וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסדי מגזר הפיננסים בעולם מאז פרוץ משבר הסאבפריים חצו לראשונה את רף חצי טריליון דולר

נמרוד הלפרן

12.8.2008 / 23:06

זאת בעקבות מחיקות והפסדים נוספים של UBS וג'יי.פי מורגן צ'ייס



סך ההפסדים והמחיקות חברות פיננסים ובנקים בעולם בעקבות המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים חצה היום את הרף של חצי טריליון דולר, לאחר שהבנק השווייצי UBS וענק הבנקאות האמריקאי ג'יי.פי מורגן צ'ייס הודיעו על מחיקות והפסדים נוספים בהיקף של מיליארדי דולרים. כך לפי נתוני בלומברג.



היקף ההפסדים והמחיקות שרשמו יותר מ-100 בנקים וחברות ני"ע הגדולים בעולם מסתכם ביותר מ-501 מיליארד דולר לאחר ש-UBS דיווח היום על תוצאותיו הרבעוניות, אשר כללו מחיקות של 6 מיליארד דולר בגין השקעות בנכסים הקשורים לשוק הסאבפריים. וכן לאחר הודעת ג'יי.פי מורגן צ'ייס על הפסדים נוספים של 1.5 מיליארד דולר מתחילת הרבעון.



"היציאה מהמשבר בשוק הדיור הולכת להיות כמו תאונת דרכים מתמשכת בהילוך איטי", אמר מנהל ההשקעות של דאנה אינווסטמנט אדוויזרס, ג'וזף וורנת, לסוכנות הידיעות בלומברג. "אנחנו עדיין בעיצומה", הוסיף.



, הבנק השני בגודלו בארה"ב במונחי שווי שוק, ספג מתחילת הרבעון השלישי הפסדים של 1.5 מיליארד דולר בגין השקעות באג"ח מגובות משכנתאות, בעקבות המשברים בשוקי האשראי והמשכנתאות, וירידה ברמת הנזילות. כך לפי מסמכים שהגיש הבנק אתמול לרשות ני"ע בארה"ב (SEC).



הבנק מסר עוד כי נרשמה הידרדרות ניכרת בתנאי המסחר ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני של השנה, וכי המרווחים על אג"ח והלוואות מגובות משכנתאות התרחבו בצורה חדה. הבנק צופה שהכלכלה העולמית תמשיך להיות חלשה, וכי שוקי ההון ימשיכו להיות נתונים ללחץ לצד המשך הירידה במחירי הבתים בארה"ב. עוד העריך כי גורמים אלו השפיעו, ועשויים להמשיך להשפיע לרעה על הפסדי האשראי של הבנק, על היקף עסקיו ועל רווחיו.



ג'יי.פי מורגן, אשר רשם מחיקות והפסדים של יותר מ-12 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון השני של השנה, דיווח ברבעון השני של השנה על רווח נקי של 2 מיליארד דולר - נפילה של 53% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת - בעקבות מחיקות הקשורות לשוק המשכנתאות והוצאות הנובעות מרכישת בנק ההשקעות הכושל בר סטרנס.



המשקיע המיליארדר, מייקל פרייס, העריך אתמול בראיון לבלומברג כי מניית (לשעבר סיטיגרופ) צפויה להמשיך לצנוח, משום שצפויים כדבריו מכאובים נוספים לענקית השירותים הפיננסים האמריקאית.



"הראלי שהיה לנו באחרונה, הראלי האדיר הזה, נראה שהגיע מוקדם מדי", אמר פרייס. "קיצוץ תשלומי דיווידנד למשקיעים נראה בלתי נמנע. איך חבורת פיננסים יכולות לשלם דיווידנדים כאשר הם צריכות לגייס הון?", הוסיף.



ירידות חדות שרשמו היום מניות מגזר הפיננסים באירופה ובארה"ב נרשמו גם על רקע מספר דו"חות אנליסטים שליליים למגזר, ובראשם בנק ההשקעות גולדמן סאקס. אנליסטית בית ההשקעות אופנהיימר, מרדית ויטני, הורידה היום את תחזיות הרווח לבנק ההשקעות גולדמן סאקס לשנים 2008 ו-2009. דויטשה בנק הוריד את המלצתו למניית גולדמן סאקס מ"קנייה" ל"החזק", והוריד את מחיר היעד למניה ב-8% ל-192 דולר למניה.



דויטשה בנק גם הוריד את תחזית הרווח לבנק לשנים 2008 ו-2009, והעריך כי הבנק ירשום ברבעון הנוכחי הפסדים של 1.5 מיליארד דולר בגין השקעות כושלות.



בנק ההשקעות ליהמן ברדרס הוריד היום את תחזית הרווח שלו לג'יי.פי מורגן לשנת 2008 מרווח של 2.6 דולר למניה לרווח של 2.3 דולר למניה. עם זאת, הותיר ליהמן את המלצת "משקל יתר" למניה ואת מחיר היעד של 50 דולר למניה.



מוקדם יותר היום דיווח , הבנק הגדול בשווייץ, על הפסד של 329 מיליון דולר ברבעון השני - הפסד רבעוני רביעי ברציפות - בשל מחיקות הקשורות לחשיפתו לשוק המשכנתאות בארה"ב והוצאות הקשורות להסדרת אישומים שהגישה נגדו רשות ני"ע בארה"ב (SEC) בטענה כי הונה משקיעים. כמו כן, הודיע הבנק על כוונתו לפצל את חטיבת ניהול ההון מחטיבת ניהול ההשקעות, לאחר שרבים מלקוחותיו העשירים של הבנק משכו את כספם בתגובה להפסדיו.



ההפסד הנקי של UBS ברבעון השני של 2008 הסתכם ב-358 מיליון פרנק שווייצי (329 מיליון דולר), לעומת רווח של 5.55 מיליארד פרנק שווייצי ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד של UBS היה גבוה מתחזיות האנליסטים, שצפו כי ענק הבנקאות השווייצי ירשום הפסד של 281 מיליון פרנק במהלך הרבעון. הפסדיו הרבעוניים של UBS הופחתו בעקבות הטבות מס בסך 3.8 מיליארד פרנק שווייצי.



בעקבות מחיקות והפסדים בסך יותר מ-40 מיליארד דולר שרשם UBS ברבעונים האחרונים, בשל משבר האשראי העולמי, הודיע היום מנכ"ל הבנק, מרסל רוהנר, על תוכנית לפצל את חטיבותיו הקיימות לשלוש חטיבות נפרדות, שיזכו באוטונומיה יחסית, ולהפריד בין חטיבת ניהול ההון לחטיבת בנקאות ההשקעות. זאת, במסגרת ניסיונו של הבנק לקצץ בהוצאותיו ולהוביל מהלך של ארגון מחדש ובעקבות לחצים מצד נשיא UBS לשעבר לוקמן ארנולד, יו"ר חברת ההשקעות הפרטית אוליוונט, שקרא לפיצולה של חטיבת בנקאות ההשקעות מיתר חטיבותיו של הבנק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully