וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפריט את אגף התקציבים באוצר

דוד חיניץ

13.8.2008 / 12:44

מי קבע שנערי האוצר יחליטו מה יעיל למשק ומה לא?

כחוקר בכיר של מדיניות הבריאות בישראל אני נהנה כל שנה מההצגה שמתגלה בפני: קשה לדעת אם מטרת נערי האוצר היא לבדר אותנו או סתם לקשקש ברעיונות חצי בשלים שנורים מהמותן.



הגחמה האחרונה של נערי האוצר היא להוריד את מס הבריאות ב-90 שקל ולתת לקופות החולים להתחרות על דמי ההצטרפות. לפני חקיקת חוק ביטוח בריאות ב-1995 אולי היה טעם להשאיר את גביית דמי החברות בידי הקופות, שאז התנגדו נחרצות להעברת הגבייה למוסד לביטוח לאומי. ניתן היה לאפשר לקופות להתחרות על מחיר ההצטרפות במקום לתת להן לקיים ביטוחים משלימים. ואולם, יותר מ-13 שנה לאחר שהגבייה ניטלה מהקופות, איזה טעם יש בהחזרה של הגלגל לאחור?



נערי האוצר יגידו שתחרות על מחיר תייעל את המערכת. אך מה שיקרה בפועל יהיה שהקופות יתקשו לגבות את דמי החבר מכל החברים, ולכן תעלה השאלה אם הן חייבות לתת טיפול למי שלא שילם להן.



בעיה זאת עלתה בזמן האחרון בהולנד, שם חברות הביטוח שמספקות את ביטוח הבריאות הסוציאלית גובות פרמיה בנוסף לתשלום שהן מקבלות מהממשלה. כמו כן, לא ברור אם תחרות על פרמיות מוסיפה לתחרות בקרב חברות ביטוח הבריאות בהולנד או ליעילות הטיפול הרפואי.



מדי פעם יוצאים נערי האוצר, על אף הביקורת הנוקבת של שר האוצר לגבי שבתונים של מרצים, לסיורים לימודיים בתחום הבריאות בהולנד.



אלא שאם התוצאה היא שרעיון הנפל של החזרת גביית דמי חבר על ידי קופות החולים בא לעולם על אף ביקור לימודי בהולנד, יש להטיל ספק ביעילות סיורים אלו. בנושאי בריאות אחרים, כמו הרפורמה בבריאות הנפש, לא נראה שלקחים שניתן להפיק מהנעשה בחו"ל - אכן הופקו בצורה נבונה.



בעצם, מי קבע שנערי האוצר הם הקובעים מה יעיל ומה לא? מי קבע שאגף התקציבים הוא יעיל? מי בדק כמה מתוך הרפורמות המוצעות על ידי אגף התקציבים התגשמו והביאו לשיפור במשק ובחברה? אולי מרבית הסעיפים בחוק ההסדרים בכלל לא עוברים את התהליך החקיקתי בשלמות, אלא רק גוזלים מהכנסת זמן יקר שעדיף אם היה מוקדש לדיון רציני על המדיניות התקציבית של הממשלה?



אולי הגיע הזמן לקיים מכרז להפרטת אגף התקציבים והמדינה תוכל להזמין מהמגזר הפרטי תכנון תקציבי שלא יהיה מונע רק על ידי אידיאולוגיה של שוק חופשי, אלא לפי בדיקת חלופות לגופן. ייתכן, גם, ששכר הטרחה של גוף פרטי כזה יהיה נמוך מהתקציב של אגף התקציבים. אולי נוכל, כמו שנערי האוצר רוצים, להפחית בכך את מספר עובדי הממשלה ולהקטין את המגזר הממשלתי הבזבזני.



-



הכותב הוא מרצה בכיר למדיניות ומינהל בריאות בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully