וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר לא מוותרים על התוכנית להפוך את בנק הדואר לבנק מסחרי שיתחרה על מתן אשראי לציבור

טל לוי

12.8.2008 / 18:36

חברת הדואר מחזיקה ב-700 סניפים המרושתים היטב בכל הארץ, אולם אין לה רישיון למתן שירותים בנקאיים



במשרד האוצר לא נוטשים את התוכנית להפוך את בנק הדואר לבנק מסחרי לכל דבר, או לכל הפחות בנק המעניק שירותים בנקאיים חלקיים ואף כותבים את מתווה התוכנית בחוק ההסדרים שיוגש לכנסת.



מאז 2006 הפכה רשות הדואר לחברה ממשלתית בשם חברת הדואר, שמחזיקה גם בחברה בת בשם בנק הדואר. בנק הדואר הוא למעשה חברה ריקה, כלומר שלד שקיים על הנייר בלבד ואין בתוכו פעילות אמיתית. בכוונת האוצר לצקת פעילות בנקאית לתוך בנק הדואר, כאשר מהלך שכזה יצריך מינוי דירקטורים לבנק ומתן נכסים שישמשו כהון עצמי ראשוני.



לבנק הדואר אסור להציע מגוון רחב של שירותים פיננסים: אסור לו לשלם ריבית על פקדונות, אסור לו להציע אשראי או לבצע פעילות ברוקראז'. באוצר מעוניינים שבנק הדואר יוכל לבצע את כל הפעולות הללו אולם לשם כך על הדואר לקבל "רישיון בנקאי מסחרי" שיהפוך אותו לבנק לכל דבר. חברת הדואר היא חברה ממשלתית, ולכן בנק ישראל עשוי להתנגד למתן רישיון שכזה כדי לא ליצור בנק בבעלות ממשלתית.



הפתרון הוא במתן אישור לפעילות אחת מבין השתיים - מתן אשראי או תשלום ריבית על פקדונות - מהלך שיצריך אישורים שקל יותר להעניק ולא יחייב מתן רישיון מבנק ישראל. הפעילות המעניינת יותר מבחינת האוצר היא בתחום מתן האשראי, שיאפשר לבנק הדואר להתחרות בבנקים המסחריים. חברת הדואר מחזיקה נכון להיום כ-700 סניפים - כמעט פי 3 לעומת כל אחד מהבנקים הגדולים - ובאוצר מעוניינים לראות את הסניפים הללו מעניקים שירותים בנקאיים.



הבעלות על בנק הדואר אמורה להשאר בידי חברת הדואר כאשר בטווח הארוך יותר הכוונה היא להפריט את חברת הדואר. ככל הידוע, בדואר עצמו לא מגלים התנגדות למהלך. הצעה אחרת שבוחנת ועדת אריאב היא ליצור מיזוג חלקי בין הדואר לבין אחד הבנקים הבינוניים (כלומר לא לאומי או הפועלים) כאשר המשמעות היא שהדואר יוכל להציע את מוצרים פיננסיים של אחד הבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully