וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת השבר של מניית אפריקה: במחיר של 110 שקל

מיכאל רוכוורגר

11.8.2008 / 7:15

אם המניה תיפול - הנאמן ימכור עד 7.5 מיליון מניות ששועבדו לטובת ההסכם; בלאומי חוזרים לחייך

מהמסמך שהגיע לידי TheMarker עולה כי איגרות החוב שהונפקו דורגו בידי חברת שערי ריבית בדרגת השקעה (Non Rated Investment Grade) המקבילה לדירוג של BBB בסולם של S&P מעלות.



האג"ח שוערכו אז לפי שיעורי היוון של 6.5%-7.5%. כיום, בעקבות הטלטלה בשוק האג"ח ופתיחת המרווחים בין איגרות החוב המדורגות לאלו הלא מדורגות, איגרות החוב בדירוג של ממורנד משוערכות בשיעורי היוון של 8%-10%.



החברה הפרטית ממורנד, שדרכה רכש לבייב את המניות, פועלת בתחומי התעשייה, יהלומים, נדל"ן, פיננסים ועוד בהיקף של מיליארדי דולרים. על פי הערכות, היא ממונפת בשיעור של 50%-70%.



המועד לפירעון הסופי של האג"ח הוא 30 באפריל 2009. באותו התאריך צפויה ממורנד לשלם את קרן האג"ח (הצמודה למדד) בגובה של עד 585.3 מיליון שקל בתשלום אחד (הלוואת בלון). בנוסף, משלמת ממורנד לבעלי האג"ח ריבית שנתית צמודת מדד בשיעור של 6.5%. מהמסמך עולה כי במסגרת התנאים להנפקת האג"ח, בעלי איגרות החוב קיבלו בטוחות לאג"ח באמצעות שיעבוד ראשון לטובת הנאמן על 7.5 מיליון מניות של אפריקה, בשווי נוכחי של 1.072 מיליארד שקל, המורכבות ממניות שבבעלות ממורנד וממניות ששועבדו לטובת הנאמן בידי לבייב עצמו.



במסגרת תנאי העסקה נקבע עוד כי בכל התקופה של חיי האג"ח, יוכל הנאמן לממש את מניות אפריקה ישראל. זאת, אם יחס שווי הבטוחות לשווי החוב הצמוד למדד נטו (קרן חוב בניכוי מזומנים ושווי שוק של אג"ח ממשלתי שהצטברו בחשבון הנאמן) יירד מ-1.33. נכון ליום הנפקת האג"ח, חישוב זה שיקף מימוש מניות כשמחיר מניית אפריקה יגיע ל-125 שקל.



כיום, לאחר שמחיר המניה צנח ל-143 שקל, מדובר על מימוש החל במחיר של 110 שקל למניה. המשמעות: אם המניה תצנח ב-25% נוספים, יוכל הנאמן להתחיל לממש את מניות אפריקה במאות מיליוני שקלים.



המימוש, אם יתבצע, יהיה על פי ממוצע נע של מחיר המניה בחמשת ימי המסחר האחרונים לפני התחלת המימוש. המימוש לא יתבצע בבת אחת, אלא במנות, וייפסק ברגע שהחברה תחזור לעמוד בקריטריונים שנקבעו במסגרת ההנפקה.



אפריקה מתמודדת בתקופה האחרונה עם סנטימנט שלילי: המצב בשווקים ובענף הנדל"ן; שרשרת העזיבות של המנהלים הבכירים; המעבר המתוקשר של הבעלים לבייב ללונדון; ביצוע רכישות בסכומים אדירים בארה"ב ערב פרוץ משבר האשראי; הפעילות במדינות עתירות סיכון, כמו רוסיה; הפסקת המגעים למכירת חמישה נכסים מניבים בישראל לקבוצת עזריאלי תמורת 2 מיליארד שקל; הורדת דירוג האשראי של S&P מעלות בשלוש דרגות ל-A; וצניחת המניה ב-75% ממחיר השיא שלה. עם זאת, לבייב הצליח באחרונה לגייס 750 מיליון שקל לצורך רכישת מניות אפריקה ישראל כדי לשמור על אחזקתו בחברה בשיעור של 75%.



תסריט שבו מחיר מניית אפריקה יירד ל-110 שקל אינו נראה כיום דמיוני במיוחד. במצב כזה, אם לשוק ייתוספו יותר מ-7 מיליון מניות של אפריקה, הדבר ייצור עודף היצע ויגרור ירידה נוספת במחיר המניה. זאת, בנוסף לחוב הכבד בהיקף של 600 מיליון שקל שיצטרך לבייב להחזיר בעוד כשמונה חודשים.



אנקדוטה מעניינת בסיפור שייכת לבנק לאומי, שמכר בתחילת פברואר 2006 ללבייב 15.8% ממניות אפריקה במחיר של 150 שקל למניה ובתמורה כוללת של 1.12 מיליארד שקל. הבנק נאלץ לראות בשנה וחצי שלאחר מכן את מניית אפריקה דוהרת, כשבתחילת מאי הגיעה למחיר של 564 שקל, מה ששיקף לחברה שווי של כ-28 מיליארד שקל. אז לאומי היה מופסד "על הנייר" מיליארדי שקלים, כשהביקורת לא פסחה עליו.



אלא שמאז השיא צנחה מניית אפריקה ישראל ב-75%, כלומר החברה איבדה כ-20 מיליארד שקל משוויה. כיום, ראשי לאומי כבר יכולים לחזור ולחייך, לפחות זמנית, שכן באופן אירוני הם כבר מורווחים על המימוש שביצעו.



בשל צום תשעה באב לא התקבלה תגובה מאפריקה ישראל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully