וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף המשבר? לאחר שלושה ימי לחימה גיאורגיה נסוגה מדרום אוסטיה

רויטרס

10.8.2008 / 9:48

שר הפנים של גיאורגיה הודיע כי כוחותיה נסוגו לחלוטין מהמחוז הבדלני; מוקדם יותר הפציצה רוסיה שדה תעופה בבירת גיאורגיה



גיאורגיה מסיגה את כוחותיה מדרום אוסטיה, האיזור בו החלו הקרבות עם צבא רוסיה סביב השליטה על הבירה צחינוואלי. כך מסר היום (ראשון) שר הפנים של גיאורגיה.



שיירה גדולה של כלי רכב של צבא גיאורגיה הנושאים חיילים וגוררים ארטילריה כבדה הוצאו היום מדרום אוסטיה. השיירה נצפתה בדרכה דרומה דרך הכפר ארגנטי, הנמצא בשליטת גיאורגיה, דרומית לבירת אוסטיה, צחינוואלי. "הכוחות נסוגו לחלוטין", מסר דובר משרד הפנים, שוטה אוטיאשווילי. נסיגת הכוחות הגיאורגים עשוי להביא לסיומה של המלחמה שהחלה ביום שישי.



מוקדם יותר הפציצה רוסיה שדה תעופה צבאי מחוץ לבירה הגיאורגית, טבילסי, ופתחה בכך חזית נוספת מול גיאורגיה במלחמה על השליטה בדרום אוסטיה.



אתמול נכנסו טנקים וחיילים רוסים למחוז הבדלני דרום אוסטיה ומטוסי קרב רוסיים הפציצו עיר ליד המחוז, כחלק מהסלמה משמעותית במלחמת הגבול שהפכה מספר ערים לעיי חורבות מעשנים. מניין ההרוגים אינו ברור - האוסטים והרוסים מדברים על לפחות 1,400 הרוגים, ואילו גיאורגיה דיווחה על כ-130 בלבד. בהתפתחות מבשרת רעות נוספת, אבחזיה, מחוז בדלני אחר בגיאורגיה, תקף חיילים גיאורגים בטילים ובתותחים כדי לגרשם מתחומה.



נשיא רוסיה, דמיטרי מדוודב אמר אתמול כי מוסקווה שלחה חיילים לדרום אוסטיה כדי לכפות על גיאורגיה להסכים להפסקת אש, ולמנוע ממנה לכבוש מחדש את המחוז הפורש. ראש הממשלה ולדימיר פוטין אמר מצדו כי גיאורגיה איבדה למעשה את זכותה לשלוט בדרום אוסטיה, רמז לכך שמוסקווה מתכוננת כנראה להגשים את שאיפתם של תושבי המחוז ולספח אותו לרוסיה.



לדברי נשיא גיאורגיה, מיכאיל סאאקאשווילי, הפלישה משקפת את אמונת רוסיה כי ביכולתה לעשות כרצונה לשכנותיה הקטנות יותר. "זוהי במאה אחוז פלישה רוסית ברוטלית שנעשתה ללא כל התגרות", אמר סאאקאשווילי בראיון לבי-בי-סי. "זהו הרס הדמוקרטיה.... אנחנו רוצים הפסקת אש מיידית, הפסקה מיידית של כל מעשי האיבה, הפרדה בין רוסיה לבין גיאורגיה ותיווך בינלאומי". משרדו של מדוודב מסר אתמול בערב כי רוסיה לא קיבלה מגיאורגיה הצעה כלשהי להפסקת אש.



שר החוץ הרוסי, סרגיי לוורוב, הגיע אתמול בשעת ערב מאוחרת לוולאדיבוסטוק, ושוחח עם פליטים מדרום אוסטיה שנמלטו מהקרבות. לדבריו, במקום נמצאים יותר מ-34 אלף פליטים. מוסקווה, שהעניקה אזרחות רוסית לרוב תושבי דרום אוסטיה, מטילה על ארה"ב חלק גדול מהאחריות למלחמה מאחר שהיא אימנה את הצבא הגיאורגי. ואשינגטון, מצדה, מאשימה את רוסיה באלימות.



גיאורגיה גם מאשימה את רוסיה בהפצצת בסיסי חיל האוויר שלה והעיר גורי, השוכנת ליד גבול אוסטיה הדרומית. עיתונאים שביקרו בגורי זמן קצר לאחר ההפצצה הרוסית ראו כמה בנייני דירות הרוסים, שאחדים מהם עלו עדיין באש ועשרות גופות של אזרחים הרוגים.



משרד הפנים הגיאורגי אמר כי מטוסי חיל האוויר הרוסי הפציצו גם את בסיס הצבא ואזיאני, השוכן ליד טבילי סי הבירה, ופגעו בקרבת מקום לצינור הנפט באקו-טביליסי-ג'ייהאן. בהודעת המשרד נאמר כי עוד שני בסיסי צבא נפגעו וכי המטוסים הרוסיים הפציצו את פוטי, עיר נמל השוכנת ליד הים השחור שבה מיתקנים גדולים לייצוא נפט.



מועצת הבטחון לא הצליחה להסכים על רמת המעורבות



ישיבת חירום שלישית שקיימה אתמול מועצת הבטחון בסוגיית המלחמה בגאורגיה, הסתיימה בלי תוצאות וחברות המועצה התפזרו במפח נפש. בעת שהלוחמה בגאורגיה נמשכת ולפי דיווחים שהגיעו למרכז האו"ם בניו יורק אתמול, היקף הקרבנות בקרב האוכלוסיה האזרחית הולך וגדל - מועצת הבטחון נקלעה לקפאון וכשלה להסכים אף על מעורבות ברמה הצהרתית יועץ המזכ"ל לענייני כוחות השלום דיווח בישיבת מועצת הבטחון אתמול כי המלחמה מתפשטת מעבר לגבולות דרום אוסטיה והתריע כי קרבות פשטו לתחומי אבקזיה. ואולם גם דיווח זהלא הניב התקדמות כלשהוא בדיונים.



הקפאון במועצה נוצר בעקבות מחלוקת בקרב חמש החברות הקבועות במועצת הבטחון בשאלת התגובה הרצויה למלחמה בגאורגיה - מחלוקת המעכבת מאז יום ששי את פרסומה של הצהרה רשמית האמורה לקרוא לצדדים המעורבים להפסיק את האש.



הצהרה נשיאותית היא התגובה הנמוכה בסולם התגובות של מועצת הבטחון ונושאת אופי הצהרתי בלבד. אולם נוסח ההצהרה כפוף להסכמה כללית של 15 חברות המועצה ופרסומה נחשב כמבטא את עמדתה הרשמית של המועצה בנושא הנידון.



הישיבות זומנו על פי בקשת רוסיה ואולם טיוטה של הצהרה נשיאותית שהציע שלשום שגריר רוסיה באו"ם ויטאלי צ'ורקין נדחתה על הסף על ידי ארה"ב, בריטניה וצרפת. הבכיר הרוסי הניח על שולחן המועצה טיוטה קצרה ותמציתית שהביעה דאגה מפני ההסלמה במעשי האלימות. בהמשך כללה הטיוטה הרוסית פנייה לגאורגיה ולדרום אוסטיה להפסיק את האש ולחזור לשולחן המו"מ.



בתוך כך, גיאורגיה החליטה אתמול שלא תחזיר את המשלחת שלה למשחקים האולימפיים בבייג'ין. מוקדם יותר נמסר כי הנשיא סאאקשווילי התכוון להחזיר למדינה את 35 הספורטאים, בשל ההסלמה בקרבות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully