וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב הרפז: מה יקרה לדולר ביום בו בנק ישראל יפסיק להתערב בשוק המט"ח? כלום

טל לוי

10.8.2008 / 14:17

קרן טננבאום: "גם לאחר שבנק ישראל יסיים להתערב בשוק המט"ח, הדולר צפוי להתחזק"



"מה יקרה לדולר ביום בו בנק ישראל יפסיק לרכוש דולרים? פשוט כלום, ואין זה משנה אם הבנק יפסיק להתערב היום או מחר, באופן פתאומי או בהדרגה" כך אומר איש המט"ח הותיק, יעקב הרפז, המנהל היום את חדר העסקות אלפא-בול.



הסיבות העיקריות לתחזית זו, לפי הרפז, הן לא רק כלכליות אלא מתייחסות גם לפסיכולוגיה המשפיעה על המשקיעים: "עד לפני חודש היה בשוק היצע ענק של דולרים שיצאו ממנהלי קרנות הגידור, ולכן המנהלים הישראליים נכנסו לפאניקה והיו האחרונים למכור את הדולרים ברמה של 3.5-3.2 שקלים. בנקודה זו, התערב בנק ישראל וספג את עודפי ההיצע של הדולרים. אבל בהמשך, השתנה הסנטימנט וכעת האמריקאים הצליחו לשכנע את העולם שהדולר זול - ולכן גם אם בנק ישראל יפסיק לרכוש דולרים, הדולר ימשיך להתחזק" הוא אומר.



הרפז מסביר כי מדי כמה ימים, המשקיעים מחפשים "גורו" כלשהו כדי לעקוב אחריו. כדוגמה, הוא מציג את הזינוק במחיר הנפט בחודשים האחרונים, שנבע מהערכות של נציג אופ"ק (ארגון המדינות המייצרות נפט) כי מחירה של חבית יכול להגיע ל-200 דולר. "כיום ההערכה היא שהדולר יתחזק, ולכן כולם רצים לקנות אותו. גם אם בנק ישראל יפסיק להתערב במסחר, שינוי הכיוון כבר הושג והדולר נהנה כעת מסנטימנט חיובי" הוא אומר.



"גם לאחר ההתערבות, הדולר יעלה"
"גם לאחר שבנק ישראל יסיים להתערב בשוק המט"ח, הדולר צפוי להתחזק" אומרת קרן טננבאום מ-etrader. טננבאום מסבירה כי מחזור המסחר היומי במט"ח עומד על מיליארד דולר, כאשר 20% מגיעים מספקולנטים. אי לכך, מחזור המסחר "האמיתי" - כלומר של לקוחות בלבד - עומד על 800 מיליון דולר. לפיכך, כאשר בנק ישראל רוכש מדי יום 100 מיליון דולר, הוא בעצם שולט על חלק ניכר מהשוק.



"כאשר יסיים בנק ישראל לרכוש דולרים, ייווצר ואקום ענק, בסדר גודל של מיליארדי הדולרים שיימצאו במרתפי בנק ישראל", אומרת טננבאום. "הספקולנטים, הבנקים ו'ספקי' הדולרים, שהקדימו מכירות של מט"ח והימרו כי כאשר בנק ישראל יפסיק לקנות, הדולר יירד - יצטרכו לרכוש בחזרה את המטבע האמריקאי. לכן ייווצר ביקוש גדול ועודף רוכשים לעומת חוסר במוכרים - ולפיכך אנו רואים את המטבע האמריקאי ממשיך לעלות גם לאחר שבנק ישראל יסיים את מסע הרכישות שלו", היא מוסיפה.



"לשמועות יש משקל רב"
אחת השאלות העולות היא מה יקרה מחר בשוק המט"ח. ב-TheMarker פורסם כי בנק ישראל מחפש דרך אלגנטית לצאת משוק המט"ח - באמצעות הפחתת כמות הרכישות היומית מ-100 מיליון דולר ל-25 מיליון דולר - אולם בשוק נפוצו גם הערכות נוספות.



ב-etrader מעריכים כי די בפרסומים אלה בכדי להביא מחר להיצעים של המטבע האמריקאי, שייחלש אל מול השקל במסחר בשוק המט"ח המקומי. "אמנם אלמנט חוסר הוודאות לגבי נכונות ההערכות קיים, אולם, כפי שכבר נוכחנו בעבר, השפעת השמועות וההערכות על השוק הינה גדולה מאוד. אנו מעריכים כי המסחר מחר עשוי להיפתח תוך לחץ מצד הסוחרים, שעד כה תמכו בשוק עולה. הסוחרים ימכרו את הדולרים שברשותם, מה שיביא להיחלשות הדולר, אפילו עד רמת התמיכה הבאה - שעומדת על 3.56 שקלים".



מנכ"ל מרווחים פיננסים, קובי אליסוף, מציין כי בנק ישראל נראה פאתטי כאשר המשנה לנגיד בנק ישראל אומר שיפחית את קצב רכישת הדולר ושעתיים לאחר מכן מגיע מישהו אחר וטוען אחרת. "בנק ישראל צריך לדבר בקול אחד ולא לזרוע חוסר ודאות בשוק" הוא אומר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully