וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית השלום של אומרט: חילופי שטחים כשהרשות תשלוט בעזה

הארץ

12.8.2008 / 7:18

פרסום ראשון: טיוטת אולמרט ל"הסכם מדף" עם הפלשתינאים שבמסגרתו יועברו לשליטת הרשות 93% מהגדה המערבית

בלב הצעת אולמרט לפלשתינאים עומדת קביעת גבול, שיתבסס על נסיגה ישראלית מרוב שטח הגדה המערבית. בתמורה יקבלו הפלשתינאים שטח חלופי בנגב, הצמוד לרצועת עזה, וזכות למעבר חופשי מהרצועה לגדה, בלי בדיקה ביטחונית ישראלית. לדברי מקורות מדיניים בירושלים, לפלשתינאים הוצגה גם מפה ראשונית של הגבול המוצע.



אולמרט הציע לעבאס, שישראל תספח לתחומה כ-7% מהגדה, ותפצה את הפלשתינאים בהיקף של 5.5%
מהשטח. ישראל רואה את המעבר מהרצועה לגדה כ"שטח איכותי", שאמנם יישאר בריבונות ישראלית, אך יעניק למדינה הפלשתינית חיבור בין שני חלקיה. הפלשתינאים לא נהנו מחיבור כזה לפני 1967, כאשר הרצועה והגדה היו בשליטת מצרים וירדן.



השטח שתספח ישראל יכלול את גושי ההתנחלויות הגדולים והגבול יחפוף בערך לתוואי המעודכן של גדר ההפרדה. ישראל תקבל לתחומה את מעלה אדומים, גוש עציון, עוטף ירושלים ומערב השומרון. אולמרט ושר הביטחון, אהוד ברק, אישרו בחודשים האחרונים גם בנייה חדשה באריאל ובאפרת, המרוחקות יחסית מהקו הירוק. אפשר להעריך, שאולמרט היה רוצה להכלילן בשטח שיסופח לישראל. לפי הצעת אולמרט, ברגע שיוסכם על קו הגבול, ישראל תוכל לבנות בחופשיות בהתנחלויות שיסופחו לשטחה.



ההתנחלויות שיישארו מעבר לקו יפונו בשני שלבים. בתחילה, עם חתימת הסכם העקרונות, תיזום הממשלה חקיקת "פינוי-פיצוי מרצון" למתנחלים שיסכימו לעבור לתחומי ישראל או לגושי ההתנחלויות. בחודשים האחרונים אישר אולמרט בניית אלפי דירות בגושים, בעיקר סביב ירושלים, וחלקן מיועד למתפנים מרצון. בשלב השני, כשהפלשתינאים ישלימו את הרפורמות הפנימיות ויהיו מסוגלים לבצע את ההסכם כולו, תפנה ישראל את המתנחלים שיישארו ממזרח לקו הגבול.



אולמרט ינסה לשווק את ההסדר בציבור הישראלי, בהסתמך על הביצוע המדורג.



הצעת אולמרט לחילופי שטחים מכניסה שלב נוסף להסדר: ישראל תקבל לידיה את גושי ההתנחלויות מיד, אך מסירת השטח החלופי לפלשתינאים והפעלת המעבר מעזה לגדה תתעכב, עד שהרשות תשתלט מחדש על הרצועה. כך יוכל אולמרט לומר לציבור, שישראל מקבלת לשליטתה כ-7% מהגדה בגבול מוסכם, והוויתור הישראלי יידחה עד למיגור שלטון חמאס בעזה. עבאס יוכל לומר לציבור שלו, שהצליח לקבל מישראל מדינה על 98% מהגדה המערבית, והבטחה לפינוי כל המתנחלים שמעבר לקו.



ההצעה הנגדית שהעלו הפלשתינאים דיברה על חילופי שטחים בהיקף מצומצם בהרבה. הם הציעו שישראל תספח כ-2% מהגדה, תמורת שטח חלופי.



במושגים של המו"מ שהתנהל בעבר עם הפלשתינאים, הצעת אולמרט נמצאת בין שתי ההצעות שמסר ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ליו"ר הרשות הקודם, יאסר ערפאת, בקמפ דייוויד ביולי 2000 ובטאבה בינואר 2001. ההצעה הפלשתינית מזכירה את ההצעות מתקופת ערפאת, שדיברו על סיפוח התנחלויות בודדות לישראל עם כבישי הגישה שלהן, וששללו את עקרון הגושים. מאז נבנתה בגדה המערבית גדר ההפרדה, שיצרה מציאות פיזית חדשה בקטעים שבהם הושלמה.



ישראל מסרה לפלשתינאים גם מודל מפורט של סידורי הביטחון, שגיבש צוות בראשות האלוף עידו נחושתן. ההצעה נמסרה גם לממשל האמריקאי, במטרה לקבל את תמיכתו בעמדת ישראל במו"מ. ישראל דורשת שהמדינה הפלשתינית תהיה מפורזת לחלוטין ולא תחזיק צבא. הפלשתינים דרשו, לדברי מקור ישראלי, שכוח הביטחון שלהם יהיה ערוך גם להגנה מפני "איומים חיצוניים".



בסוגיית הפליטים, הצעת אולמרט שוללת את "זכות השיבה" וקובעת שהפליטים יוכלו להשתקע במדינה הפלשתינית, למעט מקרים חריגים של איחוד משפחות. עם זאת, ההצעה מפורטת וקובעת נוסחה מורכבת יותר לפתרון בעיית הפליטים.



אולמרט סיכם עם עבאס שהמו"מ על ירושלים יידחה, ונענה בכך לאיום של סיעת ש"ס לפרוש מהקואליציה אם ירושלים תעלה לדיון.



ראש הממשלה רואה חשיבות רבה בהשגת הסכם, שיקבע בתודעה הבינלאומית את "פתרון שתי המדינות" ויציג מתווה מפורט שלו. לדעתו, בדרך זו תהדוף ישראל את הערעור על הלגיטימיות שלה ואת הקריאות ל"פתרון המדינה האחת", ותוכל להראות שאינה מבקשת לשלוט בשטחים ובפלשתינאים לאורך זמן - אלא רק עד שהנסיבות יבשילו להקמת מדינה פלשתינית. עמדתו זוכה לתמיכה רבה בממשל האמריקאי היוצא.



בשבוע הבא תבוא לאזור שרת החוץ האמריקאית, קונדוליזה רייס, להמשך הדיונים בקידום המו"מ. אולמרט מתנגד להצעות שהועלו בוואשינגטון, לפרסם מסמך ישראלי-פלשתיני-אמריקאי, שיציג את ההתקדמות שהושגה במו"מ מאז ועידת אנאפוליס. עמדתו היא שאין לפרסם עמדות חלקיות שהוצגו במו"מ, אלא רק הסכם מלא, אם יושג כזה. זו היתה גם גישתו של ברק, שהעביר בסיום כהונתו החלט ות ומבוטלות, כיוון שלא הושג הסכם.



הצעה להסדר קבע



*השטח ישראל תספח 7% מהגדה ותתן לרשות 5.5% בשטח חלופי בנגב



*הגבול יחפוף את תוואי הגדר ויספח גושי התנחלויות גדולים



*המתנחלים פינוי-פיצוי מרצון עם חתימת ההסכם; שאר המתנחלים יפונו עם השלמתו



*זכות השיבה רוב הפליטים ייקלטו בפלשתין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully