וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגי איתן: "במבט מישראל המצב בווגאס נראה שחור מכפי שהוא באמת"

מיכאל רוכוורגר

13.8.2008 / 9:17

מנכ"לית נכסים ובנין אופטימית לגבי פרויקט הפלאזה בווגאס - לא מרגישה שינוי לרעה בפעילות באירופה ומחפשת הזדמנויות בשווקים ■ איתן: "להסתכל אחורה זאת חוכמה בדיעבד, אך אני ממשיכה להיות אופטימית לגבי ההצלחה של הפרויקט" ↑ נכסים סיימה את הרבעון השני של



"חזרתי לפני כמה שבועות מלאס ווגאס. טיילתי שם לאורך הסטריפ, וראיתי עיר תוססת ומלאה בתיירים, הפוקדים את המסעדות ואת מקומות הבילוי. גם בתקופות מיתון האמריקאים נוהגים לבלות חופשות בווגאס - יותר מאשר מחוץ לגבולות המדינה. ההרגשה היא שבמבט מישראל המצב בווגאס נראה שחור משהוא באמת".



כך סיפרה ל-TheMarker מנכ"לית , סגי איתן, אתמול עם פרסום התוצאות הכספיות החיוביות של החברה לרבעון השני. נכסים ובנין היא זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי.







את עדיין אופטימית לגבי פרויקט הפלאזה?



"אני לא מתעלמת מהמציאות - ואני מודעת להאטה בווגאס, שנכון להיום באה לידי ביטוי בעיקר בתחום הבנייה למגורים ובסגירת הברזים מצד המוסדות הפיננסיים. הבאנו בחשבון, שייתכנו עלויות מימון נוספות, אך העובדה שבנקים כמו גולדמן סאקס וקרדי סוויס העניקו לנו הארכה של חצי שנה להלוואה בריבית אטרקטיווית של כ-6.3% - מעידה כי גם הם מאמינים בפוטנציאל של הפרויקט".



באחרונה מועלות השערות ששווי הקרקע שרכשתם ירד מאז בעשרות אחוזים



"אני לא שמעתי על כך, וגם לא קיבלתי אינדיקציות כאלה. מדובר בקרקע במיקום מצוין - כמו באזור דיזינגוף בתל אביב - עם זכויות בנייה מאושרות, כשהתוכניות מתקדמות כמתוכנן. עם זאת, לנוכח הסביבה המאתגרת הדברים זזים לאט יותר, וייתכנו עוד עיכובים".



האם אתם מחפשים שותפים עתידיים לקזינו בפלאזה?



"אנחנו מקבלים הצעות ובוחנים אותן, אך כרגע אין שום דבר ממשי על הפרק".



את מתחרטת על כך שנכנסתם לפרויקט הזה רגע לפני פרוץ המשבר?



"מי שרוצה להרוויח צריך לקחת בחיים סיכונים מחושבים, אין דבר כזה סיכוי ללא סיכון. להסתכל אחורה זאת חוכמה בדיעבד, אך אני ממשיכה להיות אופטימית לגבי ההצלחה של הפרויקט".



יצחק תשובה סיפר באחרונה כי קיבלתם הצעות למכור את הקרקע במחירים גבוהים מאלה שבהם שרכשתם אותה



"אולי קבוצת אלעד קיבלה, אני לא שמעתי על כך".



האטה במכירת דירות מורגשת גם בפרויקט Queensridge Towers בווגאס.



"זה נכון, אך היא נובעת מכך שאנחנו לא מוכנים להתפשר על המחירים, מכיוון שמדובר בדירות יוקרה מהטובות שנבנו בעיר. ברגע שהסערה תחלוף, והמצב בווגאס יחזור לקדמותו - הדירות האלה יימכרו במהירות של שיגור טילים, ובמחירים ראויים".



גם המצב בהודו מתחיל להשמיע סימני חריקה. איך זה משפיע על התוכניות הגדולות שלכם שם ביחד עם אלקטרה נדל"ן?



"אכן הבורסה שם יורדת, ומורגשת האטה בפעילות הנדל"ן. עם זאת, הדירות שאנחנו בונים שם מיועדות בעיקר למהנדסי היי-טק, ומחירן 100-120 אלף דולר. יש עדיין ביקוש אדיר לכ-30 מיליון דירות במדינה".



יש לכם פעילות בתחום הנדל"ן המניב במדינות מערב אירופה כמו שווייץ, גרמניה ובריטניה שמצויות בלוע הר הגעש של משבר האשראי הגלובלי ושווי הנכסים יורד בהתמדה. עד כמה זה בא לידי ביטוי בנכסים שלכם?



"בינתיים אנחנו לא מרגישים שינויים לרעה. יש לנו שוכרים איכותיים, מימנו את הרכישות שם בהלוואות נון ריקורס (שהבטוחות עבורן הן הנכס עצמו בלבד) לטווח ארוך, ובחלק מהנכסים אף שיפרנו רווחיות".



אתם יושבים על קופת מזומנים דשנה, ולא מנצלים את ירידות המחירים?



"מי אמר שלא? אנחנו לא ישנים, אלא מסתכלים על חברות ונכסים, אך בשלב זה אין שום דבר קונקרטי שמחייב דיווח".



גידול בפעילות וברווח



נכסים ובנין, סיימה את הרבעון השני של 2008 עם עלייה של 38% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל - לכ-40 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם זינוק של 47% ברווח, לעומת התקופה המקבילה, ל-119 מיליון שקל.



הגידול ברווחיות נובע מהרחבת הפעילות והעלייה בהכנסות מהשכרת נכסים, ממכירת דירות ומעלייה בשווי הוגן של נדל"ן להשקעה. היא קוזזה על ידי גידול בהוצאות המימון.



הכנסות החברה מהשכרת נכסים עלו ברבעון השני ב-5% לעומת הרבעון המקביל, ל-130 מיליון שקל. זאת, כתוצאה מהשלמת מבנים חדשים ונוכח התרומה של נכסים שנרכשו, כמו קניון קרית אונו, מגדלי מת"מ 3 בחיפה ומרכז מסחרי במודיעין.



ההכנסות ממכירת דירות ומקרקעין זינקו ברבעון השני ב-148% לעומת הרבעון המקביל - ל-82 מיליון שקל. ההכנסות הכוללות של החברה גדלו ברבעון השני ב-134% לעומת הרבעון המקביל - ל-376 מיליון שקל.



הרווח התפעולי של נכסים ובנין קפץ ברבעון השני ב-147% לעומת הרבעון המקביל, ל-254 מיליון שקל. החברה רשמה ברבעון השני הכנסות של כ-162 מיליון שקל בגין העלייה בשווי ההוגן של הנדל"ן להשקעה. נכסים ובנין משערכת את הנכסים לפי שיעורי היוון בטווח של 8%-11%.



בתחום הנכסים המניבים פועלת נכסים ובנין בעיקר באזורי ביקוש ברחבי הארץ, ומחזיקה בשטחים של 1.1 מיליון מ"ר בתפוסה של 95%. נכון לסוף יוני לחברה קופת מזומנים של כ-2.1 מיליארד שקל ותזרים מזומנים של כ-255 מיליון שקל. ההון העצמי של החברה ירד נכון לסוף יוני 2008 לעומת סוף 2007 ב-12.4%. ל-2.4 מיליארד שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully