וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידוש יפני: קבורת היי-טק

11.8.2008 / 13:36

האוכלוסייה המזדקנת והשטח ההולך ומצטמצם הביאו את היפנים לרתום את הטכנולוגיה לעזרת הבודהיזם ולפתח להיט מהפכני: קברי היי-טק

החברה היפנית – שקצב ההזדקנות שלה הוא מהמהירים בעולם בשל שיעור ילודה נמוך – מודאגת בימים אלה מנושאים של חיים ומוות, בפרט המבוגרים שבה: איך למצוא מקום קבורה באי שהולך ונעשה צפוף יותר ויותר. עבור חלק, הפיתרון נמצא דווקא בהיי-טק.

בהתאם למסורת הבודהיסטית, מרבית היפנים מבקשים לשרוף את גופותיהם לאחר מותם, והכדים שבהם מונח אפרם נקברים בבתי קברות מסורתיים עם מצבה. אבל כאשר חלקת אדמה לקבורה בטוקיו עולה לכל הפחות 2-3 מיליון ין (בין 18 ל-27 אלף דולר), קבר היי-טקי רב-מפלסי שעולה שליש מסכום זה הפך לאופציה המועדפת על רבים למקום מנוחה אחרונה.

עבור שיניה שימאדה בן ה-79, השתתפות בפסטיבל השנתי לציון שובן של רוחות המתים היפנים לביתם פירושה ביקור בקבר היי-טק מודרני ולא בבית קברות מסורתי. "בהתחלה חשתי אי-נוחות מסוימת ביחס לקבר ההיי-טק, אבל עכשיו אני מסתכל על זה בצורה חיובית", הוא אומר.

בבניין הרגיל למראה בן השלוש קומות, השוכן בסמוך למקדש בודהיסטי, שימאדה משתמש בכרטיס זיהוי כדי לאתר את המצבות וכדי האפר של אבותיו. הללו מגיעים על מכשיר שמסיע אותם בליווי מוסיקה, בעוד תמונות של המתים מוקרנות על מסך טלוויזיה. "כשאני מתבונן בתמונותיהם אני מדבר הרבה יותר עם הוריי ואחותי המתים", אומר שימאדה. "בניגוד לקבר הרגיל, זה גורם לי לחוש נוסטלגיה".

בבודהיזם היפני, אנשים בדרך-כלל מבקרים את קברי הוריהם פעמיים בשנה – באביב ובאמצע הקיץ. הם שופכים מים מטהרים על המצבות, מניחים פרחים ומבעירים קטורת תוך כדי תפילה לנשמותיהם.

הוקו שימיצו, הנזיר שהמקדש שלו מחזיק בקבר ההיי-טק, אומר שלקח לו זמן מה להתרגל לרעיון. ואולם שטח האדמה המוגבל הניע אותו להתקין את המכונה המיוחדת, שיוצרה על-ידי תאגיד טויוטה. "חשבתי שזה בסדר לעדכן את הנוהג של ביקור קבר המשפחה בהתאם להתקדמות הטכנולוגית", הוא אומר. "מקדשים מאוד מופרדים מהחברה כיום, אבל הודות למערכת ההיי-טק הזו אנשים החזירו את תשומת לבם לטקס הזיכרון הבודהיסטי".

בשל הזדקנות החברה היפנית, יש יותר הלוויות ברחבי המדינה. בשל מיעוט הילודה, קברים מרוחקים באזורי מגורים מסורתיים סובלים לעתים קרובות מהזנחה. לדברי שימאדה, כיום הוא מבקר את קבר המשפחה שלו לפחות פעם בחודש. בעבר, הוא הצליח לבקר בבית הקברות העתיק רק פעמיים בשנה, בשל מיקומו בעיר הולדתו נגאנו, המרוחקת יותר מ-200 ק"מ מביתו שבטוקיו. "בתי שמחה על הקירבה לבית ולאשתי ולי רווח מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully