וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתשים אגן: "ההחלטה שלא לרכוש את אלבאו לא התקבלה על ידי נוחי דנקנר"

יורם גביזון

12.8.2008 / 8:27

במכתשים טוענים שהמגעים בין החברות מעולם לא הגיעו לבשלות

ב-2006 ניהלה מכתשים מו"מ לרכישת חברת אלבאו, היצרנית הפרטית הגדולה בעולם של חומרי הדברה ובעלת מפעלים לייצור קוטל העשבים גלייפוסט. בעל השליטה בחברה, דניס אלבאו, דרש עבורה 750 מיליון דולר - ומכתשים החליטה לסגת מהעסקה.



במכתשים טוענים שבין החברה לדניס אלבאו התנהלו מגעים שהחלו בעת כהונתו של שלמה ינאי כמנכ"ל מכתשים, לפני הצטרפותו של דנקנר לדירקטוריון, אך הם לא הגיעו למיצוי ולכן לא הובאו לידיעת הדירקטוריון לקבלת החלטה.



במכתשים טוענים שהמגעים נמשכו גם לאחר שינאי עזב את החברה, אך מעולם לא הגיעו לבשלות, משום שאלבאו לא היה מעוניין למכור את החברה לפי השווי שהוצע לו.



חן ליכטנשטיין, סמנכ"ל פיתוח עסקי במכתשים, דוחה את ההערכה שהמודל העסקי של חברות שמייצרות חומרי הדברה מקוריים וזרעים מהונדסים, כמו סינג'נטה, רווחי מהמודל של החברות הגנריות כמו מכתשים, כפי שניתן להתרשם מהפער בין שיעור הרווח התפעולי התזרימי (Ebitda) של סינג'נטה (25% מהמחזור ב-2007) לזה של מכתשים (17% מהמחזור ב-2007). זאת משום שהחברות שמפתחות חומרי הדברה מקוריים משקיעות יותר במחקר ופיתוח (6.8% מהמחזור של סינג'נטה ב-2007, בהשוואה ל-1% במכתשים) והשקעות אלו מבטלות את הפער בתזרים המזומנים של שתי החברות מפעילות שוטפת.



הוא מדגיש כי הטענה כי החברה החמיצה את האופציה לפתח פעילות של פיתוח זרעים מהונדסים גנטית מוטעית מיסודה. לדבריו, רק מעט חברות אגרוכימיה הצליחו לפתח פעילות הנדסה גנטית שמרוויחה באופן עקבי, ואילו האחרות נכשלו לאחר שהשקיעו סכומי עתק.



הוא מוסיף כי מכתשים מעולם לא התעלמה מהנושא של הנדסה גנטית, אלא הגיעה למסקנה כי אף לא חברה ישראלית מציעה ידע בתחום הזרעים לגידולים בעלי נפח מכירות משמעותי, כמו סויה, תירס וכותנה, במקומות שבהם גידולים כאלה מותרים, כמו המערב התיכון בארה"ב ואמריקה הלטינית. לדבריו, היקף המשאבים שעמד לרשות מכתשים ושווי השוק שלה לא איפשרו ביצוע רכישות בהיקפים של מיליארדי דולרים כדי להקים פעילות של זרעים מהונדסים גנטית.



הוא ציין כי התרחבות השימוש בזרעים עמידים לגלייפוסט פותחת הזדמנויות עסקיות חדשות בפני מכתשים, משום שעיקר הפגיעה של הגלייפוסט היא בחומרי הדברה יקרים ומוגני פטנט, ולא בחומרי ההדברה הגנריים שמכתשים משווקת.



לדבריו, החברה בוחנת מהי הדרך הנכונה לפעול בתחום זה - ברכישת יצרניות גלייפוסט, בהקמת מיזם משותף עם יצרניות גלייפוסט או בהסכמי רכישה ארוכי טווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully