וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי: משבר האשראי החמיר ברבעון השני; הבנקים בארה"ב ממשיכים להדק את תנאי האשראי

סוכנויות הידיעות

11.8.2008 / 22:31

מסקר רבעוני שערך הבנק הפדרלי בקרב 52 בנקים בארה"ב עולה כי הידוק תנאי האשראי יימשך גם בשנה הבאה



משבר האשראי החריף בשלושת החודשים האחרונים ומרבית הבנקים בארה"ב צופים המשך להידוק תנאי האשראי גם בשנה הבאה, בעקבות העלייה במספר עיקולי הבתים ושיעור שמיטת החובות על משכנתאות בארה"ב. כך דיווח היום הבנק הפדרלי.



את הסקר הרבעוני ערך הבנק הפדרלי בקרב 52 בנקים מובילים בארה"ב ו-21 מוסדות פיננסיים זרים. מהסקר עולה כי למרות הצעדים שבהם נקט הבנק הפדרלי בשנה האחרונה בניסיון לצמצם את משבר האשראי העולמי, ואת השפעת קריסתו של שוק משכנתאות הסאבפריים על הכלכלה האמריקאית, יותר ויותר בנקים המשיכו להדק את תנאי האשראי לצרכנים ולבנקים אחרים כאחד גם ברבעון השני של 2008.



מרבית הבנקים שהשתתפו בסקר, שנערך בחודש יולי, השיבו כי הם החריפו את התנאים להענקת הלוואות לעסקים וללקוחות קמעוניים מאז הרבעון הראשון של השנה הנוכחית. מהסקר עולה כי הבנקים הגדולים בארה"ב ממשיכים לצמצם את מספר המשכנתאות, כרטיסי האשראי וההלוואות שהן מעניקים ללקוחותיהם ולבנקים אחרים. אף בנק לא דיווח כי שיחרר במעט את תנאי האשראי בשלושת החודשים האחרונים, ובנק אחד בלבד דיווח כי הוא צופה להקל בתנאים שהוא דורש בתמורה להלוואות ב-12 החודשים הקרובים.



מאז ספטמבר 2007 חתך הבנק הפדרלי את הריבית בארה"ב ב-3.25% ל-2%, הזרים מיליארדי דולרים למערכת הפיננסית הנאבקת במשבר האשראי העולמי ופתח את חלון הלוואות החירום שלו (חלון הדיסקאונט) גם לבנקי השקעות - לראשונה מאז השפל הגדול. למרות אותם צעדים, הריבית הממוצעת על משכנתאות ל-30 שנה בארה"ב עומדת על 6.52%, נכון לתחילת אוגוסט, כמעט ללא שינוי לעומת ריבית ממוצעת של 6.59% בתקופה המקבילה בשנה שעברה.



כ-75% מהבנקים האמריקאים שהשתתפו בסקר דיווחו כי הם הידקו ברבעון הקודם את תנאי האשראי על משכנתאות פריים, לעומת 60% בסקר הקודם שפורסם בחודש אפריל. 98% מהבנקים מסרו כי הסיבות להידוק תנאי האשראי הן אי-הוודאות הכלכלית, החששות מלקיחת סיכונים נוספים ובעיות הנזילות של הבנקים עצמם, לאחר שמשבר האשראי העולמי הוביל את מגזר הפיננסים העולמי להפסדים ומחיקות בסך 494 מיליארד דולר מאז שפרץ לפני כשנה.



בשבוע שעבר הותירה ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) את הריבית בארה"ב ללא שינוי על רמה של 2%, לאחר שההאצה החדה באינפלציה בעקבות עליית מחירי המזון והדלק מנעה מהבנק להוריד את הריבית כדי לתמוך בצמיחה הכלכלית. החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (fed funds futures) - הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית - מצביעים כעת על סבירות של 69% שהבנק הפדרלי יחליט להותיר את הריבית ללא שינוי גם בפגישתו ב-29 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully