וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן להתחיל לפחד

איתן אבריאל

17.8.2008 / 8:20

האינפלציה היא כיום מחלה ממארת בכל העולם, השאלה היא עד כמה היא תפגע בצמיחה וברמת החיים שלנו. נכון להיום, המגמה מבהילה

האם מגישים בקפטריה של בנק ישראל כובעים? יש לפחות שלושה חברים במועצה המוניטרית המייעצת לנגיד סטנלי פישר שצריכים לקוות שלא - כדי שלא יצטרכו לאכול היום מנה מוגדלת של כובעים.

החברים, ששמם לא פורסם, התנגדו בדיון הריבית האחרון להעלאתה. "ישנם סימנים לירידה בסביבת האינפלציה", הם קבעו, "וציפיות האינפלציה ירדו באופן חד לאחר מדד יוני". פישר לא שמע בעצתם והעלה את הריבית ב-0.25%.

ביום שישי, עם פרסום מדד המחירים לצרכן ליולי, מתברר שהם טעו - ופישר צדק. האינפלציה עדיין כאן, ועוד איך. הנה הנתונים על קצה המזלג: המדד זינק ב-1.1% - פי שניים מהציפיות - בגלל עליות מחירים בכל מגוון המוצרים המרכיבים את סל המדד, ובעיקר בדיור, בנסיעות לחו"ל ובכל מה שקשור לאנרגיה. אלמלא ירידה חדה במחירי ההלבשה, בזכות מבצעי סוף העונה, היתה עליית המדד חדה אף יותר.

מה שמפחיד הוא המגמה. קצב הגידול השנתי של המדד הגיע ל-6%. אם בודקים את המדד ללא גורמים תנודתיים כמו הדולר (מחירי הדיור) והפירות והירקות, מקבלים מספרים מטרידים עוד יותר.

אנשי שוק ההון, החזאים וכמובן שלושת חברי המועצה המוניטרית של בנק ישראל הופתעו - אבל ספק אם הציבור הופתע. האטה בחו"ל, מחירי הנפט והסחורות, סין - כל אלה דיונים כלכליים ברומו של עולם. האזרחים יודעים שהמחירים עולים בכל מקום: במכולת, במוסך, במספרה, במסעדה. קשה לחשוב על מוצר או שירות שמחירם לא עלה.

אלא שעליית המחירים - האינפלציה - לא היתה צריכה להפתיע גם את אנשי בנק ישראל. האינפלציה היא כיום מחלה ממארת בכל העולם, ואפילו ברמת אינפלציה של 6% אנחנו במצב טוב. הנה: ברוסיה המחירים עולים ב-15% בשנה, בסין ב-6.5%, באינדונזיה ב-10.4%, בארגנטינה ב-10.5% - והרשימה נמשכת. מחצית מאוכלוסיית העולם כבר מתמודדת עם עליית מחירים דו-ספרתית.

הסיבה לכך היא שכל הגורמים שהביאו לצמיחה המהירה ב-20 שנים האחרונות נחלשו ואינם מסוגלים לתמוך עוד במחירים נמוכים. ההיצע של חומרי הגלם והמזון אינו עומד בביקוש, ההתייעלות הגיעה לתקרה, והשכר הנמוך בעולם השני והשלישי - שעליו התבססה רמת החיים של המערב - עולה. בחלק ניכר מהמדינות האלה - כמו רוסיה, טורקיה, מזרח אירופה, אינדונזיה וגם מצרים השכנה - עלה השכר ביותר מ-10%. במציאות כזאת, האינפלציה מיובאת אלינו מהעולם, וטעות לצפות שישראל תהיה אי בודד של מחירים נמוכים.

השאלה הגדולה היא עד כמה אינפלציה של 4%-5% תפגע בצמיחה וברמת החיים שלנו, ודווקא לא אחר מסטנלי פישר שלנו נחשב אחד המומחים הגדולים בעולם לכך. במחקר שהיה אחד המשפיעים ביותר בסוגיה זו קבע פישר כי הצרות האמיתיות מתחילות לאחר שהאינפלציה עולה מעל טווח של 5%-7%.

כשהאינפלציה הגלובלית מגיעה ל-5.5%, וכשקצב האינפלציה בישראל לפי המדד האחרון מגיע ל-6%, אין ספק שפישר יודע שאנחנו קרובים מדי אל התהום. בעוד שבוע הוא יודיע על גובה הריבית לספטמבר, ותהיה זו הפתעה גדולה אם לא יעלה את הריבית ב-0.25% לפחות - למרות ירידת מחירי הנפט וסימני ההאטה. ודווקא בתקופה של האטה, ריבית בסיס של 4.25% היא משקולת כבדה על כולנו - על חברות, על משקיעים ועל משקי בית הנאלצים לשאת באוברדרפט, במשכנתא ובשאר החובות וקווי האשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully