וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחמצה ההיסטורית של נוחי דנקנר

יורם גביזון

11.8.2008 / 8:09

מכל בחינה נראה שמכתשים אגן נמצאת במבוי סתום



עלייה של 50% ברווח התפעולי אינה דבר של מה בכך, כפי שהדגיש אברהם ביגר, יו"ר ומנכ"ל מכתשים אגן, בתגובה לדו"חות הרבעון השני. אלא שמכל בחינה אחרת נראה שהחברה שמוביל ביגר נמצאת במבוי סתום.



מכתשים החמיצה את רכבת ההנדסה הגנטית, בימים שבהם חברות כמונסנטו וסינג'נטה משיקות זרעים מהונדסים מתוחכמים יותר ויותר. בזרעים אלו הוחדרה תחילה תכונת העמידות לקוטלי עשבים שקוטלים את כל סוגי העשבים (לא סלקטיוויים), כשמחירם נמוך יחסית לקוטלי עשבים שמיועדים לקטול עשב שוטה מסוג מסוים (סלקטיוויים) שמייצרות חברות כמכתשים אגן.



באחרונה הושקו זרעים מהונדסים בעלי כמה תכונות, שהגבירו את יכולת החברות הפעילות בתחום ההנדסה הגנטית לגבות מחירים גבוהים על החבילה של זרעים וחומרי הדברה שהן מספקות לחקלאי, משום שהיא מגדילה את התפוקה והערך המוסף מעיבוד הקרקע.



ככל שהזרעים המהונדסים נכנסים לגידולים נוספים ומגדילים את הנתח בגידולים קיימים כמו סויה, כך נדחקות החברות הגנריות ומכתשים בראשן למצב שבו הן רוכשות ממונסנטו שפיתחה את הגלייפוסט (קוטל העשבים הלא סלקטיווי העיקרי בשוק), או מיצרנים סיניים את החומרים הפעילים לייצורו; מבצעות בו תהליכי פירמול, ואורזות ומשווקות אותו בעיקר בברזיל ואירופה. הרווחיות של פעילות זו, שהיא שיווקית בעיקרה, נמוכה מהממוצע בחברה.



התוצאות של ההחלטה ההיסטורית שלא לרכוש את חברת הזרע ולהימנע מהשקעות כבדות במו"פ בהנדסה גנטית, ניכרות בהתרחבות הפער בין רווחיותה של חברות אגרוכימיה שפיתחו חומרי הדברה מקוריים, רכשו חברות זרעים ופיתחו זרעים מהונדסים, לבין רווחיותה של חברה שנמנעה מכך כמו מכתשים.



הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) של סינג'נטה היה 22.2% מהמחזור ב-2003, כלומר ב-1.5% בלבד יותר שיעור הרווחיות המקביל של מכתשים. 4.5 שנים מאוחר יותר שיעור ה-EBITDA של מכתשים הוא 20.6%, אך שיעור ה-EBITDA של סינג'נטה נסק ל-36.3%.



בהיעדר אסטרטגיה כלשהי בתחום הזרעים בעלי ערך מוסף גבוה יכלה מכתשים לבסס את מעמדה כיצרן גנרי מוביל של גלייפוסט בעולם, להגדיל את נפח מכירותיה ולפצות את עצמה על הירידה במכירות קוטלי העשבים שהיא מייצרת לסויה כותנה ותירס. מכתשים ניהלה מגעים עוד בתקופת שלמה ינאי כמנכ"ל החברה לרכישת חברת Albaugh, היצרנית הפרטית הגדולה בעולם של חומרי הדברה ובעלת מפעלים לייצור גלייפוסט.



דניס אלבאו, בעליה של החברה שמכרה ב-500 מיליון דולר בשנה, דרש בעבורה 750 מיליון דולר, ומכתשים החליטה לסגת מהעסקה. זמן קצר לאחר ההחלטה החלה הנסיקה במחיר הגלייפוסט שהביא להכפלת מחירו בשנה האחרונה. כיום, כשחלקו של מוצר זה במכירות מכתשים מגיע ל-10% מהמכירות ונמצא במגמת עלייה, ומתחריה כנופארם האוסטרלית נאבקים להבטיח הספקת חומרים פעילים לגלייפוסט מיצרנים סיניים - נראה שנוחי דנקנר החמיץ הזדמנות לשפר את מצבה התחרותי של מכתשים ולהגדיל את הנתח שלה בגאות הנוכחית בשוק האגרוכימי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully