וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטת הריבית התקבלה בדעת מיעוט

טל לוי

11.8.2008 / 14:29

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר החליט להעלות את הריבית במשק לחודש אוגוסט למרות התנגדות נחרצת של רוב חברי הנהלת הבנק

דיון סוער התקיים לפני שבועיים בעת שחברי הנהלת בנק ישראל התכנסו כדי לקבוע את גובה הריבית במשק. שלושה חברי הנהלה המליצו להותיר את הריבית ללא שינוי מול שני חברי הנהלה שהמליצו להעלות את הריבית ב-0.25%. בסופו של דבר, הכריע נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, כי הריבית תעלה ב-0.25% ל-4%.

שלושת חברי ההנהלה הצביעו על סימני התמתנות במשק ועל סימנים בירידה בסביבה האינפלציונית לאור הירידה במחירי הסחורות והאנרגיה בשבועות האחרונים. להערכתם, האינפלציה תתכנס ליעד (1%-3%) גם ללא צורך בהעלאת ריבית. לעומתם, סברו 2 חברי הנהלה, כי האינפלציה עדיין גבוהה (4.8% ב-12 החודשים האחרונים) וכי הציפיות לאינפלציה נותרו גבוהות ורמת הריבית בישראל (הריאלית והנומינלית) נמוכה. בסופו של דבר, בחר נגיד בנק ישראל בטיעונים אלה.

ההחלטה להעלות את הריבית הפתיעה רבים בשוק ההון וערב ההודעה, העריכו לא מעט פעילים כי החלטת הריבית היתה סוערת ורווית מחלוקת. המנדט העיקרי של בנק ישראל הוא לדאוג ליציבות המחירים במשק ולוודא כי האינפלציה עומדת ביעד הממשלתי של 1%-3%. הכלי העיקרי בו משתמש הבנק הוא גובה הריבית: ריבית נמוכה נחשבת לגורם שמעודד אינפלציה שכן הוא נותן לציבור תמריץ לחסוך פחות ולקנות יותר. ריבית נמוכה מאפשרת לחברות לקבל אשראי זול ולפתח פעילות עסקית שתורמת גם היא לאינפלציה. לעומת זאת, ריבית גבוהה מעודדת את הציבור לחסוך בבנק ולקנות פחות ובכך מצננת את המשק ובולמת אינפלציה.

בהתאם, מדד המחירים לצרכן והציפיות לאינפלציה הם מן הגורמים החשובים שעומדים לנגד עיניהם של חברי הנהלת הבנק בבואם לקבוע את הריבית במשק. על אף שלכל חבר הנהלה נתונה הזכות להביע את דעתו, הפוסק האחרון ומקבל ההחלטה הוא נגיד בנק ישראל בעצמו.

האטה או התרחבות?

בדו"ח האינפלציה שפירסם בנק ישראל לפני מספר ימים הודה הבנק כי העריך בתחילה שישראל תושפע מההאטה בעולם ולכן מיהר הבנק להוריד את הריבית. בהמשך, הראו הנתונים כי המשק הישראלי דווקא צומח היטב ולכן שב הבנק להעלות ריבית מתוך טענה כי ההאטה תגיע - אך רק ב-2009.

בפרוטוקול דיוני הריבית הנוכחי, מעריכים בבנק ישראל כי קצב ההתרחבות במשק אכן מאט וכי "העלייה בסיכונים כלפי מטה בצמיחה העולמית, יחד עם התחזקות השקל מהווים גורמים להאטה הצפויה בקצב ההתרחבות של הפעילות הכלכלית בישראל בהמשך השנה ובשנת 2009". מנגד, מסייג הבנק וכותב כי "נתונים אחרים שהתפרסמו מצביעים דווקא על המשך ההתרחבות בפעילות הכלכלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully