וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים: אנו צפויים לראות שני תיקונים - העלאת ריבית ועצירת רכישת המט"ח על ידי בנק ישראל

יובל מעוז

17.8.2008 / 14:12

כלל פיננסים: ירידת מחירי הסחורות מחלישות האינפלציה אך לא מפוגגות אותה



"אנו צפויים לראות שני תיקונים - הריבית תמשיך לעלות ורכישת המט"ח על ידי בנק ישראל תיעצר". כך אמר היום יורם גבאי, יו"ר פעילים ניהול תיקי השקעות, בעקבות מדד המחירים לצרכן לחודש יולי שעלה ב-1.1%.



מדד המחירים לצרכן שפורסם ביום שישי היכה את תחזיות האנליסטים שצפו עלייה של 0.4%-0.8% בלבד. לכשל בתחזיות קורא גבאי משבר החזאים: "גם במדד הקודם טעו החזאים כשהמדד היה נמוך מהתחזיות, וכעת הם שגו כשהמדד היה גבוה מהתחזיות. בשוק רואים את התחזיות, אבל הציפיות שיוצרים החזאים לא מתממשות".



מתחילת השנה עלה מדד המחירים ב-3.5% וב-12 החודשים האחרונים עלו המחירים ב-4.8%. "ברמה הריאלית, אני צופה כי האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים תתכנס לאיזור ה-3% אחוזים. זאת מתוך ראייה כי מחירי הסחורות והנפט במגמת ירידה ואנו רואים גם את תחילת ההאטהף שהיא רק בשלבים הראשונים, גם בארץ וגם בעולם".



גבאי הוסיף כי האטה כלכלית היא בלתי נמנעת לפי מצב השוק בארץ ובעולם, אך לא מדובר במיתון.
"בחודשים האחרונים היו ביקושים גבוהים במשק וגם התייקרויות מאוד גבוהות של חומרי הגלם והסחורות. אלה היו הגורמים למדדים מאוד גבוהים בתקופה הזו. למדיניות המוניטרית יש שתי מגבלות קשות - ריבית ריאלית שלילית וגם הרחבת אמצעי תשלום באמצעות רכישת מט"ח. לפיכך אנו צפויים לראות המשך עליית ריבית ועצירת רכישת המט"ח".



כלל פיננסים: ירידת מחירי הסחורות מחלישות האינפלציה אך לא מפוגגות אותה



"בניגוד למצב בארה"ב, האינפלציה בישראל אינה תוצאה של מחירי הסחורות בלבד, אלא גם של ביקושים מקומיים חזקים וצמצום פער התוצר. לכן, ירידת מחירי הסחורות בחודש האחרון לא גורמות לאינפלציה להתפוגג אלא רק להיחלש", כך כותב אורי גרינפלד, כלכלן מקרו בבית ההשקעות כלל פיננסים.



"המדד הגבוה מהציפיות מחזיר את הלחצים האינפלציוניים לסדר היום של בנק ישראל. יש לזכור גם כי על אף המדד הנמוך ביוני וההרגשה כי לחצי האינפלציה נמוגו, הציפיות האינפלציוניות לטווח הארוך לא ירדו בהרבה במהלך החודש האחרון", מסביר גרינפלד.



"הסביבה האינפלציונית הגבוהה עדיין קיימת. לדעתנו, בנק ישראל יעלה עד סוף השנה את הריבית פעם נוספת. ההאטה במשק הישראלי אשר להערכתנו תגיע לקראת סוף השנה, צפויה להיות חלשה מכפי שבנק ישראל העריך בעבר ולהשפיע על המחירים במשק רק במהלך 2009".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully