וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפדרל ריזרב מוכר כמויות של יורו וגורם לדולר להתחזק, לסחורות לרדת ולמניות לעלות

TheMarker

12.8.2008 / 12:40

סמנכ"ל מגדל שוקי הון מציין את העובדה שהפד מגוון את תיק המט"ח שלו וגורם לשוק הגלובלי לשנות כיוון


התגברות הלחצים האינפלציוניים שבאו בעקבות הזינוק במחירי הסחורות ובראשם מחירי האנרגיה בנוסף לקושי לנקוט במדיניות מוניטרית מרסנת במצב של כלכלה שנכנסת למסלול האטה, עודדו את מושלי הבנק המרכזי האמריקאי לנקוט בצעד יצירתי שאינו מאפיין בדרך כלל בנקים מרכזיים: הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, צמצם בצורה משמעותית את רכיב היורו ברזרבות המט"ח שלו, כך עולה מנתונים שפרסם הפד בימים האחרונים. המהלך הביא להתחזקות הדולר מצד אחד ובצד השני של המתרס, הביא לירידת מחירי הסחורות ובראשם הנפט.



מחיר של 1.58 ליורו בתחילת חודש יוני יצר הזדמנות מצוינת עבור הפד לממש אחזקה של כ-6.3 מיליארד דולר אשר נרכשה במשך יותר משנתיים בשער ממוצע של 1.35 דולר ליורו. קרי, המהלך גם הביא לרווחי הון עבור הפד.



הפד' רומז לספקולנטים: יחס סיכון סיכוי השתנה



מכירה זו אינה נחשבת לגדולה במונחי היקף המסחר היומי במט"ח, אך כשהמוכר הינו הבנק המרכזי האמריקאי יש לו משמעות שונה לגמרי. צמצום רזרבות המט"ח ביורו בשיעור של כ-22% תוך מספר ימים הוא לכל הדעות צעד חריג, בעיקר כשמדובר במערכת בנקאית ועל אחת כמה וכמה שמדובר על הבנק המרכזי האמריקאי. הגם אם מדובר בסכום זניח ביחס להיקף המסחר היומי במט"ח בעולם, הרי שמדובר בשחקן שאי אפשר להתעלם מהחלטותיו ופעולותיו.



המכירה הזניקה את הדולר בכ-2.7% ביחס ליורו וכשהדולר מתחזק מחירי הסחורות, המעיבים על הכלכלה, יורדים. המכירה הזו של הפד' היוותה איתות ברור לשחקני שוק החוזים על הנפט כי כללי המשחק השתנו. איתות עבה זה היה אחד הזרזים שעודדו ספקולנטים רבים בזירות מסחר חוזי האנרגיה לצאת מן המשחק, שבו נראה שהסיכונים כיום גדולים מהסיכויים. לירידת מחירי הסחורות והנפט יש סיבות רבות אחרות כמו גידול במלאים והאטה בצמיחה אך העובדה פשוטה למדי: מתחילת החודש צנח מחיר הנפט משיאו בכ-20% לרמה של 121 דולר לחבית ומדד הסחורות ירד בכ-15% משיאו שנמדד בסוף חודש יוני, בדיוק בעת שבה הפד התחיל לזרוק יורו לשוק.



הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל רזרב, מגוון את רזרבות מטבע החוץ שלו. מאז חודש אפריל 2006 ועד סוף חודש מאי 2008 הפד הגדיל את רכיב היורו ב-43% שהם כ-4.8 מיליארד דולר ל-16 מיליארד דולר. מראשית שנת 2008 גדלו רזרבות היורו של הפד ב-1.73 מיליארד דולר. קצב הרכישות של האירו היה קבוע: כ-55 מיליון דולר בשבוע, כ-220 מיליון דולר בחודש. ונראה היה שמהלך זה יימשך אך, כאמור, בחודש יולי הוא שינה את המתווה ופעל לרכישת דולרים בשוק ומכירת יורו.



הפד' פועל ביצירתיות



יחד עם זאת, לא סביר שהפד ימשיך במכירת חיסול של רזרבות המט"ח. אסור לשכוח שהדולר החלש משרת את האינטרסים של הכלכלה האמריקאית שנמצאת בהאטה. לכן, הפד פועל על חבל דק שמצידו האחד תהום האינפלציה ומצידו השני תהום המיתון. זו הסיבה שעד כה הוא לא העלה את הריבית והותירה ברמה נמוכה של 2% ופועל ביצירתיות לבלימתה של האינפלציה על ידי התחזקות המטבע האמריקני. בשורה התחתונה, התערבותו הנוכחית ממחישה את חששותיו מהאינפלציה שנובעת מעליית מחירי הסחורות על אף פגיעה מסוימת ביצוא של ארה"ב.



כעת נותרו בידי הפד יתרות יורו של כ-10 מיליארד דולר ויתרות יפאני של כ-12 מיליארד דולר מתוך רזרבות מט"ח כוללות בסכום של כ-70 טריליון דולר. המשך צמצום כזה עלול להיתפס בשווקים הפיננסיים כביטוי של לחץ מצידו של הפד ועלול ליצור תגובות הפוכות בהפוך למצופה.



עם זאת, החלטיות זו של הפד ממחישה את רצונם ויכולתו לנצל הזדמנויות בצורה נכונה, תוך נקיטת יצירתיות, גמישות ותמרון מרשימים, שבדרך כלל מיוחסת לספקולנטים, כמו גם על יכולתם להשפיע על השוק. סביר להניח שגם בעתיד הם לא יהססו לפעול בנחישות להשגת מטרותיהם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully