וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליונרים לא יבנו בארסוף, בינתיים

גיא ליברמן

12.8.2008 / 17:09

הבנייה של שכונת היוקרה תידחה בחצי שנה לפחות. כך החליט בית המשפט העליון. מדובר בניצחון גדול, אם כי זמני, לארגונים הירוקים

תחילת הבנייה של שכונת היוקרה צוקי ארסוף, לצד קיבוץ געש, שהיתה אמורה להתחיל בימים אלה, תידחה בחצי שנה לפחות. כך עולה מהחלטה שמסר היום שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר. ההחלטה התקבלה כחלק מערעור שהגישו הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז, וארגון אדם טבע ודין נגד ההחלטה לאפשר מתן היתרי בניה ליזמים לפני מועד הערעור שהן הגישו נגד עצם בנייתה של השכונה.

החלטה זו משנה את עמדתו של השופט עודד מודריק מבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב שקבע לפני כחודשיים כי ניתן להוציא היתרי בנייה לשכונה. מדובר בניצחון גדול, אם כי זמני, למתנגדים לתוכנית הבנייה ובראשם הארגונים הירוקים המבכים על ההרס שתביא השכונה למצוק שלמרגלות קיבוץ געש.

קבוצת הרכישה המבקשת לבנות את השכונה הוקמה על ידי צמד היזמים צחי ארבוב ועידו חג'ג'. השניים עומדים בראשה של קבוצת רכישה שקנתה בנובמבר 2006 כ-30 דונם על מצוק געש ב-28.75 מיליון דולר. על סמך תוכנית שערך הקיבוץ מתחילת העשור, ביקשו חברי הקבוצה להקים במקום 108 דירות יוקרתיות בצמודי קרקע, שאותן מתכנן אדריכל היוקרה אילן פיבקו. נכון לעכשיו, נרשמו לפרויקט 48 דיירים.

הדברים עוררו הד ציבורי נרחב. זאת במיוחד עקב המיקום של האתר - באחד מהמקומות הבתוליים האחרונים בסביבה, שנמצאים על מצוק השרון ועקב הנסיבות מעוררות המחלוקת, שבהן קיבוץ געש תיכנן הרחבה לקיבוץ, ובפועל מכר את הקרקעות ליזמים פרטיים (בשלב ראשון לשיכון עובדים ולחברת סקום, שמכרו אותן בשלב שני לקבוצת צוקי ארסוף). בשנה שעברה הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה על ביטול התוכנית בטענה שהיא סותרת את תכליתה המקורית - הרחבת קיבוץ געש. הוועדה הורתה ליזמים להגיש בקשה לתכנית בניין עיר חדשה.

לאחר מאבק משפטי, בוטלה החלטת הוועדה המחוזית בדצמבר שנה שעברה. בית המשפט קבע שההחלטה לוקה בחוסר סבירות ופוגעת קשה בזכות קניינם של היזמים. עם זאת, בית המשפט מינה מומחה מטעמו, האדריכל יוסי פרחי ששימש בעבר מתכנן מחוז תל אביב. פרחי אמור היה לקבוע האם תוכנית הבינוי של השכונה תואמת את העקרונות שהיתוו מתכנן המחוז והוועדה המחוזית. חוות דעתו החיובית של פרחי היתה זו שהביאה את בית המשפט להורות לפני כחודשיים כי תוכניות הבנייה מאושרות וכי ניתן להוציא היתרי בנייה לפרויקט.

אלא שבוועדה המחוזית של מחוז מרכז סירבו לקבל את הדין, ועתרו לבית המשפט העליון בבקשה כי יעכב את מתן ההיתרים בטענה כי ערעור שהוגש על ידי הארגונים הירוקים על ההחלטה לאפשר את תוכניות הבנייה עדיין מתקיים בבית המשפט העליון וכי הוראתו של מודריק להוצאת היתרי בנייה מייתרת את עצם אותו דיון.

לדברי השופט מלצר, "נוצר חשש ממשי כי ייקבעו בשטח עובדות בלתי הפיכות עוד לפני ההכרעה בערעור. בנסיבות אלה מאזן הנוחות נוטה בבירור לטובת הוועדה המחוזית וארגון אדם טבע ודין". עם זאת, הדגיש מלצר כי הוא מודע לנזק הכלכלי שיכול להיגרם ליזמים ואף ציין זאת בפני הוועדה המחוזית, שביקשה את עיכוב הביצוע: "היה והערעור יידחה, היא (הועדה המחוזית מרכז. ג"ל) עלולה להידרש לפצות את היזמים על הנשקים הממשיים אותו יוכיחו בהליך משפטי נפרד כי נגרמו להם בפועל כתוצאה מעיכוב הביצוע".

נכון להיום, קבוע מועד הערעור לחודש יוני 2009 אלא שמלצר הורה למזכירות בית המשפט להקדים את מועד הערעור לחודשים ינואר או פברואר 2009 על מנת להביא להחלטה באופן סופי לגבי עתיד השכונה במהירות הגדולה ביותר האפשרית.

עו"ד ענת בירן המייצגת חלק מקבוצת הרוכשים בפרוייקט אמה בתגובה: "נלמד את ההחלטה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully