וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 טעויות נפוצות של משקיעים

עמי גינזבורג

18.8.2008 / 10:10

ברגע שקבעתם אסטרטגיה, נקטו בסבלנות

רבים מהאנשים שקונים מניות בבורסה מבססים את החלטותיהם על תנועת המניה וה"אפיל" של החברה. לדוגמה, הרבה משקיעים חובבים בישראל רכשו בשנה שעברה את מניית טבע, כי זו מניה ש"תמיד עולה". הנפילה של המניה הפתיעה אותם כמובן. מאותה סיבה משקיעים חובבים נכנסים לשוק רק לאחר כמה שנים של עליות.



רכישת מניה בהסתמך על גרף עולה לא תמיד תסתיים בהפסד. מניה שעלתה יכולה להמשיך לעלות גם בעתיד, אפילו לאורך כמה שנים. אבל שימוש בגרף עולה ככלי יחיד לקבלת החלטה הוא שגיאה חמורה.



העובדה שמניית גוגל עלתה במשך שנתיים וחצי מ-100 דולר ל-500 דולר לא אומרת שהיא תגיע בעוד שלוש שנים ל-1,000 דולר. היא גם לא נותנת שום אינדיקציה אם המניה יקרה מדי או זולה מדי. היא בסך הכל מראה שזו מניה שהרבה משקיעים הרוויחו עליה כסף בעבר.



האם המשקיעים בגוגל ירוויחו גם בעתיד? אולי כן ואולי לא.



הכל תלוי בביצועי החברה ובטעמם של המשקיעים. במידה ששני הפרמטרים האלה ישתנו, ולו במעט, מניית גוגל עשויה לשנות כיוון במהירות.



2. משנים דעה מהר מדי



משקיע במניות חייב להישאר עם ראש פתוח ולהימנע מקיבעון. זה לא רע לשנות דעה, אבל לא צריך לעשות זאת כל יום או כל שבוע.



נניח למשל שמשקיע נכנס לטבע כי הוא חושב שהמחיר שלה נוח, ההנהלה מנוסה ובעלת קבלות, השוק שלה מבטיח והאיתנות הפיננסית של החברה מניחה את הדעת. נניח גם שלאחר שהוא השקיע בה המניה ביצעה לפתע פניית פרסה ונפלה ב-15%.



האם זה אומר שהתנאים הבסיסיים להשקעה השתנו? סביר להניח שלא. זה בעיקר אומר שיש כמה משקיעים שחושבים אחרת ממנו.



אם אותו משקיע חושב שהפרמטרים שאיתם נכנס להשקעה בטבע נשארו כשהיו, אזי המחיר עכשיו רק יותר אטרקטיווי. ואם הוא משקיע לטווח ארוך, כפי שאמור להיות כל מי שמשקיע בשוק המניות, הירידה במניה לא אמורה להפחיד אותו יותר מדי.



מניות עולות ויורדות - זה חלק מהטבע שלהן. מי שמאמץ גישה ארוכת טווח צריך להשתמש בתנודות כדי להרוויח מהן, אך לא להיבהל מהן.



3. נכווים ונעלמים



אחת הבעיות הקשות של משקיעים חובבים היא שהם נכנסים בתקופות השיא, מפסידים קצת, נכווים ונעלמים לתקופה ארוכה. מי שמשקיע במניות חייב לדבוק בקו אחיד ועקבי. השקעה בשוק המניות תשתלם רק אם היא נעשית לאורך זמן. שוק המניות עשוי לדשדש למשך זמן ארוך ואז לעלות במהירות בפרק זמן קצר. מי שרק טובל רגל מדי פעם ובורח, כמעט תמיד יחמיץ את הגיאות כשתגיע.



4. מתמקדים ברווח למניה



גם משקיעים מנוסים עושים טעויות. אחת מהן היא התמקדות אובססיווית ברווח למניה ברבעון האחרון או ברבעון הבא. לתקשורת הפיננסית יש כמובן חלק בכך, מכיוון שהדיווחים על התוצאות הכספיות לרבעון מתמקדים קודם כל בשאלה אם החברה עמדה בתחזית הרווח למניה או פיספסה אותה.




רווח למניה הוא פרמטר חשוב אבל לא יחיד. לעתים מזומנות חברה מקריבה את הרווחיות לטווח הקרוב מכיוון שהיא משקיעה משאבים כדי להצמיח את הרווח בעתיד.



וגם ההיפך קורה. יש חברות שמבצעות רכישה עצמית של מניות, וכך מגדילות את הרווח למניה בטווח הקרוב - אך לא עושות די כדי להצמיח את הרווח בעתיד.



ישנם עוד פרמטרים שחשוב לבדוק. למשל, האיתנות הפיננסית של חברה, מצב החובות שלה, פוטנציאל הצמיחה, כיוון השוק, האיומים הטכנולוגיים ואיומי התחרות.



הרווח למניה הוא פרמטר אחד מתוך רבים. כשמתמקדים רק בו, מחמיצים את התמונה הגדולה.



5. לא נצמדים לאסטרטגיה



השקעה בשוק המניות כרוכה באימוץ אסטרטגיה כלשהי. מי שבא לשוק רק כדי "לעשות מכה" עלול להיכוות ולהיעלם. ישנן אסטרטגיות רבות שבעזרתן ניתן להשקיע בשוק. אפשר למשל לבנות תיק השקעות שמבוסס כולו על קרנות נאמנות גמישות, ולקוות שמנהלי הקרנות כבר יידעו מה לעשות. אפשר לנהל במשך תקופה מוגבלת תיק השקעות שרובו אג"ח ומיעוטו מניות לצורך רכישה גדולה.



אפשר לבנות תיק שמטרתו היא מימון החינוך האקדמי של הילדים בעוד 20 שנה. אפשר לבנות תיק שמבוסס ברובו על שווקים מתעוררים ומיעוטו על שווקים מפותחים. אפשר לבנות תיק שמבוסס ב-30% על השוק הישראלי וב-70% על שוקי חו"ל. ואפשר להיפך.



אין אסטרטגיה אחת טובה, ובכל שנה ייתכן שאפיק אחד יעלה והשני יירד או ידשדש. הבעיות קורות כשמתחילים לשנות את האסטרטגיה בדרך, ומשנים את ההקצאות בתיק לטובת האפיק שבמקרה עלה על חשבון זה שבמקרה ירד. שינויים תכופים כאלה עלולים לשבש לחלוטין את האסטרטגיה מכיוון שהם מנסים לתזמן את השוק - מהלך שנועד מראש לכישלון.



ברגע שקבעתם לעצמכם אסטרטגיה ובניתם תיק השקעות מאוזן ומפוזר, נסו לתת לו לעבוד בשקט כמה שנים. ייתכן שהפעולה הכי חכמה שתוכלו לעשות היא פשוט לא לגעת בו.



-



קרן גמישה



קרן שלמעט חובת פיזור אין לה כמעט מגבלות השקעה. הקרן אינה מחויבת להשקיע בסוג נכסים מסוים, ומנהל הקרן מחליט במה להשקיע ומתי לפי ראות עיניו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully