וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות האכזבה מהרפורמה: בנק ישראל ינהיג חבילות עמלות אחידות

טל לוי

11.8.2008 / 10:50

בבנק בודקים אפשרות לכפות על הבנקים חבילות עמלות זהות שיאפשרו ללקוחות להשוות בקלות בין המחירים שמציעים הבנקים

לאחר האכזבה מהרפורמה בעמלות שהנהיג הפיקוח על הבנקים, בוחנים בבנק ישראל תיקון מסוים, בדמות החזרת מסלולי העמלות. אחד הצעדים החשובים ברפורמה הוא דגש על יכולת הלקוח לבצע השוואות בין הבנקים. בהתאם, התעריפון החדש כולל מינוחים זהים (למשל משיכת מזומן) וזאת בניגוד למצב בעבר בו כל בנק הגדיר רשימת פעולות ייחודיות לו ובכך הקשה על ההשוואה.

בעבר, הנהיגו הבנקים חבילות עמלות (אותן קבע כל בנק) אולם תמהיל הפעולות השונה בכל חבילה הקשה על הלקוחות לקבוע מי מציע את החבילה הזולה ביותר. כעת בודקים בבנק אפשרות להחזיר את החבילות, אולם מי שיקבע את תמהיל החבילות יהיה בנק ישראל עצמו שיציג כמה חבילות זהות ויניח לבנקים להתחרות על מחירן בלבד.

הרפורמה בעמלות זכתה ללא מעט ביקורת: אמנם, הבנקים יגבו רק 72 עמלות במקום 198 עד כה, אולם במקום עמלת השורה האחידה בגובה של 1.21 שקלים, התייקרו העמלות והתעריף המינימלי עומד על 1.35 שקלים. תשלום מוזל זה - הגבוה ממילא מהתשלום המקורי - יינתן רק למי שביצע את הפעולה באמצעות מכונה אוטומטית ומי שמעוניין לבצע פעולה מול פקיד ישלם לפחות 5.5 שקלים.

מבדיקה שערך בנק ישראל עולה כי כ-90% מהפעולות המבוצעות בבנקים הן פעולה בערוץ ישיר, פעולה מול פקיד או פעולה באמצעות כרטיס אשראי. פירוש הדבר שעבור לקוח ממוצע, אילו הן העמלות העומדות למבחן. מדובר בפעולות כמו הפקדת מזומן, משיכת כסף באמצעות פקיד או באמצעות כספומט וכן הפקדת ומשיכת צ'ק. אם זוכרים את נתון זה, הרי שהתמונה הכוללת לא נראית טוב במיוחד, שכן כמעט כל 10 העמלות הכלולות בפעולות המתבצעות בחשבון העובר ושב התייקרו לעומת המצב הקודם. בעקבות תלונות שהועלו על ידי הציבור, הוציא הבנק ביולי הנחיה לפיה החל ב-1 בספטמבר פעולה שכזו תחויב בעמלה מופחתת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully