וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדיק בינו עקף את התור

סיון קלינגבייל

14.8.2008 / 18:00

בעל השליטה בפז עשה תרגיל מבריק: במקום להיות מזוהה עם כשלון רשת בורגראנץ', הוא מצא דרך להחזיר את החובות שלה כלפיו לפני כל הנושים האחרים

צדיק בינו נחשב לאיש עסקים מבריק. רק רשת אחת שהיתה בבעלותו לא ממש התיישבה עם תדמית ההצלחה - בורגראנץ'. הרשת שהביאה את חזון ההמבורגר לישראל איבדה מחינה לאור התפתחות המותגים הבינלאומיים, ובראשם מקדונלד'ס. כך הפכה בורגראנץ' לעצם בגרונה של פז. עצם שצדיק בינו לא הצליח לבלוע וגם ממש לא הצליח להקיא.

זה לא שהוא לא ניסה. הוא בישל עסקה עם מנכ"ל בורגראנץ' דאז, יוסי לובטון, ופוצץ אותה. הוא חיפש קונה תחת כל עץ רענן אבל איש לא עמד בתור. בסוף הוא פשוט נפטר ממנה - הוא העמיד ליוסי חושינסקי הלוואה בסך 20 מיליון שקל לרכוש את הרשת. רק שייקח. הראיה, חושינסקי לא התחייב אישית לפרוע את ההלוואה, אלא המקור לפירעון היה רק מתוך נכסי הרשת.

היום, כאשר במשך כשנה כבר נפרעו כ-6 מיליון שקל מההלוואה ועוד עומדת לזכותו ערבות בנקאית של כ-1.25 מיליון שקל, מגיש בינו בקשה לכינוס בכדי לקרוא לחוב שלו בחזרה. לכאורה, זה סיפור על איש עסקים שנכשל וניסה לצמצם למינימום את הפגיעה. אבל בקשת הכינוס מספרת סיפור קצת אחר. הרי רק פז מבקשת כינוס - לשאר הספקים של בורגראנץ', לטענתם, שילמה הרשת כמו שעון.

אולי זה נשמע מופרך, אבל הנה תסריט שעולה מבקשת הכינוס ומספר סיפור מעניין, סיפור קצת אחר: צדיק בינו התקשר בעסקה ומכר את הרשת ללא תשלום יחד עם האשראי שהעמידו לה הספקים. הוא נתן הלוואה אבל תנאי ההחזר היו כאלה שסיכוי הקונה לעמוד בהם קלושים: איך אפשר לשלם 50% מתזרים המזומנים החיובי של רשת המבורגרים כהחזר הלוואה? ועוד בנוסף לפירעון רבעוני שוטף של ההלוואה עפ"י לוח סילוקין קבוע.

ומה יוצא לבינו מהנושא? הרוכש אמור לממן את הרכישה ממקורות הרשת בלבד. ההלוואה מבינו היא הלוואה שהבטחונות היחידים לה הם מניות ונכסי הרשת עצמה. מתוך סכום ההלוואה כבר נפרעו כ-6 מיליון שקל. עם הזמן, בינו כבר אינו בעלי החברה. כעת, הוא יכול לבקש כינוס ולהחזיר לעצמו חלק מהחובות שיצרה כלפיו הרשת בשנים האחרונות מבלי שכשלונה נזקף לחובתו.

בינו, בגלל העברת הבעלות, הופך מאיש שהרשת שבבעלותו פשטה את הרגל לנושה ראשון בדרגה מאחר שנכסי הרשת משועבדים לו - לא רק המניות אותן מכר אלא הרשת עצמה על נכסיה, האמורים לשמש כמקור לפירעון ההלוואה שהעמיד לרוכש. מסובך? לא מפתיע, וכנראה לא בטעות. בכך הוא למעשה עוקף בתור את כל הנושים - העובדים, הספקים ורשויות המס כי הרי בכל רגע נתון לרשת יש אשראים כלפיהם.

ההערכה היא שהנושים יתנגדו לכינוס, אבל לא בטוח שהרשת תוכל לעמוד בכך עד שהנושא יתברר. מי שרוצה לבנות תיאורית קונספירציה, יוכל גם להיתלות בכך שמי שעצר את האשראי של יורשי חושינסקי היה בנק לאומי - השותף של בינו בפז; ובכך שברגע שהתקבלה ההודעה על הכינוס, צצה ברגר קינג עם הצעת רכישה. אותה ברגר קינג שהממונה על ההגבלים לא הירשה לה לרכוש את בורגאנץ', כאשר עדיין היתה רשת חיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully