וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

BP השביתה את צינורות הנפט והגז הטבעי העוברים בשטח גאורגיה

נמרוד הלפרן

12.8.2008 / 21:31

הצינורות מחברים בין אזרביג'אן, טורקמניסטן וקזחסטן לחופי הים השחור ולטורקיה



ענקית הנפט הבריטית BP הודיעה היום כי השביתה את פעילותם של שניים מתוך שלושה צינורות נפט וגז טבעי העוברים בשטח גאורגיה, בתור אמצעי זהירות. צינורות הנפט והגז הטבעי, המובילים מאזור הים הכספי, דרך גאורגיה, לא נפגעו בעקבות הלחימה באזור, מסרה החברה.



צינור הנפט שפעילותו הושבתה היום, מסוגל להוליך 150 אלף חביות נפט ביום, אולם באחרונה הוביל רק 90 אלף חביות ביום. תחילתו של הצינור בעיר באקו שלחופי הים הכספי באזרביג'אן, וסופו בעיר הנמל הגאורגית סופסה אשר לחופי הים השחור. צינור גז טבעי המוביל מהים הכספי, דרך גאורגיה, ועד טורקיה הושבת אף הוא היום.



צינור נפט מרכזי יותר, שתחילתו באזרביג'אן, ועובר דרך גאורגיה בדרכו לטורקיה, ואשר מסוגל להוביל 1.2 מיליון חביות ביום, מושבת מאז שבוע שעבר עקב פיצוץ בקטע הטורקי שלו.



למעלה מ-500 אלף חביות נפט שמקורו באזרביג'אן, טורקמניסטן וקזחסטן מיוצאות מדי יום דרך נמלים גאורגים לחופי הים השחור, ולפי התוכניות צפוי היקף הייצוא דרכם לצמוח ל-700 אלף חביות ביום.



סוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA) הזהירה היום כי העימות הגאורגיה מהווה איום על כמה צינורות נפט וגז טבעי בעלי חשיבות עליונה העוברים בשטח המדינה. לדברי הסוכנות, גאורגיה בעלת חשיבות אסטרטגית עבור שוקי הנפט, אולם הוסיפה כי עד כה לא הושפעו מחירי הנפט מהלחימה.



לאחר לחימה בת חמישה ימים, הודיע היום נשיא רוסיה דימיטרי מדוודב, כי החליט לשים סוף למבצע הצבאי של מדינתו בגאורגיה - כך נמסר מהקרמלין. "קיבלתי את ההחלטה לסיים את המבצע שנועד לכפות שלום על רשויות גיאורגיה", אמר מדוודב.



מדוודב ערך היום מסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שהגיע לרוסיה כדי להשיג הפסקת אש, והודיע כי כוח שומרי שלום רוסים יישארו בדרום אוסטיה ובאבחזיה. נשיא צרפת אמר במסיבת העיתונאים כי עדיין אין הסכם שלום בין רוסיה וגיאורגיה, אך יש הסכמה להפסקת אש.



לפני שנכנס לפגישתו עם סרקוזי, אמר מדוודב כי חייבים להתקיים שני תנאים לצורך המשך הפסקת האש: "על החיילים הגיאורגים לסגת מהאזורים שעליהם קיימת מחלוקת ריבונית, ויש לחתום על הסכם שיחייב את שני הצדדים לא לעשות יותר שימוש בכוח אחד נגד השני".



הודעתו של נשיא רוסיה על הפסקת הלחימה התקבלה בעוד שמוקדם יותר התמקמו חיילי הצבא הרוסי ביישובים אסטרטגיים בגיאורגיה, והתייצבו על פי הדיווחים במרחק שעות ספורות מעיר הבירה טביליסי, ובזמן שחיל האוויר הרוסי מוסיף להכות בתשתיות במדינה. גם אחרי ההודעתו של מדוודב התקבלו דיווחים מעדיי ראייה כי 135 כלים של צבא רוסיה עושים דרכם לקודורי שבאבחזיה, איזור שנמצא בשליטה גיאורגית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully