וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחילתו של משבר - רק שלוש חברות היי-טק הונפקו בבורסות ארה"ב מתחילת השנה

רויטרס

11.8.2008 / 14:35

אנליסטים: מניות של חברות היי-טק נחשבות להשקעות בעלות סיכון גבוה



חברות ההיי-טק, ששלטו בעבר בלוח ההנפקות לציבור בבורסות של ארה"ב, איבדו את בכורתן. בתקופת טירוף הדוט קום לפני כעשור, כל הנפקה שנייה היתה של חברת היי-טק. בשנה שעברה נרשמה תחייה מחודשת לענף, כאשר 37 חברות מידע טכנולוגי גייסו 7.6 מיליארד דולר - הנתונים הטובים ביותר מאז תקופת הבועה. למרות זאת, מתחילת השנה רק שלוש חברות היי-טק הונפקו לציבור, וגייסו 531 מיליון דולר בלבד, לפי נתונים של סוכנות המידע הפיננסי טומסון רויטרס. הסיבה העיקרית לכך - התרחקות מהשקעות בעלות סיכון גבוה.



ביום שישי האחרון בוצעה הנפקה של חברת האינטרנט רוקספייס הוסטינג הממוקמת בסאן אנטוניו טקסט - ההנפקה הראשונה של חברת היי-טק מאז פברואר, ושל חברת סטארט אפ כלשהי מאז הרבעון הראשון. תוצאות ההנפקה הוכיח מדוע רבים כל כך מעדיפים להתרחק – מניות החברה צנחו ב-20% ביום פתיחת המסחר. "מעולם לא היה קשה כמו עכשיו להנפיק חברות היי-טק לציבור", אומר מארק היסן, נשיא הארגון הלאומי של הון סיכון (National Venture Capital Association).



אם להודות על האמת, מצב הרוח הקודר בשווקים מעיב על ענפי התעשייה כולם. יצרנית הפחם רינו (Rhino Resources) הקפיאה בשבוע שעבר את הנפקת מניותיה, ואילו חברת הפרסום הסינית צ'יינה מאס מדיה (China Mass Media) צימצמה במחצית את מספר המניות שהוצעו לציבור. מאז ההנפקה ביום שני שעבר, איבדו מניות החברה הסינית 15% מערכן. אפילו במגזר האנרגיה הסולרית, הזוכה לפופולריות רבה, נסחרות מניות חברת GT סולאר אינטרנשיונל בשער הנמוך ב-27% ממחיר הפתיחה.



עדיין, יותר חברות היי-טק מחכות בתור להנפקה - 25% מכלל החברות בנאסדא"ק למשל - אלא שעם הירידה במספר ההנפקות של חברות הסטארט אפ, יותר חברות קטנות צפויות לבחור בדרך חלופית של רכישה בידי חברות אחרות. "אנחנו רואים יותר חברות עסקיות שמעדיפות להירכש במקום ליהפך לחברות ענק ציבוריות בזכות עצמן" אומר היסן.



אחת מההנפקות שלא בוצעו השנה, למרות התכנון המוקדם, היתה שייכת לחברת השירותים הסלולריים דנג'ר שנרכשה לאחר מכן על ידי . "הם התייאשו כשראו מה אורכו של מסלול ההנפקה לציבור", אומר היסן, "הנפקה כבר איננה האופציה הטובה ביותר".



חלק מהבעיה של חברות ההיי-טק המבקשות ליהפך לציבוריות הוא שהרקורד שהם יכולים להציג למשקיעים הוא די זעום. בעקבות משבר האשראי, הכלכלה החלשה והשווקים הסוערים, משקיעים מחפשים לפזר את הסיכונים יותר משעשו במשך זמן רב. לקיחת סיכון בהשקעה בחברות היי-טק שלא הוכיחו את עצמן בעבר היא בקשה מוגזמת ממשקיעים רבים. "רוב חברות ההיי-טק המונפקות נוטות להיות קטנות, בעלות פוטנציאל צמיחה גדול ודרגה גבוהה יותר של סיכון, באופן יחסי", אומר פול בארד, אנליסט בחברת המחקר הכלכלי רנסנס קפיטל. "תשע מתוך עשר החברות האחרונות שהונפקו נסחרות בשערים נמוכים יותר ממחיר הפתיחה. החברות רואות את זה ומעדיפות להמתין בחוץ", הוא אומר.



הזמן הממוצע בין קבלת המימון להקמת החברה לבין הפיכתה לציבורית הגיע לשיא של 8.6 שנים, לעומת התקופה הנורמלית שאורכה שבע שנים בלבד. משך הזמן שבין הגשת כתב ההנפקה ליום המסחר הראשון עלה לשישה חודשים - כפליים לעומת השנה שעברה.



למרות הכל, חברות ההיי-טק צפויות לעשות קאם-בק. אולי במחצית השנייה של 2009. "זה עוד שנה מעכשיו", אומר היסן, "זה הרבה זמן".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully