וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רציתם לטוס לחו"ל בזמן המלחמה? בעייה שלכם

עירית רוזנבלום

14.8.2008 / 13:34

טיסות לחו"ל בוטלו בשל המלחמה בגיאורגיה. סוכני הנסיעות מצידם מסרבים להחזיר את הכסף ללקוחות ונותנים תשובות מגומגמות

בשל המלחמה שפרצה בגיאורגיה בעיצומו של אוגוסט, נבצר מצרכנים רבים לממש טיסות וחופשות בחו"ל, אותן הזמינו. למועצה לצרכנות הגיעו תלונות בהן נמסר כי סוכני הנסיעות לא איפשרו לבטל הזמנות, ועמדו על גביית מלוא הסכומים כשהם מתעלמים באופן מוחלט מנסיבות הביטולים.

חוות דעת משפטית של המועצה לצרכנות קובעת כי צרכנים שהזמינו כרטיסי טיסה או חבילות נופש, אשר החברות נמנעו מלבצען בשל המלחמה בגיאורגיה, פטורים מלשאת בנזק הכספי הנובע מכך. מהפניות למועצה מסתבר שצרכנים אשר פנו למשרדי נסיעות בבקשה לקבל את כספם בחזרה, נתקלו בסירוב ובתשובות מגומגמות, מהן לא ניתן להבין האם יושב להם כספם.

במועצה מדגישים כי "כמו בכל חוזה (עסקה) הנכרת בין שני צדדים, כך גם במקרה זה חלה על שני הצדדים החובה לקיים את ההסכם. בנסיבות שנוצרו, ספק השירות אינו יכול לעמוד בהתחייבויות שנטל על עצמו - ומשלא עמד הספק בחלקו בעסקה, הוא חייב להשיב לצרכן את מלוא התמורה שגבה בגינה".

לפי חוות הדעת המשפטית, חובת תום הלב המעוגנת בסעיף 12 לחוק החוזים לקיים את ההסכם בדרך מקובלת ובתום לב - מחייבת. כי אם כשל ספק באספקת שירות עליו התחייב, לא ידרוש כל תמורה בגינו וישיב את שכבר גבה. בהתאם, לא סביר כי ספק יקבל תמורה לעסקה, למרות שלא מילא את חלקו בה.

לפי עמדת המועצה לצרכנות, אם נמנע מחברת התעופה לבצע את הטיסה עליה התחייבה - הרי שראוי, צודק והוגן להשיב לצרכן את הכספים ששילם בגין השירות שלא סופק לו. על אחת כמה וכמה נכונים הדברים בנסיבות בהן רכש הצרכן כרטיס במחיר הכולל רווח לחברת התעופה, ולא רק כיסוי הוצאותיה.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, מציין כי ערכים נבחנים דווקא בעתות משבר. ערך ההגינות, שצריך לחול במדינה מתוקנת על כל התקשרות בין צרכן לבין נותן שירות, מחייב למצוא את הפתרון העושה צדק עם שני הצדדים. בכל מקרה צריך למנוע מצב בו אחד הצדדים יוצא נשכר מבעייתו של הצד האחר, במיוחד אם זו לא היתה אשמתו. עו"ד פלג מזכיר כי חוק הגנת הצרכן אוסר על ניצול מצוקה של צרכנים.

לאור העובדה כי משברים מעין אלה אינם נדירים במקומותינו, בכוונת המועצה לצרכנות לדאוג להסדרה בחוק של ההשלכות האפשריות על הזמנת שירותי תיירות באופן ברור.

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, אומר בתגובה כי עמדת ההתאחדות היא שבכל המקרים בהם בוטלו טיסות וחבילות, יש להחזיר ללקוחות את הכסף "בניכוי דמי טיפול מינימלים, של כמה עשרות שקלים".

פתאל מדגיש שהמטה ללוחמה בטרור (לוט"ר) מקיים מזה זמן דיוני עבודה עם ההתאחדות, בכוונה למצוא פתרון לבעיה של אי הבהירות בזמן משבר בטחוני - כולל אפשרויות של ביטוח ונהלים מסודרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully