וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהלפיד האולימפי יכבה

עמי גינזבורג

17.8.2008 / 9:38

האם לאחר נפילות של 60% בבורסת שנחאי בתוך פחות משנה, המניות הסיניות שוב נהפכות לאטרקטיווית? התקדים האולימפי אומר שכן

קסם סין

מה זה: תעודת סל העוקבת אחר מדד FTSE Xinhua (פוטסי שינואה), המורכב ממניות של חברות סיניות הנסחרות בבורסה בהונג קונג. המדד כולל את 25 החברות הסיניות הגדולות שנסחרות שם, ושמותרות להשקעה למשקיעים מחוץ לסין.

מטבע חשיפה: דולר הונג קונג

דמי ניהול שנתיים: 1%

מדיניות דיווידנד: 100% מהדיווידנד מחולקים מדי רבעון

תיאור כללי: פוטסי שינואה משמש כלי עיקרי להשקעה במניות סיניות. זרים אינם יכולים להשקיע במניות שנסחרות בתוך סין, ולכן ההשקעה בהן היא באמצעות הבורסה של הונג קונג.

מדד פוטסי שינואה כולל חברות סיניות מובילות כמו צ'יינה מובייל (סלולר), פטרוצ'יינה (הפקת נפט וגז), צ'יינה לייף אינשורנס (ביטוח), בנק אוף צ'יינה (בנקאות) ו-Cnooc (אנרגיה).

קסם סין היתה בין התעודות הראשונות בעולם שאיפשרו להשקיע במדד של מניות סיניות. התעודה החלה להיסחר בישראל בנובמבר 2004 ב-45 שקל, ובאוקטובר 2007 הגיעה למחיר שיא של 153 שקל. בחודשים האחרונים ירדו מדדי המניות בסין ובהונג קונג בחדות, ובשבוע שעבר נסחרה התעודה סביב 80 שקל. ב-12 החודשים האחרונים התעודה הציגה תשואה שלילית של 20%.

כלכלת סין: בחמש השנים האחרונות נהנתה הכלכלה הסינית משיעורי צמיחה דו-ספרתיים. ישנם כלכלנים שצופים כי ב-30 השנים הבאות היא תהפוך לגדולה ביותר בעולם ותעקוף את כלכלת ארה"ב. הסינים רואים באולימפיאדה שמתקיימת כעת בבייג'ין הזדמנות להציג לעולם את הישגיהם הטכנולוגיים והארגוניים, ולאותת שתהליכי הצמיחה והשגשוג במדינה יימשכו.

באחרונה הפחיתה סין את תחזית הצמיחה שלה ל-2008 ל-9.8%, בהשוואה לצמיחה של 11.9% שנרשמה במדינה ב-2007. גם שיעור האינפלציה במדינה פחת באחרונה, מקצב של כ-8%-9% בשנה לפחות מ-7%.

למה כדאי:

1. הצמיחה.

לסין יש עדיין הרבה לאן לצמוח. במדינה יש מעמד בינוני שמונה כ-300 מיליון איש, אבל מחוץ לו ישנם עדיין כמיליארד סינים שחיים בעוני ומחסור. מספרים אלה, בצירוף הנחישות של הממשל הסיני, מבטיחים כי לכלכלה הסינית צפויות עוד שנים רבות של צמיחה מהירה.

2. אפקט האולימפיאדה.

בשש האולימפיאדות האחרונות הבורסות של המדינות המארחות טיפסו בכ-19% בששת החודשים שלאחר האולימפיאדה, ובכ-26% ב-12 החודשים שאחריה. אם התופעה הזו תחזור גם בסין, ייתכן שחבויה כאן הזדמנות מעניינת.

3. המחירים.

מדדי המניות בסין נמצאים בחודשים האחרונים בנסיגה מהירה. מדד פוטסי שינואה 25 ירד מתחילת 2008 ב-28%, ומדד בורסת שנחאי צנח בכ-60%. הנפילה במחירי המניות הפחיתה את עלות ההשקעה בהן, והיא מאפשרת ליהנות מהצמיחה של הכלכלה הסינית במחירים נוחים יותר מבעבר.

למה לא?

1. בועות מתפוצצות לאט.

מדדי המניות בתוך סין (בבורסת שנחאי) הגיעו בשנה שעברה לממדים של בועה. מחירי המניות היו גבוהים מאוד, ומניות במכפילים של 80 או 100 היו חיזיון נפוץ. המחירים הגבוהים נבעו בין השאר מהשתתפות מוגברת של כספי הציבור בבורסה.

מאז השיא שנרשם באוקטובר איבדו המדדים בבורסת שנחאי כ-60% מערכם. למרות זאת, ייתכן שיש עוד מקום לירידות נוספות. לשם השוואה, פיצוץ הבועה בבורסת נאסד"ק, שהחל ב-2000, נמשך כשנתיים שבהן איבד מדד נאסד"ק 80% מערכו. גם מדדי מניות הבנייה בארה"ב איבדו בשנתיים האחרונות כ-80% מערכם.

סין עשויה להיות השקעה טובה לטווח הארוך, אבל ייתכן שבטווח הקצר והבינוני כדאי עדיין להמתין.

2. אפקט האולימפיאדה.

הצמיחה המהירה של סין בשנים האחרונות נובעת גם מההכנות לאולימפיאדה. סין ביצעה השקעות עצומות לקראת המשחקים, שבהם רצתה להפגין את עוצמתה כלפי העולם. כעת יואט קצב ההשקעות, מה שעלול להאט גם את הצמיחה.

3. האינפלציה.

סין סובלת מאינפלציה גבוהה, שמשפיעה בעיקר על מחירי המזון בה. הדבר גורם לאי שקט חברתי, מכיוון שלתושבים העניים שאינם משתתפים בשגשוג הכלכלי קשה יותר להתקיים. הדבר מטריד את שלטונות סין, והם עשויים לנסות להאט את קצב הצמיחה ואת הלחצים האינפלציוניים, בין השאר באמצעות ריבית גבוהה יותר.

איך קונים: תעודת הסל קסם סין נסחרת בבורסה של תל אביב, וניתן לקנות אותה דרך סניפי הבנקים, חברות הברוקרים והאינטרנט.

מוצרים חלופיים: תעודת הסל מבט סין האנג אינדקס סין שקלי, פריזמה MSCI סין סנג וקרנות נאמנות ישראליות המשקיעות בסין.

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • קסם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully