וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטודנטים צריכים לעשות מילואים רק בפגרה

תמר אלמור

12.8.2008 / 9:25

יש לדון בהקלות כמו תקופות מילואים קצרות לסטודנטים

היוזמה לחוק הוסברה בכך שסטודנטים אלה תורמים למדינה ולכן צריך לבוא לקראתם. אכן, כבר שנים רבות קיימת אמנת הסטודנט המשרת במילואים שבאה להסדיר את זכויות הסטודנטים שמשרתים במילואים במהלך לימודיהם. להערכתו של אוהד ארד, יו"ר אגודת הסטודנטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל, 10%-15% מכלל הסטודנטים שלומדים במכללה משרתים במילואים. מתוך קבוצה זו, רובם משרתים כשלושה-ארבעה שבועות במהלך שנת הלימודים, ומעטים משרתים תקופה ארוכה יותר.



הבעיה הגורפת אצל רוב הסטודנטים שיוצאים למילואים היא בהשלמת חומר הלימודים הרב אותו הפסידו. סטודנט שמשרת כחודש במילואים במהלך השנה מפסיד כשליש סמסטר. בהנחה שהסטודנט לומד במסגרת של מערכת שעות מלאה, הוא עלול למצוא את עצמו לא רק משלים את החומר שהפסיד בכשישה עד שמונה קורסים, אלא גם מחויב להתקדם בו-זמנית עם יתר הכיתה בחומר הנלמד. כדי לעזור לסטודנטים שמשרתים במילואים מציעים להם מרבית המוסדות להשכלה גבוהה מועדי בחינות מיוחדים, דחייה בהגשת עבודות, כרטיסי צילום, נקודות זכות בהגשת בקשה למלגה ושיעורי עזר. לעתים יש זכויות נוספות, למשל, אצלנו מלגאים שמשרתים במילואים יכולים להמיר את דרישת החובה של המוסד למעורבות חברתית במילואים.



האם מתן נקודות זכות במקום קורס בחירה בהתאם להצעת החוק יפתור את המצוקה האמיתית של הסטודנטים בעניין השלמת החומר? חשוב לזכור שלא תמיד יש קורסי בחירה במסלולי הלימוד השונים. חלק מתוכניות הלימוד בנויות מקורסי חובה בלבד, כך שלסטודנטים שלומדים בתוכניות האלה הצעת החוק לא תעזור. כמו כן, לרוב הסטודנטים הקושי והאתגר הגדול מצוי בקורסי החובה הנלמדים בתחילת התואר, שמהווים בסיס להמשך הלימודים. הצעת החוק לא מטפלת בסוגיה זו ולא מציעה שום עזרה ממשית לסטודנטים אלה.



לכן, היה נכון יותר לקדם חוק שמסדיר שירות מילואים בתקופות הפגרה לאוכלוסיית הסטודנטים. בנוסף, יש מקום לדיון בהקלות דוגמת תקופות מילואים קצרות יותר לסטודנטים, כך שיפסידו לכל היותר שבועיים בסמסטר. מתן פטור מקורס בחירה נשמע על פניו פתרון טוב, אך לא ממש יסייע ברוב המקרים. פתרון ראוי נוסף יכול להתבסס על הענקת שיעורי עזר לסטודנטים להשלמת החומר שהפסידו על חשבון המדינה - פתרון יעיל יותר משתי נקודות זכות.



פרופ' אלמור היא דיקאן הסטודנטים במסלול האקדמי במכללה למינהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully