וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינפלציה בערב הסעודית מאיימת על הממלכה

Reuters

17.8.2008 / 12:09

הזינוק במחירים לא משפיע על בני המלוכה והעשירים, שנהנים מהתייקרות הנפט, אבל פוגע קשות בעניים, שתוהים לאן הולך כל הכסף

בימים אלה, כאשר האינפלציה מזנקת בכל אזור המפרץ, בעיית הפערים הכלכליים בערב הסעודית חריפה מאי פעם. האזרחים העניים עומדים במשך שעות בתור למים, ואלפי זוגות צעירים מוותרים על חתונה פרטית ומצטרפים לטקסי-ענק המוניים שממומנים על-ידי ארגון צדקה. בו בזמן, בעלי האמצעים עדיין נוסעים לחופשות, אם כי משתדלים להסתפק בנופש במדינות ערביות שכנות במקום לנסוע לאירופה או אסיה.

נסיקת מחירי הנפט הפכה את מזלה הכלכלי של ערב הסעודית והחזירה את העשירים – נתינים ובני מלוכה – למנהגם הבזבזני משנות ה-70 וה-80. אבל בד בבד, הפריצה הכלכלית ייקרה את המזון והדלק ויצרה תסכול רב במדינה, שכשני שליש מבין 17 מיליון תושביה הם מתחת גיל 30, משכילים ודעתנים ומודעים למתרחש בעולם. כך, המשפחה המלכותית הסעודית מצאה עצמה תחת עין בוחנת דקדקנית ביותר.

בחודש יוני, הגיעה האינפלציה ביצואנית הנפט מספר 1 בעולם לשיא של 30 שנה – 10.6%, בעיקר בשל עלייה במחירי המזון והדיור. "עדיין לא הגענו לנקודה שבה זה מונע מאיתנו לטייל, אנחנו נמשיך לנסוע וליהנות מאותה רמת חיים", אומרת מנהלת בנק מריאד שלא רצתה להזדהות בשמה. עם זאת היא אומרת כי שמה לב שהעלייה במשכורות לא הדביקה את הגידול ביוקר המחיה.

ג'ון ספאקיאנאקיס, כלכלן בכיר בבנק SABB, חברה-בת סעודית של HSBC, אומר כי הממשלה לא יכלה להביא להעלאה חדה במשכורות כך שידביקו את קצב האינפלציה, בשל רצונה להימנע מיצירת לחצים אינפלציוניים. מצד שני, היא מסתכנת ביצירת תסכול בקרב העובדים במדינה. "העובדים במגזר הציבורי אינם מבינים מדוע הממשלה אינה מעלה את המשכורות בהתאם לעלייה באינפלציה; ישנו חוסר התאמה בין הציפיות לבין פעולות הממשלה ולכן חוסר שביעות רצון", הוא אומר.

גם התוספת בשיעור של 5% במשכורות עובדי המדינה שניתנה בינואר איכזבה את העובדים שמשתכרים פחות מ-10,000 ריאל בחודש (2,666 דולר). התסכול גבר במיוחד לאור העובדה שמדינות שכנות במפרץ העלו את המשכורות בשיעור גבוה יותר. עובדים שמשתכרים פחות מכך עדיין מתכננים להמשיך להעסיק נהג ועוזרת אחת לפחות. הכנסותיהם לא ממוסות והם מקבלים ביטוח בריאות חינם, חינוך והטבות נוספות.

"אני לא מרגישה שהמצב השפיע עלי משמעותית, מכיוון שמצבה הפיננסי של משפחתי טוב", אומרת נג'לה, מתמחה בבנק בריאד בת 22 שלא רצתה לחשוף את שם משפחתה. "אבל שמתי לב שאיננו קונים דברים רבים כבעבר, כמו מחשבים נישאים למשל. בכל בית, כל אדם חייב לקנות לפחות אחד בשנה, זה הסטנדרט הרגיל. אבל אנחנו לא ננהג כך השנה".

בקצה השני של הקשת נמצאת לולווה, אם לחמישה בת 36 שמתפרנסת ממכירת חטיפים על מחצלת בפארק בריאד. באחרונה היא נאלצה ליטול הלוואה מארגון צדקה. "זו הפעם השנייה שעשיתי זאת והשתמשתי בכסף כדי להקים ביחד עם שש נשים נוספות עסק הסעדה", היא אומרת. "גם התחלתי לתפור בגדים, חלק למכירה וחלק עבור ילדיי, אבל המצב עדיין קשה מאוד עבורי ועבור בעלי".

הסעודים זהירים בכל הנוגע להבעת ביקורת פומבית, מחשש שתפורש כהתנגדות למשטר. אבל בפורומים אינטרנטיים אנונימיים ובשיחות פרטיות, אלה סבאמת סובלים תוהים לאן הולך כל הכסף.

"ערב הסעודית עומדת להיכנס לתקופה שבה לא יהיה במדינה מעמד ביניים, יהיו רק עשירים מאוד ועניים מאוד, למרב הצער", כתב מישהו בפורטל החדשות העסקי הפופולרי www.alaswaq.net. השאלה לגבי מספרם של החיים בעוני במדינה נותרה בגדר טאבו בממלכה שמפורסמת בזכות העושר העצום שלה.

וככל שהפערים הכלכליים מתרחבים, הזרקור מופנה – באופן טבעי – לסכומי העתק שזוללת המשפחה המלכותית, שמספר חבריה מגיע לאלפים. חלקם, כמו הנסיך אלווליד בן טלאל, מופיע ברשימת עשירי העולם במגזין פורבס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully