וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמ"ת מגדיר מחדש את הפריפריה

אורה קורן

11.8.2008 / 9:00

ימקד המענקים בחמישה אזורי תעשייה. על פי הצעת האוצר והתמ"ת, אזורי התעשייה ייבחרו על פי רמת ההכנסה באזור, ערך הנדל"ן והקרבה לתשתיות

משרדי האוצר והתמ"ת גיבשו הצעת חוק לעידוד התעשייה, במטרה לחזק את הפריפריה וליצור בה 7,000 מקומות עבודה חדשים בתוך ארבע שנים. עיקר התוכנית הוא ביטול אזורי העדיפות הקיימים, המבוססים על עיקרון העדפה לפי מרחק גיאוגרפי מהמרכז, וקביעת עדיפות לפי מצב כלכלי ומגזר. המטרה היא למקד את ההטבות בכחמישה אזורי תעשייה גדולים שיוקמו בצפון ובדרום וישמשו עוגן תעשייתי אזורי. האזורים המרחביים יקבלו העדפה מובהקת בתמריצי מס והטבות במענקי השקעות והקמת מרכזי מו"פ ומכוני מחקר.

בשיחות עם תעשיינים לקראת הגשת הצעת החוק מחר לממשלה, במסגרת חוק ההסדרים, ציינו אנשי משרד האוצר ומשרד התמ"ת כי ההצעה נועדה לצמצם פערים חברתיים ולחזק את הפריפריה הצפונית והדרומית. לדבריהם, התוכנית תחליף או תשדרג את כלי התמיכה הממשלתיים הקיימים ותסיט אותם לפריפריה.

כיום ניתנים מענקי השקעות והטבות מס לתעשיות בעיקר על פי קריטריון של מרחק מהמרכז. ככל שההשקעה מרוחקת יותר, ההטבות שהיא זכאית להן גדלות. הצעת החוק מבטלת את אזורי העדיפות הלאומית המוכרים (א', ב' ומרכז), ובמקומם תחולק המדינה לשלושה אזורי עדיפות חדשים - בעלי רמת הטבות שונה. שטחם יהיה מצומצם מאוד יחסית לכיום, ונראה שהיישובים קרית גת, אשקלון ויקנעם לא ייכללו בהם.

אזורי התעשייה המרחביים ייקבעו על ידי שרי האוצר והתמ"ת עד סוף נובמבר 2008 מתוך עשרות אזורי תעשייה ברחבי המדינה. הבחירה תהיה על פי קריטריונים של מאפייני האוכלוסייה באזור, רמת הכנסתה, ערך הנדל"ן ופוטנציאל הצלחה, שיתבסס על שטח פנוי לפיתוח וקרבה לתשתיות. המרחק בין שני אזורי תעשייה מרחביים יהיה לפחות 30 ק"מ בקו אווירי.

אזורי התעשייה שייבחרו ישודרגו בכל תחומי התשתיות והשירותים, כדי להפוך אותם אטרקטיוויים יותר לתעשייה, באמצעות העברת תפעולם לזכיינות. ההכנסות מארנונה והיטלי השבחה שייגבו בהם יחולקו בין היישובים במרחב, כפי שיקבע שר הפנים.

בלי ברזלים ובטון

בנוסף, מסלול המענקים בחוק עידוד השקעות הון הנוכחי יבוטל, וייקבעו קריטריונים חדשים על ידי מנכ"ל משרד התמ"ת והממונה על התקציבים באוצר, במטרה לעודד השקעות באימוץ טכנולוגיות חדשות. לעניין זה יוכרו טכנולוגיות שיכולות לייעל תהליכי יצור באופן מהותי, כולל רכישת ידע מחברה רב לאומית. זאת בניגוד לכיום, שגם השקעות ב"ברזלים ובטון" מוכרות לצורך זכאות למענק ממשלתי.

חוק עידוד השקעות הון הנוכחי יהיה תקף עד סוף 2009, שתהיה שנת מעבר. מ-2010 רק ההסדר החדש יהיה תקף.

גם חלוקת מענקי המו"פ לתעשיית ההיי-טק תשתנה. במקום תוספת מענק בשיעור 10%-15% מהפרויקט, לפי המרחק ממרכז הארץ, שניתן עד כה, יינתנו בפריפריה מענקים בשיעור 35%. במרכז הארץ יבוטל מענק של 50% ויישארו מענקים בשיעור של 20%-40% בלבד.

בנוסף, תינתן עדיפות לחברות קטנות ובינוניות. חברה גדולה, שמכירותיה יותר מ-70 מיליון דולר בשנה, תשלם תמלוגים (החזר המענק מהמכירות) בשיעור של 3% מהמכירות עד להחזרת מלוא התמיכה שקיבלה. חברה קטנה תשלם תמלוגים בשיעור 1.3% בלבד מהמכירות, עד להחזר 90% מהמענק שקיבלה.

במסלול התעסוקה, המבוסס על השתתפות ממשלתית במימון העסקת עובדים חדשים, תינתן העדפה למפעלים קטנים ובינוניים, שלא קיבלו עד כה סבסוד. בנוסף, תימשך הקצאת ספי מדען למחקר ופיתוח (מו"פ) בתעשייה המסורתית. הממונה על התקציבים והמדען הראשי יבחנו הקמת מכון מחקר לתעשייה המסורתית באזור תעשייה מרחבי ותורחב התמיכה במכוני מחקר קיימים. כמו כן, תיבחן הקמת קרן הון פרטית-ממשלתית להשקעה בחברות מסורתיות ובעסקים קטנים ובינוניים בפריפריה; תוקם תוכנית מאגדים שתסייע ליצוא מוצרים חדשים של חמש חברות לפחות מהתעשייה המסורתית שיתאגדו לשם כך; סיוע מיוחד יינתן לעיצוב תעשייתי בחברות קטנות ובינוניות. בפרוייקט עיצוב ראשון של חברה יינתן סיוע עד שלב יצירת אב טיפוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully