאזרביג'אן, דרך גיאורגיה, לטורקיה ואירופה

ענקית הנפט הבריטית BP מסרה כי המלחמה בין גיאורגיה לרוסיה במחוז דרום-אוסטיה לא גרמה לפגיעה בפעילות צינור הנפט הגולמי המוביל נפט מאזרביג'אן, דרך גיאורגיה, לטורקיה ואזור הים התיכון. "העסקים כרגיל", אמרה אתמול דוברת BP בעיר באקו באזרביג'אן, בראיון טלפוני לסוכנות הידיעות בלומברג. "צינור הנפט שאנחנו מפעילים אשר חוצה את גיאורגיה אינו באזור העימות".

בורסת רוסיה צנחה שלשום ב-6.5% לשפל של 14 חודשים. המטבע הרוסי, הרובל, רשם את הנפילה היומית החדה ביותר זה שנתיים וחצי, לאחר שכוחות של צבא רוסיה פלשו לחבל הבדלני דרום אוסטיה שבגיאורגיה, שתושביו מזוהים עם רוסיה.

במקביל, גם בצד השני של קו האש עשתה הלחימה שמות בשווקים. מניית בנק אוף גיאורגיה - המניה הנזילה ביותר בבורסת המניות של גיאורגיה והבנק הגיאורגי היחיד שמניותיו נסחרות בלונדון - צנחה ב-23% במסחר בלונדון ביום שישי. במקביל, הודיעו חברות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס ופיץ' על הורדת דירוג האשראי של גיאורגיה.

"זה עלול להתפתח לעימות מאוד משמעותי, וזו הסיבה לנפילות בשוק הרוסי", אמר שלשום האסטרטג הגלובלי של חברת ניהול הקרנות גלובל מגה-טרנדס, ג'ק זיירווה, בראיון לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. "רוסיה החלה להתערב משום שמבחינתה מדובר בעניין של כבוד. רוסיה אינה יכולה להרשות לעצמה שדרום אוסטיה תצא מתחום ההשפעה שלה", הוסיף זיירווה.

"כאשר הסיבות למכור מגיעות בזו אחר זו, אנשים מתחילים להרים ידיים", אמר האסטרטג הראשי של אלפא בנק, רונלד סמית, בראיון לרויטרס ביום שישי. "ממש לא היינו זקוקים לזה", אמר איוון מזלוב מחברת ההשקעות פרוספריטי קפיטל מנג'מנט המנהלת השקעות בהיקף של 5 מיליארד דולר בשוק המניות הרוסי, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "זה לא הולך לשבור את הכלכלה הרוסית, אבל מלחמה היא דבר גרוע מבחינת בטחון המשקיעים", הוסיף.

"הרובל הרוסי רושם רק לעיתים נדירות תנודות יומיות בסדר גודל כזה", כתב אנליסט דנסק בנק, לארס רסמוסן, במכתב למשקיעים שלשום. "שוקי הפיננסים הרוסיים נתונים ללחצי מכירה על רקע שובם של הסיכונים הפוליטיים לסדר היום", הוסיף.

"מדובר במסמר האחרון בארון המתים", העריך ראש מחלקת אג"ח ונגזרים בחטיבה הרוסית של קרדי אגריקול, דיוויד טוודיאן, לבלומברג. "המסר לאנשים ברוסיה הוא - עליכם להיות זהירים", הוסיף.

לפי מקורות רוסיים ודרום-אוסטיים, בלחימה נהרגו כ-2,000 בני אדם, רובם המכריע אזרחים. הגורמים הגדירו את הפעולה הגיאורגית כ"טיהור אתני". הנשיא דמיטרי מדוודב אמר שרוסיה מבקשת לכפות הפסקת אש, והזכיר שנשיא גיאורגיה, מיכאיל סאאקאשווילי, הכריז שמדינתו נמצאת במלחמה עם רוסיה כשמאחוריו דגל האיחוד האירופי.

מנגד הגדיר סאאקאשווילי את פעולת רוסיה כ"פלישה ברוטלית, המסכנת את הדמוקרטיה". לפי מקורות גיאורגיים בלחימה נהרגו עשרות בודדות של אזרחים. עוד נמסר כי צבא גיאורגיה הפיל עשרה מטוסי קרב רוסיים ופגע ב-40 טנקים.

  • עוד באותו נושא:
  • גאורגיה
  • bp

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully